263 läst · 15 svar
263 läst
15 svar
Kopiera gamla cd-skivor där jag spelat in musik under typ 90-talet
Hejsan
För drygt 25 år sedan så kopierade jag över härlig Swing, Jazz-musik från köpta cd-skivor till tomma CD-skivor. ("brännde")
Det blev ett 10-tal CD´s med härlig musik,
Jag hade då dator med CD fack inbyggt.
Nu har jag Apple-dator utan CD fack. Jag tänkte därför köpa till separat CD-spelare.Några vänner skulle gärna vilja ha kopia av en och annan av de brända cd-na.
Jag har testat på hustruns dator, men har inte lyckats något vidare. Vi har båda Windows 10 pro.
Jag lyckas föra över låtarna / filerna från min skapade CD. Men sedan när jag skall gå vidare och bränna så verkar det som att det hela hänger upp sig på att låtarna fått en beteckning . CDA. Jag kommer inte vidare. Låtarna kanske måst få en annan beteckning ( EJ CDA ) .?
Jag har en Verbatim CD 4 x DVD + RW som jag Spelat in något datorprogram på (DBAN) . Jag trodde att den skulle gå att använda till att bränna låtarna på. Men det verkar som att det inte går att radera bort det befintliga datorprogrammet.
Tacksam för tips så att jag kanske kan komma vidare i projektet.
Finns det något speciellt bra "brännarprogram", som jag kanske borde installera.
God Helg till er alla
Axel
För drygt 25 år sedan så kopierade jag över härlig Swing, Jazz-musik från köpta cd-skivor till tomma CD-skivor. ("brännde")
Nu har jag Apple-dator utan CD fack. Jag tänkte därför köpa till separat CD-spelare.Några vänner skulle gärna vilja ha kopia av en och annan av de brända cd-na.
Jag har testat på hustruns dator, men har inte lyckats något vidare. Vi har båda Windows 10 pro.
Jag lyckas föra över låtarna / filerna från min skapade CD. Men sedan när jag skall gå vidare och bränna så verkar det som att det hela hänger upp sig på att låtarna fått en beteckning . CDA. Jag kommer inte vidare. Låtarna kanske måst få en annan beteckning ( EJ CDA ) .?
Jag har en Verbatim CD 4 x DVD + RW som jag Spelat in något datorprogram på (DBAN) . Jag trodde att den skulle gå att använda till att bränna låtarna på. Men det verkar som att det inte går att radera bort det befintliga datorprogrammet.
Finns det något speciellt bra "brännarprogram", som jag kanske borde installera.
God Helg till er alla
Axel
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 622 inlägg
Detta gör du direkt i appen ”Musik”. Det behövs inga Apple-specifika prylar. Vilken USB-CD/DVD som helst fungerar utan drivrutiner. Välj att importera som Apple Lossless så förlorar du ingen kvalitet.
https://support.apple.com/sv-se/guide/music/mus2935/mac
När du har importerat skivorna och skapat spellistor motsvarande samma skiva kan du sedan bränna nya skivor upp till 10 ggr från samma spellista.
https://support.apple.com/sv-se/guide/music/mus03854c438/mac
https://support.apple.com/sv-se/guide/music/mus2935/mac
När du har importerat skivorna och skapat spellistor motsvarande samma skiva kan du sedan bränna nya skivor upp till 10 ggr från samma spellista.
https://support.apple.com/sv-se/guide/music/mus03854c438/mac
TackJohan Gunverth skrev:Detta gör du direkt i appen ”Musik”. Det behövs inga Apple-specifika prylar. Vilken USB-CD/DVD som helst fungerar utan drivrutiner. Välj att importera som Apple Lossless så förlorar du ingen kvalitet.
[länk]
[länk]
OBS
Jag kör Win 10 PRO
Jag har nu lyckats radera RW-diskarna och skall så småningom försöka kopiera / bränna från original-cd till de nu mera tomma discarna.
Men när jag försökte senast så såg jag att låtarna har en beteckning CDA. Det gick att spela från den nybrända discen, men det verkade mest slumpmässigt.
Går det att konvertera de cda-märkta låtarna till något som passsar Win 10 bättre ? och till vad.
Är det mp 3 som gäller idag
I så fall tips på MP 3 brännare
Tips gärna på något bra och enkelt CD-brännar program.
Gärna också tips på någon enkel / bra fristående CD-brännare/ spelare att koppla till datorn.
God Helg
Axel
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 842 inlägg
CDA är inte dina musikfiler. Se på storleken på filen så ser du att det inte kan vara musiken.
CDA-filer genereras as Windows för att snabbare kunna hitta till var musiken finns "på riktigt" dvs på CD-skivan.
Du pratar om Windows 10 och en Appledator utan CD-läsare. Jag tolkar det som att Appledator inte ska vara med i sammanhanget, den ska vi ignorera?
CDA-filer genereras as Windows för att snabbare kunna hitta till var musiken finns "på riktigt" dvs på CD-skivan.
Du pratar om Windows 10 och en Appledator utan CD-läsare. Jag tolkar det som att Appledator inte ska vara med i sammanhanget, den ska vi ignorera?
Jag fattar inte riktigt, har du en apple dator eller en med Windows 10?axelman skrev:Hejsan
God Helg till er alla
Axel
Jag kanske missförstår problemet. Men du kan alltså inte kopiera .cda-filerna från en CD-skiva och bränna dem till en annan. Du måste ha ett program som kan spara låtarna som en ljudfil. Exempelvis .vaw eller .mp3. mp3 innebär en sänkning av ljudkvaliteten. Alternativt ett program som kopierar hela skivan utan att bry sig om vad som finns på den.
TackFairlane skrev:CDA är inte dina musikfiler. Se på storleken på filen så ser du att det inte kan vara musiken.
Det är en Appledator, men jag kör den som en "vanlig" dator med windows 10.
Jag kollade hustruns dator, som jag försökte bränna med .
Det verkade som att jag kunde "kopiera cd´n och hittade detta: bifogat.
STORLEKEN ÄR BARA 44 BYTE
Det verkar som att det går att öppna med WINDOWS MEDIA PLAYER
Som jag nog inte har på min dator.
Men jag bord väl kanske installera den.
Det känns som att om jag
Köper en fristående CD Spelare / Brännare så kan jag "kopiera" de av mig skapade befintliga originalcd:na
och sedan bränna till ny tom CD, som jag sedan kan spela upp med WINDOWS MEDIA PLAYER.
Jag hoppas på det
/A
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 622 inlägg
Bara så att du är medveten om det: Risken med Windows 10 på iMacen är att du inte har fått med dig alla drivrutiner. Därmed kan vissa grejer bete sig underligt eller helt saknas. Enda sättet att garanterat få in alla Apple-drivrutiner i Windows är med Apples BootCamp. Antingen via guiden eller att använda BootCamps Windows-drivrutiner i efterhand. Kör du detta så bör allt fungera normalt.
Nu skall du ju använda en extern CD/DVD och då brukar det fungera i Windows rakt av. Jag har inga tips om programvara i övrigt.
Nu skall du ju använda en extern CD/DVD och då brukar det fungera i Windows rakt av. Jag har inga tips om programvara i övrigt.
Om du ska spela upp kopiorna på en dator är det väl bara onödigt att bränna en ny cd?
Som sagt. cda-filen som du ser på cd-skivan är inte ljudspåret. Det är information om ljudspåret som är meningslöst utan skivan som det ligger på. Du kan inte kopiera en cd-skiva genom att kopiera cda-filerna till en annan enhet. Du måste ha ett program för att göra ljudfiler av spåren på skivan.
Jag vill ju ha bra ljudkvalitet. Vad skall jag då välja för brännarprogram om inte mp3 är så bra ?A Avemo skrev:Jag kanske missförstår problemet. Men du kan alltså inte kopiera .cda-filerna från en CD-skiva och bränna dem till en annan. Du måste ha ett program som kan spara låtarna som en ljudfil. Exempelvis .vaw eller .mp3. mp3 innebär en sänkning av ljudkvaliteten. Alternativt ett program som kopierar hela skivan utan att bry sig om vad som finns på den.
/A