Hej,

Vi har fått ett litet delikat problem. Idag ringde husfirman och sa att det hade blivit problem med färgvalet av fönster och ytterdörrar. Vi har från början valt att ha fönster och ytterdörrar i en grå färg som heter RAL 7001. Men så visar det sig att dörrfabrikanten inte kan måla i RAL-kulör utan använder endast NCS-kulör. Fönstertillverkaren erbjuder båda systemen vilket skulle ha löst problemet. Men det visar sig att de har redan påbörjat produktionen av fönsterna varför det är försent att ändra färg.

Så nu undrar jag om det finns ett sätt att konvertera en RAL-kulör för att hitta en motsvarande kulör i NCS systemet?
 
Fråga fönstertillverkaren. De hade ju både systemen och du har ju köpt deras produkter.
 
Jo, det kan vara en idé att göra. Sedan har jag letat på Internet för att kolla om det fanns någon typ av tabeller som konverterade de olika färgsystemen. Det jag hittade var att en NCS kulör S4005-R80B skulle matcha RAL 7001.

Ska gå till en färghandel också för att kolla hur bra de matchar varandra.
 
Nu har vi löst vårt problem med olika kulörer på fönster och ytterdörrar. Vi gjorde helt enkelt som så att vi bytte dörrleverantör. Vår ursprungliga dörrleverantör Dooria kunde inte erbjuda att måla i RAL-kulör utan enbart i NCS-kulör. Så vi bestämde oss därför att försöka hitta en annan dörrtillverkare. Vi fann att Snickar-Per och Swedoor kunde erbjuda båda färgsystemen. Det slutade med att vi hittade dörrar som liknade vårt ursprungliga val hos Snickar-Per. Så det blir ytterdörrar från Snickar-Per istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.