Hej,
I mitt hus har jag en Nibe 640p. Till varmvattnet har jag även en varmvattenberedare i tillägg för att få extra kapacitet.
Kan jag med dagens koppling stänga av varmvattenberedare och endast använda den inbyggda tanken i värmepumpen?
Den ska vara på 189 l.
I mitt hus har jag en Nibe 640p. Till varmvattnet har jag även en varmvattenberedare i tillägg för att få extra kapacitet.
Kan jag med dagens koppling stänga av varmvattenberedare och endast använda den inbyggda tanken i värmepumpen?
Den ska vara på 189 l.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej den är som sagt seriekopplad med värmepumpen. Rören måste kopplas om och varmvattenberedaren tömmas om den inte ska användas. Det du förlorar är värmeförlusten från den extra varmvattenberedaren. Kanske 50-100 W?
OK, Jag antog så också.J Josth skrev:
Men förlusten måste väl bli mer att ackumulera så mycket vatten. Förbrukningen på beredaren är väl mer än 100 W?
Värmepumpen har förmodligen en värmeförlust på drygt 200 W men varmvattenberedaren betydligt mindre. Ofta kommer spillvärmen tillgodo som uppvärmning i rummet den står om det inte blir onödigt varmt och inte på sommaren.
Liknande trådar
-
Hur kopplar man bort vattenförsörjningen till ett hus?
Vatten & Avlopp -
Koppla bort radiatorer
Värme allmänt -
Ta bort utanpåliggande vidarekopplat uttag?
El -
Kan jag koppla bort extra varmvattenberedare enbart genom att stänga av dess strömbrytare?
Värmepumpar -
Koppla bort seriekopplad varmvattenberedare
Värme allmänt