Jag ska göra ett skåp för router och behöver veta hur jag kopplar in ett 6 vägs jordat eluttag som jag vill montera där i. Jag ska koppla den till en jordad stickpropp. Finns det någon som kan visa mig ett kopplingsschema för hur en novis som jag ska göra
?😇

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppla in blå, brun och gulgrön på ett av de sex uttagen. De är ju redan bryggade. Dvs blå på N, brun på L och gulgrön på jord.
Men du får skaffa en rejäl stickpropp med 1,5mm2 ledare så att du inte får överhettning i den.
Men du får skaffa en rejäl stickpropp med 1,5mm2 ledare så att du inte får överhettning i den.
Vi har naturligtvis redan (minst) en tråd om detta med fasta installationer och stickpropp.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ansluta-fast-installation-med-hjaelp-av-stickpropp.267618/
https://www.byggahus.se/forum/threads/ansluta-fast-installation-med-hjaelp-av-stickpropp.267618/
God elsäkerhetsteknisk praxis.
Man kan slira lite på det om det är ett löstagbart skåp och man ser hela skåpet som en apparat. Då måste man vara noga med att anslutningskabeln blir ordentligt dragavlastad. Min egen dylika installation har en tvättmaskinsdosa på utsidan av skåpet där matande sladdställ är anslutet med dragavlastning. Från den går sedan en vanlig EKK till uttagen i skåpet.
Man kan slira lite på det om det är ett löstagbart skåp och man ser hela skåpet som en apparat. Då måste man vara noga med att anslutningskabeln blir ordentligt dragavlastad. Min egen dylika installation har en tvättmaskinsdosa på utsidan av skåpet där matande sladdställ är anslutet med dragavlastning. Från den går sedan en vanlig EKK till uttagen i skåpet.
Typ som pacman42 skrev, är det fast installation så får du inte ha stickpropp!
Skulle också nästan vilja påstå att det är 2,5mm2 ledare som gäller i sladden, eftersom både dessa och matande uttag är märkta 16A, och om detta är en lös apparat kan den ju mycket väl anslutas till ett uttag avsäkrat med just 16A, även om det förmodligen inte är så troligt.
Har du för tunn sladd kontra avsäkring och anslutna apparater börjar det brinna.
Skulle också nästan vilja påstå att det är 2,5mm2 ledare som gäller i sladden, eftersom både dessa och matande uttag är märkta 16A, och om detta är en lös apparat kan den ju mycket väl anslutas till ett uttag avsäkrat med just 16A, även om det förmodligen inte är så troligt.
Har du för tunn sladd kontra avsäkring och anslutna apparater börjar det brinna.
Det finns inget sådant förbud. Här tycks det dessutom handla om en lösmöbel.
1,5mm^2 fungerar till 16A i den applikationen. Din spis har inte kraftigare sladd än så.
1,5mm^2 fungerar till 16A i den applikationen. Din spis har inte kraftigare sladd än så.
Tack för ditt svar. Ja jag tänkte med skaffa en sån skarvdosa och fästa i möbeln, men tänkte jag skulle vara ”duktig” o se om jag kunde koppla in ett sånt där uttag istället.😅 Så det såg lite proffsigt ut.Jag visste inte att det var olämpligt att göra så. Det är en flyttbar möbel så min tanke var att det skulle funka som en enhet.pacman42 skrev:
Jag trodde det här var ett forum där man kunde ställa en ödmjuk fråga och få ett trevligt bemötande och ett konstruktivt svar istället för spydigheter.useless skrev:
Att du använder dig av epitetet ”Jag är inte dryg. Jag har Asperger.” är ärligt talat patetiskt. Min hustru har Aspergers och skulle aldrig använda det som en ursäkt för dåligt uppförande eller oförskämdheter. Så om du inte har något trevligt eller konstruktivt att säga kan du lika gärna hålla käften och vara troll i någon annan tråd.
Det var ett råd i all välmening.V Viktor Nilsson3022 skrev:Jag trodde det här var ett forum där man kunde ställa en ödmjuk fråga och få ett trevligt bemötande och ett konstruktivt svar istället för spydigheter.
Att du använder dig av epitetet ”Jag är inte dryg. Jag har Asperger.” är ärligt talat patetiskt. Min hustru har Aspergers och skulle aldrig använda det som en ursäkt för dåligt uppförande eller oförskämdheter. Så om du inte har något trevligt eller konstruktivt att säga kan du lika gärna hålla käften och vara troll i någon annan tråd.
Det stora problemet med att använda den där är ju att få till en bra dragavlastning även om det ser ut som att det skulle gå att ha en klämma över kabeln men ingen klämma med på bild.
Jag förstår att man vill ha ett sådant uttag i ett routerskåp. Se till att fästa upp kabeln ordentligt direkt vid uttaget med några klammer så inga draglaster från andra änden kan komma fram till uttaget.
Koppla in fas nolla och jord på en av de korrekt märkta terminalerna som inte redan har något inopplat på sig. Resten är redan kopplat internt.
N=Nolla
L=Fas
Den omärkta mellan dessa är jord. du ser var gröngul är inkopplad från fabrik.
Jag förstår att man vill ha ett sådant uttag i ett routerskåp. Se till att fästa upp kabeln ordentligt direkt vid uttaget med några klammer så inga draglaster från andra änden kan komma fram till uttaget.
Koppla in fas nolla och jord på en av de korrekt märkta terminalerna som inte redan har något inopplat på sig. Resten är redan kopplat internt.
N=Nolla
L=Fas
Den omärkta mellan dessa är jord. du ser var gröngul är inkopplad från fabrik.