En T- koppling började läcka som är 22x22x15.
När jag skulle byta till en ny insåg jag snabbt att det inte stämde. Kontrollmätte rören och noterade att de är 21mm. Sökte här på forumet och hittade ett inlägg att denna dimension faktiskt förekom strax efter kriget 1946. Import från England.
Är det någon här som vet om det finns något sätt att lösa problemet, utan att byta rören.
Finns det någon "tjockare" klämring som kan nypa åt? Eller något annat?
Tacksam för hjälp.
När jag skulle byta till en ny insåg jag snabbt att det inte stämde. Kontrollmätte rören och noterade att de är 21mm. Sökte här på forumet och hittade ett inlägg att denna dimension faktiskt förekom strax efter kriget 1946. Import från England.
Är det någon här som vet om det finns något sätt att lösa problemet, utan att byta rören.
Finns det någon "tjockare" klämring som kan nypa åt? Eller något annat?
Tacksam för hjälp.
Jag har sådana 21 mm rör i delar av mitt hus (byggt -48)
Har löst övergångar med att hårdlöda. Man får se till att fylla muffen lagom mycket bara. Men det fungerar ju bara om man kommer åt att göra sådana "heta arbeten" utan att elda upp resten av kåken.
Har löst övergångar med att hårdlöda. Man får se till att fylla muffen lagom mycket bara. Men det fungerar ju bara om man kommer åt att göra sådana "heta arbeten" utan att elda upp resten av kåken.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 776 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 776 inlägg
Verkar vara ett gammalt "imperial 3/4"-rör enligt denna tråd:
https://www.diynot.com/diy/threads/21mm-copper-pipe.214171/
Kan detta vara lösningen för dig?
https://www.stevensonplumbing.co.uk/imperial-compression-olive-3-4-inch.html
https://www.diynot.com/diy/threads/21mm-copper-pipe.214171/
Kan detta vara lösningen för dig?
https://www.stevensonplumbing.co.uk/imperial-compression-olive-3-4-inch.html
Det var precis det jag tänkte mig om det fanns. Och det verkar som att en sådan klämring finns då
Men inte i Sverige tydligen
Jag funderar att byta ut 21mm-rören men stöter då på andra problem. Se bilden.
Röret till vänster är 21mm och det till höger är 22m. Minfråga är varför det korta röret med plugg finns där? Kan jag bara kapa bort den kopplingen och sen montera en vanlig rak koppling 22x22?
Röret till vänster är 21mm och det till höger är 22m. Minfråga är varför det korta röret med plugg finns där? Kan jag bara kapa bort den kopplingen och sen montera en vanlig rak koppling 22x22?
W Wilhelm T skrev:Det var precis det jag tänkte mig om det fanns. Och det verkar som att en sådan klämring finns då
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 776 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 776 inlägg
Britter är ofta trevliga människor och lite scandy-fila så de hjälper dig säkert att posta den eller skicka den med en expresservice över natt om det är bråttom. Särskilt om du berättar historien om importen av rören alldeles efter kriget.W Wilhelm T skrev:Det var precis det jag tänkte mig om det fanns. Och det verkar som att en sådan klämring finns då
Jag har också tidigare köpt en hel del från England. Min senaste order förra våren tog 3 månader innan det kom. När jag skrev (flera gånger) om varför det tog sån tid, så var svaret .....pandemin. Mycket har stannat upp i Storbritannien som har och haft mycket tuffare restriktioner än Sverige.G guggen skrev: