Ja, och utan JFB är det omöjligt att mäta sig fram till det vilket alla inte förstår.
 
  • Gilla
  • Haha
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, och utan JFB är det omöjligt att mäta sig fram till det vilket alla inte förstår.
Varför skulle det vara i princip omöjligt att mäta vilket som är fas - noll -jord om det inte finns JFB. Det är inga problem att måta ut det. Så varför ha såana kommentarer förstår jag inte. Finns många centraler och installtioner utan JFB, jag kan måta ut det utan JFB.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Varför skulle det vara i princip omöjligt att mäta vilket som är fas - noll -jord om det inte finns JFB. Det är inga problem att måta ut det. Så varför ha såana kommentarer förstår jag inte. Finns många centraler och installtioner utan JFB, jag kan måta ut det utan JFB.
Nolla och jord sitter ju ihopkopplade i centralen, så utan att bryta upp ihopkopplingen där är det ingen mätbar skillnad på dessa två trådar.
Både nolla och jord sitter ju på samma skena.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nolla och jord sitter ju ihopkopplade i centralen, så utan att bryta upp ihopkopplingen där är det ingen mätbar skillnad på dessa två trådar.
Både nolla och jord sitter ju på samma skena.
Jepp det vet jag med, men nu var det i taket som det skulle mätas och där finn fas - noll - jord och då är det inga problem för en som vet hur det mätas att ta ut vad respektive är. Löses hela tråden så finns svaret på hur det görs. Sen om mäts tas ut via jord - fas och det finns en JFB så löser den direkt vid tändning. Allt som skrivs här i tråden är för ett blåbär ( ursäkta ) och dom ska inte gå in i en central och koppla ur något.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp det vet jag med, men nu var det i taket som det skulle mätas och där finn fas - noll - jord och då är det inga problem för en som vet hur det mätas att ta ut vad respektive är. Löses hela tråden så finns svaret på hur det görs. Sen om mäts tas ut via jord - fas och det finns en JFB så löser den direkt vid tändning. Allt som skrivs här i tråden är för ett blåbär ( ursäkta ) och dom ska inte gå in i en central och koppla ur något.
I en installation utan jordfelsbrytare är nolla och jord samma sak, två sladdar på samma skena i centralen.
Hur mäter man fram vilken sladd som är vad genom att mäta enbart i takuttaget?
 
  • Gilla
Müssli och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp det vet jag med, men nu var det i taket som det skulle mätas och där finn fas - noll - jord och då är det inga problem för en som vet hur det mätas att ta ut vad respektive är.
Exakt hur mäter man fram skyddsjord och nolla I takdosan när det saknas JFB i anläggningen?
 
  • Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp det vet jag med, men nu var det i taket som det skulle mätas och där finn fas - noll - jord och då är det inga problem för en som vet hur det mätas att ta ut vad respektive är. Löses hela tråden så finns svaret på hur det görs. Sen om mäts tas ut via jord - fas och det finns en JFB så löser den direkt vid tändning. Allt som skrivs här i tråden är för ett blåbär ( ursäkta ) och dom ska inte gå in i en central och koppla ur något.
Menar du att mätproceduren i ditt inlägg #23 ger oss svaret på vilken tråd som är skyddsjord? Låt oss titta på det.
J jonaserik skrev:
När du mäter med det instrumentet och det är ett s.k lågohmigt, så kan du få utslag på volt.
Ok, du pratar om mätinstrumentet här.
J jonaserik skrev:
Det är 3 tampar i taket, svart -vit-röd, koppla in svart - vit på L och vit, spelar ingen roll hur och lmpan lyser när du slår till strömbrytaren så är det OK,
Men här använder du lampan som mätinstrument?
Och du säger att om lampan lyser så är det OK?
Lampan lyser fint även om den är inkopplad mellan tändtråd och skyddsjord.
Du har outtalande förväntningar på anläggningen här, dvs outtalade antaganden.
J jonaserik skrev:
sen blir röd som jord.
det vet du inte. Röd kan vara tändtråd, nolla eller skyddsjord.

Säg att du mäter detta

vit -svart: 230 V
svart - röd: 0 V
röd - vit: 230 V

Här kan man lätt tro att vit är tändtråd. Men om man inte vet någonting om anläggningen så kan vit vara t.ex en nolla medan svart är fas och röd tändtråd.

I TS första inlägg framgår ingenting om historien. Vi vet absolut ingenting om dessa trådar i taket. Vi vet inte om det finns eller borde finnas en skyddsledare med här.

Om man fipplar med strömbrytaren och mäter kanske man frestas att göra fler antaganden som att strömbrytaren bryter fasen. Det duger dock så länge som det inte finns en skyddsledare med i spelet. Men finns det en skyddsledare då vill jag att man ska vara 100% säker, helt utan antaganden.
J jonaserik skrev:
Eftesom det är en äldre anläggning med svart-vit-röd så ska det säkert vara 230 V mellan svart-vit och svart var förr i tiden noll och tändtrån vit ( kan var tvärt om med )
Först här gör du antaganden, rimliga antaganden. Det är dessa antaganden som du mäter efter ovan, så det borde du tala om i förväg. Antaganden kan man göra efter att man vet lite mer om anläggningen. Och ja, det kan också vara tvärtom :)
J jonaserik skrev:
Öppna brytaren och se vilka färger som är där, kanske en svart och vit och då kan det vara som troligt vit tändtråd..
Troligt ja. Det är en ledtråd.
J jonaserik skrev:
Mät sedan mellan svart - röd i taket samt mella vit röd i taket, visar det 230 V där så är det röd jord.
Vad menar du? Menar du
svart - röd: 230 V
vit - röd: 230 V

eller menar du
svart - röd: 0 V
vit - röd: 230 V

I vilket fall, det går inte att genom mätning skilja på nollan och skyddsjorden. Det mäter precis likadant. Mellan nollan och skyddsjord mäter man alltid ca 0 V. Mellan fas/tändtråd och nolla/skyddsjord mäter man alltid 230 V.

Man måste kopplas loss nollan i centralen för att kunna mäta sig fram, och den brytningen kan TS endast göra mha en JFBn om det finns någon. Finns det ingen JFB får man visuellt titta i dosor.
J jonaserik skrev:
Är det noll eller något som visas så är det noll på den ena och jord på den andra.
Noll mellan vilka trådar? Jag är totalt blåst här.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Noll mellan vilka trådar? Jag är totalt blåst här.
Du tillhör kanske de sk blåbären som nämndes tidigare.
 
  • Haha
blackarrow och 5 till
  • Laddar…
Om jag inte räknat fel så finns det totalt 6 möjligheter att kombinera röd-vit-svart mot blå-brun-gul/grön. Att prova igenom alla 6 tar mindre än en timme.
All skrivning i ämnet på detta forum tar mer tid.
 
  • Wow
  • Arg
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Här i tråden kan man dels få lära sig hur man kopplar en lampa och dels få lära sig att det är en dålig idé att bråka med Siltberg om el 😅
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Om jag inte räknat fel så finns det totalt 6 möjligheter att kombinera röd-vit-svart mot blå-brun-gul/grön. Att prova igenom alla 6 tar mindre än en timme.
All skrivning i ämnet på detta forum tar mer tid.
Varav minst en kan göra att metallen i armaturen blir spänningsförande.

Flera av kombinationerna kan "fungera" (lampan tänds/släcks) men det är bara en kombination som är rätt.
 
  • Gilla
frause och 3 till
  • Laddar…
Man kan ta bort locket på centralen och se hur färgerna används där för att få en uppfattning om vilken som är jord.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Man kan ta bort locket på centralen och se hur färgerna används där för att få en uppfattning om vilken som är jord.
Jo det är ju så med el.... Finns massa sätt att göra det mycket sannolikt vad som är vad och det föreslås ju ofta här på forumet men många här tycker det är nåt annat att veta vad som är vad.... Jag håller med om att det är bättre att veta. Ibland går det till överdrift men inte i det här fallet🤔👍
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Bara för att du har jordade uttag, behöver inte betyda att du har ett jordat lamputtag. Finns för många exempel där det fuskats med det.

Det finns alltså, som jag ser det, två alternativ.

1. Du har jord, nolla och tändtråd i uttaget

2. Du har nolla och två tändtrådar i uttaget (för att kunna tända hälften av lampans ljuskällor).

Att du bara har svart och vit i strömbrytaren/dimmers antyder starkt att det är alternativ 1 som gäller.

Har du svarat på med ganska relevanta frågan, har du en JFB?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
Ni förlitar er mycket på mätningar här.

Jag brukar följa ledarna och på så sätt få reda på det jag inte vet och bekräfta det jag tror.

Om man drar lite lätt i en ledare kan man se i andra änden var det rör sig efter att ha lossat något uttag eller doslock dit röret med ledningar verkar gå.

Så kallad inspektion före mätning.

De flesta takdosor är ju dragna på liknande sätt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.