Hej,
Vi har i dagsläget ingen bänkbelysning i vårt kök, och endast ett dubbeluttag, som sitter dessutom dumt placerad.
Jag har en kopplingsdosa som sitter längst upp vid taket, och det hade varit perfekt om man kunde dra el från kopplingsdosa ner till första skåpet för att sen installera bänkbelysning med integrerad uttag.
Jag kan själv alldeles för lite om el för att ens fundera göra det själv, men hade ända velat veta om det överhuvudtaget hade varit möjligt att koppla vidare från kopplingsdosa vidare innan jag anlita en elektriker.
Bifogad en bild från kopplingsdosa.
Vi har i dagsläget ingen bänkbelysning i vårt kök, och endast ett dubbeluttag, som sitter dessutom dumt placerad.
Jag har en kopplingsdosa som sitter längst upp vid taket, och det hade varit perfekt om man kunde dra el från kopplingsdosa ner till första skåpet för att sen installera bänkbelysning med integrerad uttag.
Jag kan själv alldeles för lite om el för att ens fundera göra det själv, men hade ända velat veta om det överhuvudtaget hade varit möjligt att koppla vidare från kopplingsdosa vidare innan jag anlita en elektriker.
Bifogad en bild från kopplingsdosa.
En kontrollmätning först och främst om det finns fas, noll och jord.
Sen är det lämpligt att det är en konstant fas och även undersöka att det går att lägga mer last på den gruppen.
Sen är det lämpligt att det är en konstant fas och även undersöka att det går att lägga mer last på den gruppen.
Högst troligt går det att göra det du vill, men du måste reda ut vad som ligger på dessa ledningar redan.T timtwister skrev:
Tack för snabb svar!
Har läst runt lite här innan jag skrev mitt inlägg, och förstår att det finns lite olika faktorer att a hänsyn till, såsom belastning per grupp mm.
Nu en fråga utav ren nyfikenhet ...
Om det visar sig att det går att lägga till uttag och belysning, kommer man då bara koppla ytterligare 1 tråd till de 2 som redan finns? Alltså 3 tråd per skruv? Eller hur lösa man det?
Har läst runt lite här innan jag skrev mitt inlägg, och förstår att det finns lite olika faktorer att a hänsyn till, såsom belastning per grupp mm.
Nu en fråga utav ren nyfikenhet ...
Om det visar sig att det går att lägga till uttag och belysning, kommer man då bara koppla ytterligare 1 tråd till de 2 som redan finns? Alltså 3 tråd per skruv? Eller hur lösa man det?
Moderator
· Stockholm
· 52 915 inlägg
Ja, en extra tråd per skruv, eller skippa kopplingsplinnten och använd wago sitället.T timtwister skrev:
Men som sagt man måste kontrollera vad det är för trådar. I värsta fall kanske det är två faser (400V), inte fas och nolla. Eller om det ex. skulle visa sig gå till diskmaskinen, så är det inte så lyckat att sätta vägguttag som kanske kommer att användas för vattenkokare eller brödrost. Är det bara belysning som skall kopplas in, så spelar dte inet så stor roll vad mer som går på den säkringen. Lampor drar färsumbart med ström.
Liknande trådar
-
Sladdar från taket, hur koppla?
Belysning -
Behöver hjälp med koppla in dubbeltrapp från en äldre till Elko 6+6
Belysning -
Vattenpump, motorskydd slår ifrån, felkopplad el i nytt hus?
El -
Göra om från korsomkopplare till dimmer alt. Plejd
El -
Hur kopplar jag vidare från denna kulventil? Comisa till Vatette
Vatten & Avlopp