Tänkte koppla dimmer på en befintlig lampknapp. I den nuvarande strömbrytaren finns det tre kablar, en orange och två vita. Den ena vita går upp i väggen och den andra vita går ner i väggen (till normala strömuttaget eventuellt?). Spontant borde den oranga vara tändkabel och kopplas till "våg" på dimmern, och de vita vara fasledare som kopplas till Ln. Stämmer detta eller ska man göra något annat?
Se bild för nuvarande och dimmer.
 
  • Öppen väggströmbrytare med en orange och två vita kablar anslutna, redo för dimmerinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en öppen strömbrytare med en orange kabel och anslutningar, bredvid en omonterad dimmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fredrik Leta
  • Laddar…
Jag har inte kollat upp just den dimmern. Men fasingångarna kan vara två separata ingångar för att möjliggöra inkoppling tillsammans med trappbrytare.
 

Bästa svaret

Tändtråden ska kopplas till vågen och dom vita på ett L (två tillsammans) eller ändå lite bättre så kopplas dom vita bakom brytaren med en Wago och bara en in på L
 
  • Gilla
Fredrik Leta och 3 till
  • Laddar…
Ser ut att vara en modern installation så färgvalet är lite udda...men men, jag hade satt en klämma typ wago eller liknande för att inte dra strömmen till uttaget genom plinten på dimmern. Det kan även vara som 109 säger, att det är en trappdimmer och de båda L-anslutningarna är växlande.
 
Byggt 2007 och vad jag kan utröna har man helt andra färger så det känns väldigt konstigt. Tar och fixar en Wago, men antar att jag behöver köpa en ny kabel också mellan Wago och dimmern? Vilken typ i så fall?
 
Hitta en elektriker så får du en stump FK eller EQ 1,5mm2 och den ska då vara vit så att det blir lika som det har varit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.