Hej, använder denna gamla trefasbrytare för att bryta enfas och nolla till ett vägguttag ute, men lampan lyser inte vid tillslag. Den fungerade när trefas var anslutet. Måste lampan ha två faser för att lysa? Kopplat in fas där lampan är ansluten via motstånd.
Robert
 
  • En gammal grön trefasbrytare med röd lampa påslagen och ansluten via vit elkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Har du öppnat locket?
2. Har du mätt?
3. Varför har trefas kopplats bort?
 
Jag har kopplat in den. Mäta? Menar du lampans Kontaktytor? Nej jag har inte mätit över lampan. Tänkte lampan lyser om men ickem
 
det sitter gissningsvis en kontrollampa på 380/400 Volt som ligger kopplad över två faser i brytaren (inte alla trefaslaster som ansluts har någon nolla...)
 
Ser den ut såhär inuti? Och hur har du i så fall kopplat den?
 
  • Återställt vintage strömbrytare med öppet hölje som avslöjar interna komponenter, kopplingsskruvar och kabelingång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja en sådan! Kopplat enligt bild.
 
  • Eluttag med öppen kapsling som visar installation av brun, blå och grön/gul tråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bobrob skrev:
Ja en sådan! Kopplat enligt bild.
Det vi rimligen ser är ju att den bruna inkommande uppifrån (antar fas) är kopplad via resistor till lampfästet. Frågan blir ju vart returen går tillbaka till neutralledaren. Kan du se under lampfästet vart det går vidare? Ledningen bör gå vidare till blå (antar neturalledare) efter brytaren. Då borde funktionen på lampan fungera som den ska. Ursprungligen har ju dessa tre brytare varit kopplade mot varsin fas och endast brytit faserna så det är vettigt att det inte fungerar såsom du kopplat nu med neutralledare som också bryts.
Skulle tro att det behövs framdraget trefas för att det skall fungera om du inte bygger om lampan till att drivas med 230v.
 
Flyttade nollan till höger. Nu lyser den hela tiden. Hmm. Det ska inte till någon bygling mellan den oanvända fasen och nollan?
 
  • Öppen eldosa med elektriska anslutningar och omplacerad nölledare, vilket ger konstant ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har kollat min brytare och ja lampan är kopplad mellan dessa yttre poler men för att att lampan ska slockna när brytaren stängs av så måste inkommande kabel inkopplas där nere och utgående där uppe. Det ser ut som att innanmätet kan skruvas loss och vändas på.

Min brytare är inte riktigt likadan som din men testa att ta loss de skruvar på brytarens utsida som håller fast spaken. Demontera spaken. Lossa de inringade skruvarna och vrid det hela ett halvt varv. Återmontera spaken.
Öppen elektrisk brytare med skruvar markerade för demontering och en röd spak till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag testade att ändra innanmätet nu, det passade tyvärr inte att montera så. Dessutom skulle väl spaken i så fall ha blivit tvärtom gentemot markeringarna på locket.

Enklast vore att byta plats på ledningarna men trådarna där nere ser inte ut att nå till skruvarna där uppe. Den enda korrekta lösningen blir nog då att vända hela brytaren ett halvt varv. Spaken hamnar dock på vänster sida då.
 
Jag har gjort så här nu, vore bra och få nån synpunkt på förfarandet, men nu lyser den vid tillslag och jag har mätt över alla polerna, det är okej. Jag flyttade nollan till mitten istället för till höger och byglade mellan nolla och den oanvända fasen på utgående ledning, i nederkant.
 
  • Elektrisk kopplingsdosa med omarrangerade ledningar, nollan i mitten och en bygel installerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Smart tänkt, så långt tänkte inte jag :oops:
 
Nu när jag sovit på saken så förstår jag att jag vänt den upp och ned. Anslutit inkommande fas på tillslagssidan. Därför blev lampfunktionen lite fel för mig? Man ska lära sig nytt, det är bra. mvh och tack alla som svarat!
 
  • Gilla
S_B_O
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.