F frause skrev:
För att jordfelsbrytaren kopplar isär nolla och jord. När jordfelsbrytaren är frånslagen är det bara jordledaren som ska ha kontakt med jord.
Alltså
returen returen skrev:
för att bryta ev nolla
Men neutralledaren har väl inte kontakt med jord vid påslagen jordfelsbrytare? Noll-och jordskena är ju separerade i centralen och jordfelsbrytaren står ju bara i kontakt med faser och neutralledare
 
S Skandiamannen skrev:
Men neutralledaren har väl inte kontakt med jord vid påslagen jordfelsbrytare? Noll-och jordskena är ju separerade i centralen och jordfelsbrytaren står ju bara i kontakt med faser och neutralledare
I någon punkt före jordfelsbrytaren sitter nolla och jord ihop i alla normala svenska elinstallationer. Det kan vara i centralen eller tidigare. Så med tillslagen jordfelsbrytare är det kontakt mellan neutral och jord. Men inte med frånslagen jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
I decennier har jag predikat att mäta är att veta. Med årens visdom modifierar jag detta en smula.
Det finns mätfel. Många tror att två decimaler efter kommat ger en bra mätnogrannhet. Men det är ju helt fel. I bästa fall ger instrumentets dokumentation hänvisning till procentualt fel, rundningsfel, systemfel.
Sedan kan instrumentet användas fel, eg man mäter en spänning i en elledning som är frånkopplad och det är en spänning som orsakats av kapacitiv överkoppling. Spänningen finns och är mätbar men saknar betydelse i sammanhanget.
Sedan finns det tillstånd som uppenbarar sig i sammanhanget utan att mätning behövs. När jag går in i mitt jobbs högspänningslabb så ser jag att vissa saker är spänningssatta utan att mäta. Och där gör man inga fel för det slår illa.
@bo : du vet säkert att gamla elektriker förr i tiden urskiljade fasen genom att tafsa på den. Helst med fingerryggan så att man slapp risken att kroka på ledaren under chock.
Det om något är en metod att inte rekommendera!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Skandiamannen skrev:
Ursäkta en dum fråga men varför måste man slå av jordfelsbrytaren innan man resistansmäter mellan jord och trolig jord?
Här är en gammal bild från Kjell&Co som visar vad du undrar över. Här ser du att PE- och N-skenan är förbunden med varandra via JFBn. Det är därför det är jobbigt att identifiera skyddsjord i en anläggning utan JFBn eftersom man inte enkelt kan koppla isär N och PE.

Diagram som visar elcentralens kopplingsschema där PE- och N-skena är sammanbundna via en jordfelsbrytare, tillsammans med ledningar och säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
S Skandiamannen skrev:
Alltså

Men neutralledaren har väl inte kontakt med jord vid påslagen jordfelsbrytare? Noll-och jordskena är ju separerade i centralen och jordfelsbrytaren står ju bara i kontakt med faser och neutralledare
vi vet ju inte hur det är kopplat därför eventulell...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.