Jag ska koppla ihop 7 lågvolt sensorer (parallellkoppla i 3,3VDC 1-wire) som har väldigt klena trådar, skulle gissa 0,2 kvmm och jag testade en vanlig tele-skarvklämma men där åker trådarna ur om man drar lite...
Är det bara att löda ihop dem eller finns någon klämma som fungerar?
Är det bara att löda ihop dem eller finns någon klämma som fungerar?
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 371 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 371 inlägg
Borde funka med scotchlok finns i olika format och storlekar. Men det kanske var såna du hade provat?
https://m.clasohlson.com/se/Skarvklämma-3M-Scotchlok-UY2/32-5283
Tryck bara in oskalat och kläm ihop vänta tills limmet stelnat så bör det hålla.
https://m.clasohlson.com/se/Skarvklämma-3M-Scotchlok-UY2/32-5283
Tryck bara in oskalat och kläm ihop vänta tills limmet stelnat så bör det hålla.
Tack, men det var en sån jag testade... Drar jag lite i tråden så kommer den ut (skalad).Panor82 skrev:
Kanske bäst att löda och köra på en krympslang...
De sitter lite tokigt till bara så det kan bli knepigt att komma åt (och många brännblåsor)...
Fiskögon finns i olika storlekar och om de vanliga små gula för 0.5mm ledare (typisk teletråd) fungerar på dina smala trådar är ju frågan. Går säkert att hitta på någon av de sidorna de säljer dem på. Såg inte den infon på Classes sida.
Och det kladdiga i dessa klämmor är inte någon typ av lim. Finns där för att de ska hålla fukten borta. Kommer inte att klara av att hålla i några ledare då den inte stelnar.
Och det kladdiga i dessa klämmor är inte någon typ av lim. Finns där för att de ska hålla fukten borta. Kommer inte att klara av att hålla i några ledare då den inte stelnar.
Till givarkablar, typ 0.14mm2, flertrådig kabel, brukar det enda som blir riktigt bra vara att klämma på ändhylsor och sedan in i endera en fjäderplint eller en liten hissklämma. Weidmüllers eller Phoenix Contacts radplintar finns med både lämpliga fjäderplintar och hissklämmor för så små areor, och är det som oftast används i automationsutrustningar och liknande. (Det finns säkert en massa andra fabrikat också, bara dessa jag kommer på nu.)
För hushållsbruk så brukar minsta sortens sockerbitar med trådskydd fungera rätt så bra också. Givetvis ändå med ändhylsor först. Har även räddat mig då och då när något kablage ute på ett robotgripdon gått sönder och inget annat får plats.
Givetvis fungerar det att löda också, men då ska det vara mot en motsvarande kabel eller in i ett kontaktdon eller in på kort där det finns en bra dragavlastning innan. Lödning gillar inte rörelser...
Eftersom dessa småkablar är så förbaskat pilliga att jobba med så används allt mer givare med förkontakterad kabel i industrin, och samlingsbock eller bussmoduler ute i närheten av givarna.
För hushållsbruk så brukar minsta sortens sockerbitar med trådskydd fungera rätt så bra också. Givetvis ändå med ändhylsor först. Har även räddat mig då och då när något kablage ute på ett robotgripdon gått sönder och inget annat får plats.
Givetvis fungerar det att löda också, men då ska det vara mot en motsvarande kabel eller in i ett kontaktdon eller in på kort där det finns en bra dragavlastning innan. Lödning gillar inte rörelser...
Eftersom dessa småkablar är så förbaskat pilliga att jobba med så används allt mer givare med förkontakterad kabel i industrin, och samlingsbock eller bussmoduler ute i närheten av givarna.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 892 inlägg
Vad ni ojjas över 0,22 mm2, i mina installationer har jag ibland 1000 st 0,22 mm2 att hålla reda på.
WAGO 221 röstar jag på.
Varför använda trådhylsor om man använder sockerbit med trådskydd? Blir liksom hängslen och livrem.
Protte
WAGO 221 röstar jag på.
Varför använda trådhylsor om man använder sockerbit med trådskydd? Blir liksom hängslen och livrem.
Protte
Liknande trådar
-
Går det koppla ihop flera antenner och bara en kabel in i huset?
Teknik -
Går det seriekoppla flera Husqvarna automower.
Gräsmatta -
Funkar med en LED-spot men inte flera seriekopplat!
Belysning -
Brandlarm - era erfarenheter av flera seriekopplade
Villalarm & Hemautomation -
Vad behöver jag för att koppla flera cat6 till internet?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G