Hej,
jag har lite problem med min taklampa då jag vill vara hundra innan jag gör något.
På första bilden ser man sladdarna till lampan och övriga bilder till taket.
Då det är två olika faser i lampan går det att bara koppla in svart och brun på legobiten?
Hur ska jag därefter koppla övriga färger?
Nuvarande koppling gammal lampa som sitter
jag har lite problem med min taklampa då jag vill vara hundra innan jag gör något.
På första bilden ser man sladdarna till lampan och övriga bilder till taket.
Då det är två olika faser i lampan går det att bara koppla in svart och brun på legobiten?
Hur ska jag därefter koppla övriga färger?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nuvarande koppling gammal lampa som sitter
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 434 inlägg
Du vill alltså flytta över den via anslutningsledningen med stickpropp från gamla till nya lampan?
Den nya lampan verkar stöda krontändning, att man via två vippor kan tända ena eller andra "halvan" av armaturen(?)
Dock ser det ut som att du endast har en tändtråd framdragen till uttaget så krontändning fungerar inte.
Då får du flytta ihop den blå och bruna under samma skruv i den nya lampan.
Sedan kopplar du in anslutningsledningen färg på färg.
Du behöver skala upp anslutningsledningen lite till och kapa fas + nolla lite så att den grön/gula skyddsledaren blir längre än de andra två, detta för att den ska släppa sist om kabeln rycks ur.
Det går inte att se om lamputtaget är skyddsjordat (kanske är endast stickproppen och den vita anslutningsledningen jordad). Om alla andra uttag i rummet är skyddsjordade så ska även detta lamputtag vara jordat, annars inte.
Den nya lampan verkar stöda krontändning, att man via två vippor kan tända ena eller andra "halvan" av armaturen(?)
Dock ser det ut som att du endast har en tändtråd framdragen till uttaget så krontändning fungerar inte.
Du behöver skala upp anslutningsledningen lite till och kapa fas + nolla lite så att den grön/gula skyddsledaren blir längre än de andra två, detta för att den ska släppa sist om kabeln rycks ur.
Det går inte att se om lamputtaget är skyddsjordat (kanske är endast stickproppen och den vita anslutningsledningen jordad). Om alla andra uttag i rummet är skyddsjordade så ska även detta lamputtag vara jordat, annars inte.
Redigerat:
Hej bo och tack för svar. Men är det inte brun och svart jag ska lägga under samma skruv? Alltså l1 samt l2?Bo.Siltberg skrev:Du vill alltså flytta över den via anslutningsledningen med stickpropp från gamla till nya lampan?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
På din nya lampa så skall mycket riktigt L1 och L2 kopplas ihop, och matas av en ledare från din gamla sladd. Blå (N) skall vara sin egen, och likaså jord. I övrigt som Bo säger.Yannick skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 434 inlägg
brun o svart ska det va ja
Liknande trådar
-
Kan man koppla in en ny luft/vatten pump till en strömnäspanna då utedelen av märket aermec gått sönder
Värme allmänt -
Hej! Jag har en 160w solpanel och 3 st. 95Ah bilbatterier kopplade till solpanelen.
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Hur kopplas elen till en trefas vattenpump med motorskydd och tryckbart?
El -
Hej , kan nån hjälpa att visa hur jag skall koppla elen till tryckströmbrytaren
Fritidshus -
Får man koppla elen så här till tvättmaskin i ett badrum??
El