Jag har en färgkod i ett annat färgsystem (PMS298u) och vill veta vad denna motsvarar i NCS så jag kan lämna dom uppgifterna till inköpsstället och få färgen bruten i den färgen. Någon som har nån ide?

hej
det fixar dom i färgbutiken om det är en fyfsat välsorterad sådan

Ett annat alternativ är att köpa minsta möjliga mängd med rätt färgkod, måla upp det på en plankstump och låt färghandlaren plocka fram NCS koden(med någon sorts lys manick). Fungerade utmärkt för mej från Nordsjö till Alcro....Lycka till ;)

Apex skrev:
Pantone är inget som utbrett används i sverige.
Pantone är ett mycket vanligt och är spritt i hela världen...i grafiska branschen. ;)
Det är dock ett receptsystem och kan inte användas som referens eftersom resultatet är beroende av underlaget. Samma färgkod ger olika resultat om man har blank eller matt papper. Det måste mätas av för att ge en NCS-motsvarighet.
Färginstitutet har översättningstabeller. Kanske någon annan sitter med dessa tabeller här på forumet och kan hjälpa till?

Andra färgsystem från grafiska branschen är tex: Focoltone, Toyo, Trumatch, Diccolor, HKS, m.m.

Grafiska branschen ogillar NCS eftersom ansvaret för resultatet flyttas från formgivaren till tryckaren.

Apex skrev:
Ojdådå..  *skäms*..

*Hrmhrmm* Det jag mena va att det , till min vetskap inte utbrett annvänds i färgbranshen.
;D Ville bara påpeka att Pantone-systemet är otroligt begränsat i utbredning, men alla i grafiska branschen använder det. Där är det standard. Textildesigners använder sig av det också.
Det är desstuom enkelt att använda och referenserna är i form av solfjäderblock med olika utseende för olika underlag. Tryckaren följer sedan ett recept med kontrollerade primärfärger. Sedan blir det som det blir.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.