Hej
skall försöka förklara mitt problem på bästa sätt:
Jag har idag två lampor i hallen som tänds idag en vid dörren,en vid trappan och en vid trappan i källaren och bredvid den strömbrytare som sitter i källaren sitter strömbrytaren till lampan i källar hallen, och den kan jag bara tända i källaren, nu skall jag sätta belysning i trappan också
hur får jag ihop alla dessa tre tändpunkter så att jag kan tända dem både uppe och nere och utan behöva ha tre strömbrytare på varje plan.
ursäkta om det verkar rörigt
Tack på förhand
Lukas
skall försöka förklara mitt problem på bästa sätt:
Jag har idag två lampor i hallen som tänds idag en vid dörren,en vid trappan och en vid trappan i källaren och bredvid den strömbrytare som sitter i källaren sitter strömbrytaren till lampan i källar hallen, och den kan jag bara tända i källaren, nu skall jag sätta belysning i trappan också
hur får jag ihop alla dessa tre tändpunkter så att jag kan tända dem både uppe och nere och utan behöva ha tre strömbrytare på varje plan.
ursäkta om det verkar rörigt
Tack på förhand
Lukas
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Går källarbelysningen på samma grupp (samma säkring) som hallbelysningen är det bara att koppla källarens tändtråd till hallens tändtråd och ta bort källarens strömbrytare. Är det olika grupper så behöver källarens lampa "överföras" till hallensgrupp.
Trappans belysning verkar bli något nytt och då tar man ström från hallens belysning eller nerifrån källaren.
Protte
Trappans belysning verkar bli något nytt och då tar man ström från hallens belysning eller nerifrån källaren.
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Du är tvungen att göra en trappkoppling med en korskopplare.
http://www.tenico.nu/tips43.htm
//Patrik
http://www.tenico.nu/tips43.htm
//Patrik
tack föra svar jag lägger upp lite bilder Hur kopplar dessa på bästa sätt och och vilka strömbrytare skall jag använda
Gör en skiss i paint eller liknande och lägg hit istället så är det lättare att förklara både med ord och ritade linjer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Är det så här det ser ut idag?
S1 (ytterdörr) - L1 (utebelysning)
S2 (ytterdörr) - L2 (övre hall)
S3 (Ovan trapp) - L2 ?
S4 (källare) - L2 ?
S5 (källare) - L3
Och där S2/S3/S4 alltså är trappbrytare för samma lampa L2 i övre hall??
S1 (ytterdörr) - L1 (utebelysning)
S2 (ytterdörr) - L2 (övre hall)
S3 (Ovan trapp) - L2 ?
S4 (källare) - L2 ?
S5 (källare) - L3
Och där S2/S3/S4 alltså är trappbrytare för samma lampa L2 i övre hall??
Till Bo
Ja det är så det ser ut.
Så här är min tanke S1 och S2 blir kvar som de är, S3 blir en dubbel trapp som går till L2 och L3 +plus en ny strömbrytare till trappbelysning och i källaren blir det samma en D-Trapp +S till T-belysningen
Hur får jag ihop detta på ett bra sätt är det lättare att dra fram en ny matning och göra en kopplings dosa ovanför S4 och utgå därifrån,
jag skickar med en länk till trappbelysningen http://www.molectric.com/p386/Steplight-Trappbelysning-IP68-14-Steg/product_info.html
Ja det är så det ser ut.
Så här är min tanke S1 och S2 blir kvar som de är, S3 blir en dubbel trapp som går till L2 och L3 +plus en ny strömbrytare till trappbelysning och i källaren blir det samma en D-Trapp +S till T-belysningen
Hur får jag ihop detta på ett bra sätt är det lättare att dra fram en ny matning och göra en kopplings dosa ovanför S4 och utgå därifrån,
jag skickar med en länk till trappbelysningen http://www.molectric.com/p386/Steplight-Trappbelysning-IP68-14-Steg/product_info.html
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Ok, någon av S3 eller S4 är då en korsomkopplare. Dessa finns inte i dubbelt utförande vad jag vet. Så den ena av S3/S4 kan bytas till en dubbeltrapp. Vid den andra måste du installera en ny strömbrytare ovanför, precis som du ritat i den andra bilden.
S5 (källaren) kan vi nog helt lämna därhän då den troligen matas från en annan grupp.
Ett förslag skulle då kunna se ut så här (med nya numreringar på strömbrytarna och med antagandet att korsomkopplaren sitter i övre hallen):
Vid ytterdörr:
S1a - L1 (utebelysning)
S1b - L2 (övre hall)
Ovan trapp:
S2 - L2
S3 - L4 (trappbelysning)
I källaren:
S4a - L2
S4b - L4
S5 - L3 (källare)
Hur detta ska kopplas beror på hur kretslösningen ser ut idag. Du behöver följa alla trådar i alla inblandade dosor och rita upp ett schema. I vilket fall behöver du två eller tre nya trådar ned till S4. Det finns redan 3-5 ledare i detta rör. Det bör bli max 7 st (om centralen sitter i källaren) vilket *kan* gå att knö in i ett befintligt 16-rör - det beror på antalet böjar... Lite svårt att ge ett fullständigt schema här mao. Skulle det bli övermäktigt med ledningsdragningen så finns ju trådlösa alternativ.
Tänk på att bakom en strömbrytare får det bara finnas en grupp (en säkring) så din nya trappbelysning måste alltså gå på samma säkring som L2. Det är troligen därför som S4 och S5 sitter en liten bit ifrån varandra.
S5 (källaren) kan vi nog helt lämna därhän då den troligen matas från en annan grupp.
Ett förslag skulle då kunna se ut så här (med nya numreringar på strömbrytarna och med antagandet att korsomkopplaren sitter i övre hallen):
Vid ytterdörr:
S1a - L1 (utebelysning)
S1b - L2 (övre hall)
Ovan trapp:
S2 - L2
S3 - L4 (trappbelysning)
I källaren:
S4a - L2
S4b - L4
S5 - L3 (källare)
Hur detta ska kopplas beror på hur kretslösningen ser ut idag. Du behöver följa alla trådar i alla inblandade dosor och rita upp ett schema. I vilket fall behöver du två eller tre nya trådar ned till S4. Det finns redan 3-5 ledare i detta rör. Det bör bli max 7 st (om centralen sitter i källaren) vilket *kan* gå att knö in i ett befintligt 16-rör - det beror på antalet böjar... Lite svårt att ge ett fullständigt schema här mao. Skulle det bli övermäktigt med ledningsdragningen så finns ju trådlösa alternativ.
Tänk på att bakom en strömbrytare får det bara finnas en grupp (en säkring) så din nya trappbelysning måste alltså gå på samma säkring som L2. Det är troligen därför som S4 och S5 sitter en liten bit ifrån varandra.