Hej! Renoverar en lägenhet från 40-talet i södra Sverige och undrar vad detta kan vara för något? En lucka i vägen ut mot gatan med ett schakt. Det går kopparrör här. Planerar renovera köket och undrar om detta är något från gamla tider som inte längre används?
Tack för hjälp
Tack för hjälp
Det förekomm förr att ha ett kylrum istället för ett kylskåp. Detta kan vara kvar från det isåfall. Dem var väldigt strömkrävande så dem flesta blev ganska snabbt skrotade. Rören i väggen var väl lättare att lämna.
Annars skulle det kunna vara gasledningar.
Annars skulle det kunna vara gasledningar.
Kanske ett schakt för gas till köksspisen?
Oljepanna där ledningarna går till en tank för villaolja.
Jag tycker mig känna igen detta. Är ett av rören grövre i schaktet i väggen? Då är det stor sannolikhet att det har varit centralkyla. Dvs de har funnits en kylmaskin någonstans i byggnaden sedan kylskåp utan kompressor i varje lägenhet. Bor själv i ett sådant hus där allt revs ur för länge sedan. Men det finns spår kvar av rören.
Att det är två olika dimensioner på rören i väggen talar för kylanläggning då det är så man transporterar kylmediet. Högtryck i det tunnare och efter utvinning av kyla så sänks trycket och volymen på gasen ökar = grövre rör behövs för att transportera gasen tillbaka till kompressorn
Att det är två olika dimensioner på rören i väggen talar för kylanläggning då det är så man transporterar kylmediet. Högtryck i det tunnare och efter utvinning av kyla så sänks trycket och volymen på gasen ökar = grövre rör behövs för att transportera gasen tillbaka till kompressorn
Bästa svaret
Husägare
· Norra Roslagen
· 238 inlägg
Otroligt, jag visste inte att man har kört centralkyla i lägenhetsbyggnader förr i tiden, intressant!
Som kylgubbe kan jag hålla med om att det ser ut att vara en kylinstallation. Kopparrören är förtennade vilken är vanligt när vi pratar kylrör. Om du har skjutmått och mäter rören är det troligtvis tum-dimensioner (6,35mm, 7,94mm, 9,62mm, 12,70mm, 15,88mm, 19,05mm, 22,23mm). Har förtennade rör använts inom VVS?
Rören är hårdlödda vilket alltid använts i kylinstallationer.
Skarvkopplingen ser ut som en flarekoppling (kyla).
Mina odds pekar på en kylinstallation.
Som kylgubbe kan jag hålla med om att det ser ut att vara en kylinstallation. Kopparrören är förtennade vilken är vanligt när vi pratar kylrör. Om du har skjutmått och mäter rören är det troligtvis tum-dimensioner (6,35mm, 7,94mm, 9,62mm, 12,70mm, 15,88mm, 19,05mm, 22,23mm). Har förtennade rör använts inom VVS?
Rören är hårdlödda vilket alltid använts i kylinstallationer.
Skarvkopplingen ser ut som en flarekoppling (kyla).
Mina odds pekar på en kylinstallation.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Tack för hjälpen! Det finns ett annat rör som kommer från väggen bredvid som jag mer tror är gasledningen (se bild).
Planerar att sätta för luckan med gips och spackla igen. Det borde väl inte vara några konstigheter med det?
Planerar att sätta för luckan med gips och spackla igen. Det borde väl inte vara några konstigheter med det?
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur högt upp på väggen bör vedkaminens rökrör gå in i murstocken?
Ved, Pellets, Flis -
Eviga frågan - är väggen bärande?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fästa kopparrör vid väggenomföring med väggbricka
Badrum -
Vinkelkoppling med bricka för 12mm kopparrör ur väggen
Badrum -
Plugga 16 mm kopparrör inne i väggen. 2 Rörssystem , Bästa metod?
Värme allmänt