24 479 läst · 17 svar
24k läst
17 svar
Koppla in 400v 3fas bastuaggregat men saknar en ledning (nolla?)
Sida 1 av 2
Hej
Jag har köpt ett nytt bastuaggregat för 400v 3 fas som jag vill få inkopplat.
Bastuaggregatet ersätter ett gammalt dito (380v). Det gamla aggregatet har fyra kopplingspunkter i en plint, L1, L2, L3 och en fjärde kabel som är kopplad till metallchassit. Alla kablar är vita så ingen standard färgmärkning alltså.
Efter att ha tittat på det nya aggregatet ser jag att det skall vara fem ledningar och inte fyra. Typiskt!
Jag utgår från att det är nollan som saknas. Vad finns det för alternativ att lösa detta lilla problem?
Jag har köpt ett nytt bastuaggregat för 400v 3 fas som jag vill få inkopplat.
Bastuaggregatet ersätter ett gammalt dito (380v). Det gamla aggregatet har fyra kopplingspunkter i en plint, L1, L2, L3 och en fjärde kabel som är kopplad till metallchassit. Alla kablar är vita så ingen standard färgmärkning alltså.
Efter att ha tittat på det nya aggregatet ser jag att det skall vara fem ledningar och inte fyra. Typiskt!
Jag utgår från att det är nollan som saknas. Vad finns det för alternativ att lösa detta lilla problem?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 885 inlägg
Dra dit nolla, är det utanpåliggande kabel så blir det till att byta. Alternativet är väl att vara utan bastu.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 885 inlägg
Då är det relativt simpelt att dra dit en ny tråd.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 885 inlägg
Skriv inte 2 inlägg efter varandra, det finns en redigeraknapp.yogi1 skrev:
NEJ elcentralen är sista stället man får ha gemensam skyddsjord och nolla, SISTA stället.
Sedan avslöjade du att du inte har JFB, Installera en sådan samtidigt som elektriker drar i en nolla-tråd till bastun.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 885 inlägg
Den central du har varit och tittat i skyddas INTE av någon jordfelsbrytare iom att skenorna ligger ihop med en bygel.
Protte
Protte
Jag sätter gärna upp en jfb här också, inga problem men om vi leker med tanken att jag inte gör det, förutsatt att det är lagligt, skulle man då dra två kablar från jord/nollaskenan?
Jag tycker det låter märkligt. Vilken skillnad skulle det göra jämfört med att bygla nolla och jord i aggregatet (förutom att det är olovligt)?
Jag tycker det låter märkligt. Vilken skillnad skulle det göra jämfört med att bygla nolla och jord i aggregatet (förutom att det är olovligt)?
Det går normalt ström i nollan,(iofs inte om det är en helt symmetrisk trefaslast) men inte i skyddsjorden.
Rent funktionsmässigt kommer apparaten att fungera om nollan "tas från chassit" (Om jordfelbrytare inte finns), men det är som sagt inte ok att göra så .
Sen kanske du kan försöka reda ut varför aggregatet behöver en nolla , eventuellt finns det fler inkopplingsalternativ där inte nollan behövs, men antagligen är det någon som krånglat till det med litet elektronik i aggregatet som vill ha 230V för sin funktion....
Rent funktionsmässigt kommer apparaten att fungera om nollan "tas från chassit" (Om jordfelbrytare inte finns), men det är som sagt inte ok att göra så .
Sen kanske du kan försöka reda ut varför aggregatet behöver en nolla , eventuellt finns det fler inkopplingsalternativ där inte nollan behövs, men antagligen är det någon som krånglat till det med litet elektronik i aggregatet som vill ha 230V för sin funktion....
Medlem
· Västerbottens län
· 17 885 inlägg
Detta har ganska nyligen avhandlats på detta forum så leta eller nöj dig med att det är både farlig OCH olagligt. Lek med tanken att aggregatet är på, du sitter där inne då blir det glapp/avbrott i din enda tråd, till vad kommer då metallhöljet att vara anslutet (ledtråd: via nollan, lite pryttlar i aggregatet till någon av faserna, sådär lagom strömbegränsat att säkringen inte löser och du blir medium/well.)
Till ditt nya aggregat ska du ha 2 trådar, den ena från skyddsjordskenan och den andra från nollskenan, sedan ska det vara 3 faser också.
Det finns inget krav att sätta JFB i en gammal anläggning (det finns undantag från detta) men det kanske är omtanke om familjen som driver SAMT att vissa försäkringsbolag rabatterar hus och hemförsäkringen.
Protte
Till ditt nya aggregat ska du ha 2 trådar, den ena från skyddsjordskenan och den andra från nollskenan, sedan ska det vara 3 faser också.
Det finns inget krav att sätta JFB i en gammal anläggning (det finns undantag från detta) men det kanske är omtanke om familjen som driver SAMT att vissa försäkringsbolag rabatterar hus och hemförsäkringen.
Protte
Moderator
· Stockholm
· 52 283 inlägg
Jo OM du får avbrott på jordledaren och du har kopplat nollan i aggregatet till den, då kan hela aggregatet bli spänningsförande. Nollan är inte spänningsförande (men dock strömförande) så länge den är inkopplad korrekt i centralen. Dvs om du byglar vid aggregatet så räcker det med ett enkelfel för att aggregatet skall bli livsfaligt att vidröra.yogi1 skrev:Jag sätter gärna upp en jfb här också, inga problem men om vi leker med tanken att jag inte gör det, förutsatt att det är lagligt, skulle man då dra två kablar från jord/nollaskenan?
En grundprincip för elsäkehet är att ett enkelfel skall inte kunna bli farligt.
man kan tycka att sannolikheten för att just den jordledaren skall gå av eller lossna är liten. Men det är i själva verket inte helt ovanligt att trådar går av, brinner av, eller bara lossnar. De flesta sådana fel resulterer i att något inte fungerar. Men har man då brutit mot reglerna och ex. bygglat nolla och jord (s.k "fuljord"), så blir dte plötsligt farligt.
I en bastu likväl som i ett badrum och andra platser där man är blöt, så är det extra vikltigt att saker inte blir spänningsförande. Elfel som oftast "bara" ger en obehaglig stöt i ett vardagsrum är i normalfallet direkt dödande i en våt miljö.
Får du en stöt när huden är blöt, och du kanske dessutom står i en liten pöl med vatten, så går det typiskt 100- 1000 ggr högre ström genom kroppen än om du får samma typ av stöt när kroppen är torr.
Moderator
· Stockholm
· 52 283 inlägg
Oavsett om du har en jordfelsbrytare elelr inte så skall aggregatet kopplas in med totalt 5 trådar. En skyddsjord som skall vara gulgrön i hela sin längd, en nolla som typisklt skall vara blå, och 3 fasledare.
Beroende på om säkringarna till aggrgatet är på 10 eller 16A så skall trådarna var 1,5 kvmm eller 2,5 kvmm (samtliga trådar).
Beroende på om säkringarna till aggrgatet är på 10 eller 16A så skall trådarna var 1,5 kvmm eller 2,5 kvmm (samtliga trådar).