Hej, använder denna gamla trefasbrytare för att bryta enfas och nolla till ett vägguttag ute, men lampan lyser inte vid tillslag. Den fungerade när trefas var anslutet. Måste lampan ha två faser för att lysa? Kopplat in fas där lampan är ansluten via motstånd.
Robert
Robert
Det vi rimligen ser är ju att den bruna inkommande uppifrån (antar fas) är kopplad via resistor till lampfästet. Frågan blir ju vart returen går tillbaka till neutralledaren. Kan du se under lampfästet vart det går vidare? Ledningen bör gå vidare till blå (antar neturalledare) efter brytaren. Då borde funktionen på lampan fungera som den ska. Ursprungligen har ju dessa tre brytare varit kopplade mot varsin fas och endast brytit faserna så det är vettigt att det inte fungerar såsom du kopplat nu med neutralledare som också bryts.B Bobrob skrev:
Skulle tro att det behövs framdraget trefas för att det skall fungera om du inte bygger om lampan till att drivas med 230v.
Jag har kollat min brytare och ja lampan är kopplad mellan dessa yttre poler men för att att lampan ska slockna när brytaren stängs av så måste inkommande kabel inkopplas där nere och utgående där uppe. Det ser ut som att innanmätet kan skruvas loss och vändas på.
Min brytare är inte riktigt likadan som din men testa att ta loss de skruvar på brytarens utsida som håller fast spaken. Demontera spaken. Lossa de inringade skruvarna och vrid det hela ett halvt varv. Återmontera spaken.
Min brytare är inte riktigt likadan som din men testa att ta loss de skruvar på brytarens utsida som håller fast spaken. Demontera spaken. Lossa de inringade skruvarna och vrid det hela ett halvt varv. Återmontera spaken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag testade att ändra innanmätet nu, det passade tyvärr inte att montera så. Dessutom skulle väl spaken i så fall ha blivit tvärtom gentemot markeringarna på locket.
Enklast vore att byta plats på ledningarna men trådarna där nere ser inte ut att nå till skruvarna där uppe. Den enda korrekta lösningen blir nog då att vända hela brytaren ett halvt varv. Spaken hamnar dock på vänster sida då.
Enklast vore att byta plats på ledningarna men trådarna där nere ser inte ut att nå till skruvarna där uppe. Den enda korrekta lösningen blir nog då att vända hela brytaren ett halvt varv. Spaken hamnar dock på vänster sida då.
Jag har gjort så här nu, vore bra och få nån synpunkt på förfarandet, men nu lyser den vid tillslag och jag har mätt över alla polerna, det är okej. Jag flyttade nollan till mitten istället för till höger och byglade mellan nolla och den oanvända fasen på utgående ledning, i nederkant.
Smart tänkt, så långt tänkte inte jag