A
Jag planerar att installera golvvärme i vårt lilla badrum på 4 kvadratmeter. Jag skulle vilja behålla radiatorn, i alla fall till en börja med, för att se hur golvvärmen fungerar. Finns här någon som har kopplat in en sådan här minikretsventil och som vet hur den ska anslutas till en befintlig radiator som ser ut som på bilden? Jag tycker det är svårt att se på skissen hur golvvärmen ska kopplas in. Jag kommer att lägga värmeslingorna själv men tänker ta hjälp av en rörmokare för inkoppling och provtryckning så jag vill veta i förväg hur jag ska dra rören.

LK Minikretsventil RTB för anslutning till golvvärme och radiator framför en installationsguide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiator i ett badrum med termostatventil och anslutande rör, fråga om koppling till golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingsschema för radiator och golvvärme med beskrivande text och etiketter för komponenter som radiator, rör och minikretsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag själv hade inte valt det där systemet, jag hade valt ett system med egen cirkulationspump.

Vilken temperatur kan det bli i radiatorkretsen (framledningstemperatur)?
Vad är det för värmepanna (fjv, VP, pelets etc)?


Framledningen till elementet går direkt in i golvvärmeslangen, returen rån golvvärmeslangen går in i RTBns ingång, ut från RTBns utgång till returledninhgen från elementet.

Det kommer alltså bli full temperatur rakt in i golvvärmeslangen.


För andra så är manualen här,
https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.196_lk-minikretsventil-rtb.pdf
 
A
Demmpa Demmpa skrev:
Jag själv hade inte valt det där systemet, jag hade valt ett system med egen cirkulationspump.

Vilken temperatur kan det bli i radiatorkretsen (framledningstemperatur)?
Vad är det för värmepanna (fjv, VP, pelets etc)?


Framledningen till elementet går direkt in i golvvärmeslangen, returen rån golvvärmeslangen går in i RTBns ingång, ut från RTBns utgång till returledninhgen från elementet.

Det kommer alltså bli full temperatur rakt in i golvvärmeslangen.


För andra så är manualen här,
[länk]
Tack för svaret.
Det var just det att framledningen verkar gå direkt till värmeslingan som jag reagerade över. Men så här står det i manualen: "LK Minikretsventil RTB ser till att vattnet i golvvärmeslingan håller rätt temperatur". Frågan är hur den kan göra det när den ligger EFTER värmeslingan. Mitt värmesystem är en luft/vatten värmepump så framledningstemperaturen är för det mesta ca. 40 grader men den temperaturen ska visst vara för hög för golvvärme.
 
Eller skippa shunten i ett så litet rum, framledningen till elementet och vidare till golvvärmen, nackdelen är om elementet är stort så blir det inte så mycket värme på golvet
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Så som jag fattar manualen så finns det en inbyggd termostat i minikretsventilen som reglerar flödet med temperaturen på returvattnet från slingan samt med rumsgivaren.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
A
Demmpa Demmpa skrev:
Så som jag fattar manualen så finns det en inbyggd termostat i minikretsventilen som reglerar flödet med temperaturen på returvattnet från slingan samt med rumsgivaren.
Jo det stämmer, det finns en rumstermostat kopplat till reglerratten. Jag ska ställa frågan till tillverkaren hur minikretsventilen kan reglera temperaturen till slingan. Det borde ju inte vara falsk information i manualen när det står att slingan får rätt temperatur.
 
Den kommer att hålla max inställd returtemperatur, däremot så kommer det vara ”stor” temperaturskillnad mellan början och slutet av slingan, därav kravet på hur slingan dras samt max framledningstemperatur.

Denna minikretsventil får bara anslutas till ett lågtemperatursystem.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Demmpa Demmpa skrev:
Den kommer att hålla max inställd returtemperatur, däremot så kommer det vara ”stor” temperaturskillnad mellan början och slutet av slingan, därav kravet på hur slingan dras samt max framledningstemperatur.

Denna minikretsventil får bara anslutas till ett lågtemperatursystem.
OK. Tack så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.