Hejsan.

Villa byggd 1981, enplansvilla med källare, 105+105 kvadrat. Ettrörssystemet för värme med radiatorer.

Jag har haft en tanke sedan vi flyttade in i vårt hus, att jag skulle riva upp golvet i hallen på den delen närmast ytterdörren och lägga golvvärme och klinkers, c:a 4kvadrat. Vore perfekt för att skor och golv ska torka.

Det sitter ett element där redan, som jag tänkte att det kanske skulle kunna gå att koppla in sig på?

Har pratat med en snickare som säger att det absolut får för golvets skulle och har berättat vilket sätt man kan göra golvet på för att få ner slingor och göra för att kunna lägga klinkers. Jag har dock inte pratat med rörmokare om själva inkopplingen av värmeslinga.

Huset har ettrörssystem, vi har nyligen monterat luft/vattenvärmepump. Ettrörssystemet har jag förstått är väldigt mycket sämre än tvårörssystem enligt rörmokaren, men det är ju inget som går att göra något åt såhär i efterhand.

Är det någon här som har gjort en liknande operation? Eller kan jag bara lägga ner tanken direkt iochmed att det är just ett ettrörssystem? Det går ju förvisso att lägga en elvärme slinga, men det känns som sista alternativet

Mvh//

Typ alla golvvärmeshuntar är omställbara mellan enrörs-/tvårörsystem.
Bara inte golvvärmeinstallationen blir större effektmässigt än vad den bortplockade radiatorn är på så ska det gå bra.

• Gilla
Flukie
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Typ alla golvvärmeshuntar är omställbara mellan enrörs-/tvårörsystem.
Bara inte golvvärmeinstallationen blir större effektmässigt än vad den bortplockade radiatorn är på så ska det gå bra.
Jag hade faktiskt tänkt låta elementet sitta kvar där, och koppla in golvvärmen parallellt, är det så att man måste ha en shunt eller går det att bara t-koppla sig på slingan?

Du "måste" ha en shunt (med cirkulationspump) mellan radiatorkretsen och golvvärmeslingan.
Dels är radiatorvattnet varmare än vad som ska cirkulera i golvvärmeslingorna, dels behöver det vara högre flöde I golvvärmen är radiatorer, dels ska difftemperaturen vara lägre på golvvärmeslingorna än radiatorerna.

Det finns system som från början är byggda utan golvvärmeshunt, men då är radiatorerna överdimensionerade för att kunna avge tillräckligt med värme med lägre framledningstemperatur.

Men i ditt fall när du har gått från väldimensionerat högtempertursystem till "underdimensionerat lågtemperatursystem", när du bytte från tex elpanna till LVVP så kan du inte sänka framledningstemperaturen så mycket så att det passar golvvärmeslingan.

Tänk på att golvvärme ska egentligen ha minst 25 cm isolering under betongen för att inte få för stora värmeförluster neråt. När man bygger hus numera lägger man 30 cm frigolit under. Låter som man måste justera in de olika slingorna i huset igen efter jobbet med golvvärmen är klart.

Demmpa Demmpa skrev:
Du "måste" ha en shunt (med cirkulationspump) mellan radiatorkretsen och golvvärmeslingan.
Dels är radiatorvattnet varmare än vad som ska cirkulera i golvvärmeslingorna, dels behöver det vara högre flöde I golvvärmen är radiatorer, dels ska difftemperaturen vara lägre på golvvärmeslingorna än radiatorerna.

Det finns system som från början är byggda utan golvvärmeshunt, men då är radiatorerna överdimensionerade för att kunna avge tillräckligt med värme med lägre framledningstemperatur.

Men i ditt fall när du har gått från väldimensionerat högtempertursystem till "underdimensionerat lågtemperatursystem", när du bytte från tex elpanna till LVVP så kan du inte sänka framledningstemperaturen så mycket så att det passar golvvärmeslingan.
Jag förstår, då krävs det alltså lite utrymme på väggen där för att få plats med shunt och pump alltså? Då kan det hända att det här projektet får läggas ner tyvärr.

Tack för ett utomordentligt svar!

J Josth skrev:
Tänk på att golvvärme ska egentligen ha minst 25 cm isolering under betongen för att inte få för stora värmeförluster neråt. När man bygger hus numera lägger man 30 cm frigolit under. Låter som man måste justera in de olika slingorna i huset igen efter jobbet med golvvärmen är klart.
Jag förstår. Nu är det här på markplan så det är inte betong som det ska läggas i tack och lov

Om pannrum finns typ under hall så kan man ju dra fram nya matningar för golvvärme o ev sätta shunt å pump i källare eller om utrymme finns sätta ex lk minikretsventil som inte tar mycket plats. Själv har jag ingen pump eller shunt på min golvvärme i hallen utan den drivs av cirkpump i värmekällan. Då jag kör ut ganska låg temp på värmesystemet å har 20mm golvvärmeslang så fungerar det helt ok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.