Brukar gå igenom taket lite innan vintern, men vi skaffade ganska nyligen solceller. Hur ska man kontrollera takpannor efter hål/sprickor under paneler? Lyfta paneler? Kamera?

S sdlfkjlsdf skrev:
Brukar gå igenom taket lite innan vintern, men vi skaffade ganska nyligen solceller. Hur ska man kontrollera takpannor efter hål/sprickor under paneler? Lyfta paneler? Kamera?
du har stora hål om du kan gå igenom taket...

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Om allt är gjort som det ska är det bara en enkel visuell inspektion med lämpligt hjälpmedel utifrån hur montaget är. Visuellt vanligtvis och aldrig genom att lyfta några paneler.

Normalt säkerställer man att underlagspapp/duk innan montage of solceller har en livslängd kvar som överstiger den förmodade livslängden på solcellerna. Sedan har du dels en inspektion att pannor ligger som förväntat efter montage och att håltagning är gjord och tätad enligt instruktion och sedan är det inte så mycket mer du kan göra utöver det visuella. Om något har rört sig som upptäcks vid inspektion så får det givetvis åtgärdas genom att lyfta relevanta paneler men annars ligger de orörda.

R
S sdlfkjlsdf skrev:
Det vanligaste är väl att man kikar in uppifrån och nedifrån och kanterna, lyser med ficklampa så brukar det synas om pannorna har gått sönder..
Mindre sprickor kommer du givetvis inte att se men det känns inte som en m att det kommer att leda till någon större läckage förrän dom har gått sönder mer..

M myrstack skrev:
Om allt är gjort som det ska är det bara en enkel visuell inspektion med lämpligt hjälpmedel utifrån hur montaget är. Visuellt vanligtvis och aldrig genom att lyfta några paneler.

Normalt säkerställer man att underlagspapp/duk innan montage of solceller har en livslängd kvar som överstiger den förmodade livslängden på solcellerna. Sedan har du dels en inspektion att pannor ligger som förväntat efter montage och att håltagning är gjord och tätad enligt instruktion och sedan är det inte så mycket mer du kan göra utöver det visuella. Om något har rört sig som upptäcks vid inspektion så får det givetvis åtgärdas genom att lyfta relevanta paneler men annars ligger de orörda.
det är ju inte så många solpanelsinstallationer som är gjorda som det ska

sant (och sorgligt) och då får man väl ta underhållsrutinen därefter. I detta fall har ju i alla fall TS en medvetenhet kring att det är lämpligt att inspektera taket regelbundet så bara där är man några steg före man fördomsfullt kan tro att den genomsnittliga husägaren är

Det finns två ställen jag aldrig skulle sätta massa onödiga hål i.
Taket och golv med tätskikt.

Jakten på att få leverera oönskade kWh ut på elnätet till minuspriser har fått svenskarna att tycka hundratals hål i taket är rätt okej chansning ändå.

P Pligg85 skrev:
Det finns två ställen jag aldrig skulle sätta massa onödiga hål i.
Taket och golv med tätskikt.

Jakten på att få leverera oönskade kWh ut på elnätet till minuspriser har fått svenskarna att tycka hundratals hål i taket är rätt okej chansning ändå.
Vet du egentligen hur solceller monteras?

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vet du egentligen hur solceller monteras?
Skaplig koll på några alternativ. Du sätter stativ som vattnet följer ner till i bästa fall strö och bärläkt eller så skruvar man rätt ner i undertaket om det passar bättre.
När kunden klagar är firman borta ändå

Lite OT.

När jag här om året själv la Planja Regent plåttak som ser ut som tegel, på huset, avvek jag lite från monteringsanvisningen.

Enligt denna skulle plåtskruvarna dras i djupaste dalen på tegelformen.
Jag satte samtliga typ 3 cm åt höger.

Säkerligen många av hundratals skruvars gummipackning som med åren kommer att läcka, om de inte gjorde det redan från början.

Alltså skruvarna sitter nu inte i ränndalen på det som ser ut som pannor.

- Jag kan gott tänka mig med solpanelfästen så blir det många 100 nya skruvar genom plåten i just djupaste ränndalarna. Blir nog att räkna med vatteninträngning.

Vilka garantier finns mot detta och hur länge.
Runt hörnet?

Ficklampa och kolla från sidorna får väl gå. Har en GoPro som kanske funkar rätt bra också när jag tänker efter..

Väntade ett tag med att byta en takpanna som hade en spricka (inte under solpanel), just där var ju läkten rätt dränkt i vatten!

Hade inte tänkt undersöka solpanelerna och dess fästen årligen direkt, utan främst spruckna takpannor. Fästena har ungefär samma lutning som taket så bör inte betyda att en massa regnvatten rinner in där.

R
S sdlfkjlsdf skrev:
Ficklampa och kolla från sidorna får väl gå. Har en GoPro som kanske funkar rätt bra också när jag tänker efter..

Väntade ett tag med att byta en takpanna som hade en spricka (inte under solpanel), just där var ju läkten rätt dränkt i vatten!

Hade inte tänkt undersöka solpanelerna och dess fästen årligen direkt, utan främst spruckna takpannor. Fästena har ungefär samma lutning som taket så bör inte betyda att en massa regnvatten rinner in där.
Kika du in under och sedan kan du korka upp en jul öl o luta dig tillbaka och njuta🎅🏻

Jag tänkte göra det, och samtidigt dränka min sorg eftersom jag precis upptäckte att företaget som installerade mina solpaneler har gått i konkurs. 🤦

• Ledsen
Rejäl
  • Laddar…
R
S sdlfkjlsdf skrev:
Jag tänkte göra det, och samtidigt dränka min sorg eftersom jag precis upptäckte att företaget som installerade mina solpaneler har gått i konkurs. 🤦
Förhoppningsvis så är det bra monterat och håller de flesta har problem med felaktigt montage..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.