5 157 läst · 5 svar
5k läst
5 svar
Koppla ihop LED spotlights?
Halloj!
Äger 2 set av IKEAs LED spotlights (http://www.ikea.com/se/sv/images/pro...E185535_S4.jpg). Som på bilden i länken är 4 spotlights inkopplade i en liten dosa och därifrån går en kabel med en strömbrytare in i väggkontakten.
Nu är frågan om jag kan på något sätt ta 2 spotlights från det ena settet och skarva in dem på något sätt med dom andra 4? I slutändan vill jag med en knapptryckning få igång 6 spotlights samtidigt. Är följande modifiering möjlig:
Vägguttag
|
|
STRÖMBRYTARE
|
|
----------------> Dosa 1 ---> 4 spotlights
|
----------------> Dosa 2 ---> 2 spotlights
Mvh
Äger 2 set av IKEAs LED spotlights (http://www.ikea.com/se/sv/images/pro...E185535_S4.jpg). Som på bilden i länken är 4 spotlights inkopplade i en liten dosa och därifrån går en kabel med en strömbrytare in i väggkontakten.
Nu är frågan om jag kan på något sätt ta 2 spotlights från det ena settet och skarva in dem på något sätt med dom andra 4? I slutändan vill jag med en knapptryckning få igång 6 spotlights samtidigt. Är följande modifiering möjlig:
Vägguttag
|
|
STRÖMBRYTARE
|
|
|
Mvh
Ja, det borde inte vara några problem men du måste ju då troligen klippa av två spotligts och isolera trådarna. Jag tror inte den kopplingsboxen går att öppna som IKEA har och där inne sitter en transformator som du måste ha kvar.
Alltså den lilla boxen/dosan (transformatorn om jag förstår rätt?) har 4 uttag för spotlights. Spotlightsen kommer inte att klippas utan tanken är att klippa kabeln som går från transformatorn till vägguttaget och skarva ihop den med den andra kabeln som är identisk.
Just nu har jag bytt den originala strömbrytaren till en utanpåliggande strömbrytare.
Frågan är om jag kan skarva på följande vis:
Vägguttag
|
|
STRÖMBRYTARE
|
|
|
ELLER
Vägguttag
|
|
STRÖMBRYTARE ----------------> Dosa 1 ---> 4 spotlights
|
Alltså koppla båda direkt i strömbrytaren...men det borde väl inte spela någon roll? Det är ju bara den blåa och den bruna som skall skarvas ihop..blir det alltför tung ström belastning för det schemat?
Just nu har jag bytt den originala strömbrytaren till en utanpåliggande strömbrytare.
Frågan är om jag kan skarva på följande vis:
Vägguttag
|
|
STRÖMBRYTARE
|
|
|
ELLER
Vägguttag
|
|
STRÖMBRYTARE ----------------> Dosa 1 ---> 4 spotlights
|
Alltså koppla båda direkt i strömbrytaren...men det borde väl inte spela någon roll? Det är ju bara den blåa och den bruna som skall skarvas ihop..blir det alltför tung ström belastning för det schemat?
Redigerat:
Det spelar ingen roll. Antingen får du då två kablar ut från strömbrytaren (vilket inte fungerar på alla strömbrytare!) eller så får du lägga till en extra dosa efter strömbrytaren.
Om kabeln har kontakt och är s.k. lampsladd får du inte koppla in den i dosa!
Då måste du ansluta den till ett vägguttag. Du kan då lägga ett dubbelt vägguttag som du kan styra med en strömbrytare.
Om kabeln har kontakt och är s.k. lampsladd får du inte koppla in den i dosa!
Då måste du ansluta den till ett vägguttag. Du kan då lägga ett dubbelt vägguttag som du kan styra med en strömbrytare.
Väggkontakten (transformatorn?) har specs 12V DC, max 0,42A, 0,5-5W
Varje spotlights har spec 12V DC, 0,5W
Den lila dosan har ett kretskort, där plus och minus fördelas till de 4st 2pins uttagen.
Borde inte följande schema ändå fungera utan att man belastar något?
Vägguttag
|
|
STRÖMBRYTARE
|
|
----------------> Fördelare 1 ---> 4 spotlights
|
----------------> Fördelare 2 ---> 2 spotlights
Man kan ju lägga 3 spotlights på varje fördelare om det har någon betydelse.
På IKEAS hemsida står det att energiförbrukningen är 3,5W. 4 spots ger ju 2,0W, var kommer resterande 1,5W ifrån då?
Varje spotlights har spec 12V DC, 0,5W
Den lila dosan har ett kretskort, där plus och minus fördelas till de 4st 2pins uttagen.
Borde inte följande schema ändå fungera utan att man belastar något?
Vägguttag
|
|
STRÖMBRYTARE
|
|
----------------> Fördelare 1 ---> 4 spotlights
|
----------------> Fördelare 2 ---> 2 spotlights
Man kan ju lägga 3 spotlights på varje fördelare om det har någon betydelse.
På IKEAS hemsida står det att energiförbrukningen är 3,5W. 4 spots ger ju 2,0W, var kommer resterande 1,5W ifrån då?