J Jonas Bernhardsson skrev:
Tack för alla svar. Jag börjar med att åka till Biltema och köpa en mätare. Sen får jag läsa om tråden igen.
Jag skulle (som jag ofta gör) föreslå att lägga pengarna du slipper lägga på en elektriker på ett vettigt mätverktyg. Du slipper även meckandet med att HITTA en elektriker som vill komma och koppla in bara en lampa.

Köp inte det billigaste skräpet du kan hitta, köp något du kan tänka dig att lita på och ha i många år. Ett sånt instrument kan du ha livet ut om du sköter om det. (inte låter batterier sitta i 5 år tills de börjar läcka exempelvis)

Passa även på att köpa lite enkla verktyg för ändamålet, nån bra skaltång, avbitare, skruvmejsel. Gärna VDE. Lite WAGO 221 kanske. Det ryms säkert inom de tusenlappar som elektrikern hade kostat :)

Det är så mycket roligare att arbeta med rätt saker än att försöka peta in förstörda trådar i en dålig sockerbit och spänna skruvarna med en i princip rund skruvmejsel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
ingen hjärnkirurgi det här
men med röd jordledare skulle man nog vilja gå till botten med hela installationen

ett mätinstrument som inte kommer från PRC lär ju hålla länge
dvs jula, feltema mm går bort
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Köp multimeter och isolerade krokodilklämmor.
Sätt multimetern på U~, mätområde närmast 230 V. 20 V duger också till nöds.
Anslut mätsladdarna till multimetern enligt manualen. COM och V.
Slå på multimetern.
1.Ta ur säkringen till lampdosan.
2 Kläm mätsladdarna till valfri ledare i takdosan. Förslagsvis börja med vit och svart. Hjälpare får hålla i multimetern.
3 Dra upp säkringen igen. Om du får ett värde på multimetern eller OL så noterar du det. Slå av säkringen igen och koppla loss multimetern.
Upprepa 1-3 med alla andra kombinationer av ledare.
Om du inte hittar någon kombination som ger ett värde eller OL så manövrerar du lysknappen och upprepar 1-3.
Nu vet du vilken ledare som blir spänningsförande när du tänder lampan. Slå av säkringen och sätt en sockerbit på den ledaren.
Återstår att se vilken av dom andra är skyddsjord och vilken som är nolla. Det kommer i nästa kapitel.
Det finns fler fel här än vad jag orkar räkna till. Men låt oss enbart se till fallet att du får 230 V mellan två trådar. Dessa trådar kan då vara

Skyddsjordsledare
Fasledare
Neutralledare
Tändtråd som matar fas från en omkopplare
Tändtråd som matar en lampa eller helt annan apparat som är ansluten till tråden
Mellantråd i en trappkoppling.
Nattsänkningstråd till elradiator
Styrtråd av annat slag.
Trådar som tillhör ett helt annat system, till exempel temperaturgivare, 1-10V-styrning, DALI, SELV (för belysning eller DC-system för annat ändamål).
Eller något annat som man inte inser

Så man kan t.ex få 230 V mellan fas och skyddsjord, eller mer osannolikt tändtråd som matar en lampa eller helt annan apparat som är ansluten till tråden, och man vet inte vilken som är vilken.

Du missar helt det @Avemo tar upp i inlägget efter dig, anläggningskännedom.
Hur gammal är anläggningen?
Var i landet?
Vilka färger gällde på den tiden i denna del av landet?
Är rummet isolerat med jordade uttag eller har det skyddsjordade uttag?
Finns det en JFB?
Kan man misstänka oegentligheter i anläggningen?

Med denna info kan man eventuellt dra några slutsatser av vilka slags ledare som troligen finns där i taket.
Men den enda säkra metoden är att titta i angränsande dosor till dess att man får en klar bild över vad varje ledare har för funktion.

Det går inte att enbart mäta sig fram till vad ledarna har för funktion. Den som tror att det går har förutfattade meningar om anläggningen.

Det är alltså vansinnigt korkat att koppla loss en lampa utan att märka upp ledarna. Har det suttit en fungerande lampa där tidigare så bör kan kunna lita på att den var korrekt inkopplad, även om det inte är riktigt säkert. En ny lampa kan då kopplas in likadant.
 
  • Gilla
zwennebanan och 4 till
  • Laddar…
OK. Då är en mätare inköpt. Går den att använda? Hur gör jag? Eller ska jag ge upp och ringa en elektriker.

NB: Det har suttit en lampa här innan. Samma lampa ska kopplas in. Huset är 30-tal, men elen senare. Området Gbg.
 
  • Digital multimeter med röda och svarta provsladdar på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I brytaren på väggen sitter det vit och svart.
 
  • Elslutare i väggen med vit och svart kablage synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns fler fel här än vad jag orkar räkna till. Men låt oss enbart se till fallet att du får 230 V mellan två trådar. Dessa trådar kan då vara

Skyddsjordsledare
Fasledare
Neutralledare
Tändtråd som matar fas från en omkopplare
Tändtråd som matar en lampa eller helt annan apparat som är ansluten till tråden
Mellantråd i en trappkoppling.
Nattsänkningstråd till elradiator
Styrtråd av annat slag.
Trådar som tillhör ett helt annat system, till exempel temperaturgivare, 1-10V-styrning, DALI, SELV (för belysning eller DC-system för annat ändamål).
Eller något annat som man inte inser

Så man kan t.ex få 230 V mellan fas och skyddsjord, eller mer osannolikt tändtråd som matar en lampa eller helt annan apparat som är ansluten till tråden, och man vet inte vilken som är vilken.

Du missar helt det @Avemo tar upp i inlägget efter dig, anläggningskännedom.
Hur gammal är anläggningen?
Var i landet?
Vilka färger gällde på den tiden i denna del av landet?
Är rummet isolerat med jordade uttag eller har det skyddsjordade uttag?
Finns det en JFB?
Kan man misstänka oegentligheter i anläggningen?

Med denna info kan man eventuellt dra några slutsatser av vilka slags ledare som troligen finns där i taket.
Men den enda säkra metoden är att titta i angränsande dosor till dess att man får en klar bild över vad varje ledare har för funktion.

Det går inte att enbart mäta sig fram till vad ledarna har för funktion. Den som tror att det går har förutfattade meningar om anläggningen.

Det är alltså vansinnigt korkat att koppla loss en lampa utan att märka upp ledarna. Har det suttit en fungerande lampa där tidigare så bör kan kunna lita på att den var korrekt inkopplad, även om det inte är riktigt säkert. En ny lampa kan då kopplas in likadant.
Med all respekt, Bo, nu tror jag att du överdriver enormt. Tror du att någon elektriker gör det du föreslår och försöker ta reda på vilka färger som var aktuella vid installationstiden?
Och tror du att det finns nattsänkningstråd till elradiator i en takdosa?
 
  • Gilla
Lennart 57 och 2 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
ett mätinstrument som inte kommer från PRC lär ju hålla länge
dvs jula, feltema mm går bort
Du menar att Fluke går bort 😮😉
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
När du mäter med det instrumentet och det är ett s.k lågohmigt, så kan du få utslag på volt. Det är 3 tampar i taket, svart -vit-röd, koppla in svart - vit på L och vit, spelar ingen roll hur och lmpan lyser när du slår till strömbrytaren så är det OK, sen blir röd som jord. Eftesom det är en äldre anläggning med svart-vit-röd så ska det säkert vara 230 V mellan svart-vit och svart var förr i tiden noll och tändtrån vit ( kan var tvärt om med ) Öppna brytaren och se vilka färger som är där, kanske en svart och vit och då kan det vara som troligt vit tändtråd.. Mät sedan mellan svart - röd i taket samt mella vit röd i taket, visar det 230 V där så är det röd jord. Är det noll eller något som visas så är det noll på den ena och jord på den andra.
 
Det finns tre trådar. Vit, röd och svart. Vi har flera alternativ till vilken funktion de har. Troligtvis är antingen vit eller svart nolla. Men det är helt öppet vilken som är vilken. Den av den vita och svarta som inte är nolla är högst troligt tändtråd. Om det är ett rum där övriga uttag är jordade så kan röd vara jord. Är det å andra sidan ett ojordat rum och det är eller har varit en kronströmbrytare så kan den röda vara en andra tändtråd. Så för att skaffa en utgångspunkt är första steget att titta på om det finns jordade uttag i rummet och om det är en kronströmbrytare. Du kan säkert få hjälp att ta det vidare om du öppnar strömbrytaren och fotar trådarna som är anslutna där.

Mätinstrumentet du köpt är i högsta grad användbart. Men det du vill veta går inte att avgöra med säkerhet bara genom att mäta.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns tre trådar. Vit, röd och svart. Vi har flera alternativ till vilken funktion de har. Troligtvis är antingen vit eller svart nolla. Men det är helt öppet vilken som är vilken. Den av den vita och svarta som inte är nolla är högst troligt tändtråd. Om det är ett rum där övriga uttag är jordade så kan röd vara jord. Är det å andra sidan ett ojordat rum och det är eller har varit en kronströmbrytare så kan den röda vara en andra tändtråd. Så för att skaffa en utgångspunkt är första steget att titta på om det finns jordade uttag i rummet och om det är en kronströmbrytare. Du kan säkert få hjälp att ta det vidare om du öppnar strömbrytaren och fotar trådarna som är anslutna där.

Mätinstrumentet du köpt är i högsta grad användbart. Men det du vill veta går inte att avgöra med säkerhet bara genom att mäta.
I strömbrytaren sitter vit och svart tråd. Så den röda i taket är då jord, tänker jag.
 
  • En strömbrytare monterad i väggen med synliga svarta och vita kablar samt ett grönt hölje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jonas Bernhardsson skrev:
I strömbrytaren sitter vit och svart tråd. Så den röda i taket är då jord, tänker jag.
Som jag ser det så har du en dimmer där. då finns det kanske en pil in eller L och färgen på den är då fas och den andra tändtråd, noll finns inte i brytaren.
 
Eftersom det sitter både vit och svart i strömbrytaren vet man inte vilken som är fas eller tändtråd.

Jag skulle (med bruten ström och avstängd strömbrytare) resistansmätt mellan taket och strömbrytaren för att hitta tändtråden som är antingen svart eller vit.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J Jonas Bernhardsson skrev:
I strömbrytaren sitter vit och svart tråd. Så den röda i taket är då jord, tänker jag.
Jag rekommenderar inte att du provar dig fram i just den här dosan. Men om du ändå vill göra det är det den vita och den svarta du skall koppla som nolla och tändtråd. Men här finns ett viktigt påpekande. Du skall aldrig under några omständigheter koppla in den röda till jord på lampan utan att vara till hundra procent säker på att den är just jord.

Är det jordade uttag i rummet?
 
A Avemo skrev:
Jag rekommenderar inte att du provar dig fram i just den här dosan. Men om du ändå vill göra det är det den vita och den svarta du skall koppla som nolla och tändtråd. Men här finns ett viktigt påpekande. Du skall aldrig under några omständigheter koppla in den röda till jord på lampan utan att vara till hundra procent säker på att den är just jord.

Är det jordade uttag i rummet?
Ja, jordade uttag.
 
J Jonas Bernhardsson skrev:
Ja, jordade uttag.
Öppna ett uttag och kolla färgerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.