Hej! Renoverar en lägenhet från 40-talet i södra Sverige och undrar vad detta kan vara för något? En lucka i vägen ut mot gatan med ett schakt. Det går kopparrör här. Planerar renovera köket och undrar om detta är något från gamla tider som inte längre används?

Tack för hjälp

• Svart lucka med röda siffran 12 på en betongvägg, två kopparrör sticker ut; från en 40-talslägenhet i södra Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal lucka i vägg med kopparrör och spindelväv, troligen från 40-talet, i en lägenhet i södra Sverige.
    Skapa konto
Det förekomm förr att ha ett kylrum istället för ett kylskåp. Detta kan vara kvar från det isåfall. Dem var väldigt strömkrävande så dem flesta blev ganska snabbt skrotade. Rören i väggen var väl lättare att lämna.

Annars skulle det kunna vara gasledningar.

Kanske ett schakt för gas till köksspisen?

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Oljepanna där ledningarna går till en tank för villaolja.

Skulle kunna vara VVC, men oxå äldre gasledning.
Mycke spindelnät är de

Jag tycker mig känna igen detta. Är ett av rören grövre i schaktet i väggen? Då är det stor sannolikhet att det har varit centralkyla. Dvs de har funnits en kylmaskin någonstans i byggnaden sedan kylskåp utan kompressor i varje lägenhet. Bor själv i ett sådant hus där allt revs ur för länge sedan. Men det finns spår kvar av rören.

Att det är två olika dimensioner på rören i väggen talar för kylanläggning då det är så man transporterar kylmediet. Högtryck i det tunnare och efter utvinning av kyla så sänks trycket och volymen på gasen ökar = grövre rör behövs för att transportera gasen tillbaka till kompressorn

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…

Bästa svaret

Otroligt, jag visste inte att man har kört centralkyla i lägenhetsbyggnader förr i tiden, intressant!

Som kylgubbe kan jag hålla med om att det ser ut att vara en kylinstallation. Kopparrören är förtennade vilken är vanligt när vi pratar kylrör. Om du har skjutmått och mäter rören är det troligtvis tum-dimensioner (6,35mm, 7,94mm, 9,62mm, 12,70mm, 15,88mm, 19,05mm, 22,23mm). Har förtennade rör använts inom VVS?

Rören är hårdlödda vilket alltid använts i kylinstallationer.

Skarvkopplingen ser ut som en flarekoppling (kyla).

Mina odds pekar på en kylinstallation.

• Gilla
Freniño
  • Laddar…
Tack för hjälpen! Det finns ett annat rör som kommer från väggen bredvid som jag mer tror är gasledningen (se bild).

Planerar att sätta för luckan med gips och spackla igen. Det borde väl inte vara några konstigheter med det?

• Gasledning och andra rör som kommer ut från en vägg i ett hus, potentiellt del av ett byggprojekt.
    Skapa konto
  • Insidan av ett skåp med ett rör som går från en vägg och ut åt sidan, eventuellt en gasledning.
    Skapa konto
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.