Jag har en värmelampa från 1929 som jag vill använda som accentbelysning (t.ex. på en skänk för att lysa mot en vägg eller ett hörn). Att göra om elen med nya delar skulle kosta ca 1000 kr och det är mer än jag tycker det är värt just nu. Funderar på om jag istället kan köra den med 12V? Allra helst dimbart.

Stoppa mig om jag är ute och cyklar, men jag presenterar min önskelista helt enkelt:

Svart 12V trafo, så liten som möjligt, gärna modell liknande: https://www.ljusochmiljo.se/product/transformator-12v-20w-ip44

Ljuskälla typ: https://www.lampemesteren.se/paronlampa-till-muse-12v-6w-2200-2800k-e27-cri97-tala.aspx

Bevarad tygsladd.

Dimring.

Hoppas det går att få till?

• Svart vintage värmelampa från 1929, använd som accentbelysning, visas med glödlampa och hållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Antik värmelampa från 1929 med metallreflektor och svart kant, håller en hands enhet, reflektioner syns i ytan.
    Skapa konto
  • Gammal tvåpolig kontakt med svart tygklädd kabel från en värmelampa, vit porslinsbas med märkningar.
    Skapa konto
Kan du inte bara byta sladdstället ? Kan omöjligt kosta 1000 pix, mer en 50lapp om du köper någon meter ny tygklädd sladd och en stickpropp.

Fast den där stickproppen var ju häftig. Aldrig sett en sådan.

Fast skall man byta sladdstället, så behöver man ordna skyddsjord. Den lamphållaren ser ut att vara rätt långt ifrån att vara dubbelisolerad. Det går iofs nog relativt lätt att byta lamphållaren mot en ny dubbelisolerad. Men då försvinner lite av "looken".

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Kan du inte bara byta sladdstället ? Kan omöjligt kosta 1000 pix, mer en 50lapp om du köper någon meter ny tygklädd sladd och en stickpropp.
Känner mig inte helt bekväm med att köra ojordat i en lampa från 1929.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast den där stickproppen var ju häftig. Aldrig sett en sådan.

Fast skall man byta sladdstället, så behöver man ordna skyddsjord. Den lamphållaren ser ut att vara rätt långt ifrån att vara dubbelisolerad. Det går iofs nog relativt lätt att byta lamphållaren mot en ny dubbelisolerad. Men då försvinner lite av "looken".
Jag har kollat med två firmor som kan renovera med den gamla looken i behåll, med ny lamphållare i porslin, ny strömbrytare och ny tygsladd. Men det kostar förstås.

Fast om det skulle gå att ordna anslutning för jordtråden ex. inne i metalldelen av lamphållaren, så borde den gå att behålla.

H hempularen skrev:
Fast om det skulle gå att ordna anslutning för jordtråden ex. inne i metalldelen av lamphållaren, så borde den gå att behålla.
Ja, det är en variant

Jag säger: Kör på eget bygge och 12V!

Jag har konverterat en restaurerad gammal utebelysning i stugan till 12V med gott resultat. Det känns ju bra med en säker lågspänning när man har gamla grejer.

Jag skulle aldrig blanda 12V och 230V lampor med samma sockel E27 i ett hus. Själv har jag koll på skillnaden men om någon okunnig behöver byta en trasig lampa och råkar sätta i en 12V lampa i en 230V armatur vet man inte vad som händer. Om man konverterar till 12V så bör man byta till en sockel som bara passar till 12V.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.