Hej!

Vi har nyligen köpt ett hus från 1959 och i besiktningsprotokollet står det följande om vinden:

Missfärgningar har observerats. Nåbara missfärgningar var torra vid besiktningstillfället. Den upptäckta mikrobiella påväxten på underlagstaket indikerar att vinden periodvis tillförs eller har tillförts fukt inifrån bostaden, som den kallare delen av året kondensera mot underlagstaket (sk konvektionsskada).

I en annan del av protokollet står det att det är otätt mellan innertaket i en garderob och vinden. Vi är nybörjare på att äga hus och tar tacksamt emot tips på vad vi ska göra för att åtgärda problemet. Kan det räcka att täta området i garderoben eller behöver man göra större ingrepp på vinden?

• Vindpaneler med missfärgningar och mikrobiell påväxt, vilket tyder på fuktproblem. I förgrunden syns isolering och pappkartonger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I nyare bostäder så brukar man plasta in mellanbjälklagetsom som utgör taket på undervåningen innan man sätter dit glespanel och monterar innertaket. Detta för att förhindra att fukt från boendedelen stiger upp till det mer kalla utrymmet på vinden och sätter av sig som kondens och detta i samband med rek. ventilation. Men det viktigaste är att mekanisk ventilation (frånluft med fläkt) finns på undervåning, speciellt i den fuktiga delen som badrum, kök etc. På vind måste man ha gavelventiler i vardera änden, typ korsdrag runt 20 x 20 cm så om fukt kommer in så skall den ut asap. Inget av detta fanns år 59 så det är förbättringar som rekommenderas i modern tid.

• Gilla
MalinC1
  • Laddar…
Tack för hjälpen!

Om det är torrt nu! Så är det ju inget pågående. Således borde man kontrollera OM det fortfarande är ett problem.

Köp en väderstation och monitorera fuktigheten över tid. Då ser du också NÄR det sker OM det sker. Då blir det mycket lättare att göra korrekta och tillräckliga åtgärder.

Det ser inte speciellt konstigt ut utifrån vad man ser på bilden.

Jag har monitorerat vinden i mer än ett år efter att jag isolerat om och ändrat där uppe.

I grunden hade föregående ägaren satt en avfuktare. Då den stod dumt till med vår nya planlösning så tog jag bort den för att se vad som räckte. Jag gjorde också vid stuprören på ena sidan av huset då det var stop i dem och allt vatten hamnade utanför. Jag har monitorerat lika länge här och kommer fortsätta göra det.

Det fungerar jättebra utan avfuktaren så som huset var byggt från börja och det var tänkt.

Ha inte för bråttom om det inte är ett pågående läckage.

Har samma problem med min vind.
Vet inte riktigt vad man kan göra.
Men om jag förstår det rätt så är väl det här mer eller mindre standard med uteluftventilerade kallvindar.
Jag har runt 20 grader inne med låga 40% RH
Vinden håller några grader över utetemp med nu omkring 85% RH
Svårt att ventilera bort fukten när det har varit 95-100% RH ute sedan slutet av oktober känns det som.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.