Hej ska byta köket i lägenheten. Nu finns där en alliancefläkt (se bild). Tanken var att koppla bort den och ersätta med kolfilter eller liknande. Min fråga gäller om ni tror att jag kan ta bort hela ventilationsröret som går ovanför väggskåpen och bara ha frånluftsutsuget precis där rören kommer in i lägenheten(till vänster på bilden och där det nu syns en rensningslucka)? Det skulle skapa fler möjligheter till att bygga väggskåp högre upp på väggen. Köksväggskåp med öppen dörr visar en alliancefläkt med ventilationsrör ovanför skåpen och en rensningslucka till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
För att göra förändringar i lägenhetens ventilationssystem behöver du tillstånd från styrelsen eftersom ventilationssystemet ligger inom deras ansvarsområde. Du måste alltså prata med dem om vilka förändringar som de tillåter.

Det går att ha ett ventilationsrör högst upp inne i ett köksskåp också.

En kolfilterfläkt kräver en hel del underhåll inkl. nyköp av kolfilter regelbundet så det blir en dyrare lösning. Den tar dessutom inte bort allt matos så det kan bli så att det blir mer matos i lägenheten.

BirgitS BirgitS skrev:
För att göra förändringar i lägenhetens ventilationssystem behöver du tillstånd från styrelsen eftersom ventilationssystemet ligger inom deras ansvarsområde. Du måste alltså prata med dem om vilka förändringar som de tillåter.

Det går att ha ett ventilationsrör högst upp inne i ett köksskåp också.

En kolfilterfläkt kräver en hel del underhåll inkl. nyköp av kolfilter regelbundet så det blir en dyrare lösning. Den tar dessutom inte bort allt matos så det kan bli så att det blir mer matos i lägenheten.
Hej tack för svar! Jag vet att det är tilltalande att luften leds ut på taket direkt. Tycker dom att själv fläkten är för klen för att fånga upp allt ändå. Steker jag pannkakor är det ändå mycket os i en del av lägenheten. Sedan finns det inte så många nya och ingen som jag tycker passar.

Föreningen har ett dokument där det står hur man ska göra vid köksrenovering och att man kan koppla bort allaince och köra kolfilter om man vill.

Kommer ha en ventilationkunnig hantverkare här om några veckor. Min fråga redan nu handlar kanske mer om att förstår själva alliancefläkt systemet. Om jag tar bort fläkten, så blir det ju en kanal/rör kvar som börjar i väggen. Finns det något i det röret som styr ventilationen/grundflödet?

Nej själva röret är inte viktigt. Men du måste ha en ventil så det går att justera in rätt flöde.

• Gilla
slangens
  • Laddar…
Vi hade Alliance i huset och utbudet av kåpor är begränsat. Jag tror dock att Fjäråskupan erbjuder det som alternativ till sina modeller. Vi tog förvisso bort Alliance då vi gått över till FTX, men ville gärna ha kvar takfläkten och jag hittade inte några direkta alternativ annat än Fjäråskupan för en sådan lösning så det fick bli det för oss. De är inte billigast i stan, men det finns ju fördelar att slippa kolfilter i ditt fall. Det kanske är så att föreningen tillåter kåpor med egen motor för att få lite bättre utblås?

BirgitS
S slangens skrev:
Finns det något i det röret som styr ventilationen/grundflödet?
Det brukar finnas en central fläkt på vinden som ser till att det blir ett luftflöde.

BirgitS
C Conqvist skrev:
Vi hade Alliance i huset och utbudet av kåpor är begränsat. Jag tror dock att Fjäråskupan erbjuder det som alternativ till sina modeller. Vi tog förvisso bort Alliance då vi gått över till FTX, men ville gärna ha kvar takfläkten och jag hittade inte några direkta alternativ annat än Fjäråskupan för en sådan lösning så det fick bli det för oss. De är inte billigast i stan, men det finns ju fördelar att slippa kolfilter i ditt fall. Det kanske är så att föreningen tillåter kåpor med egen motor för att få lite bättre utblås?
Jag har hittat spiskåpor från Franke och Thermex också (planerar att byta ut kolfilterfläkten till spiskåpa).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.