Hej,

Jag håller på att dränera och känner mig osäker på om allt är som det ska. Jag har två funderingar:

1. När jag sticker ner huvudet i den nya pumpbrunnen och min fru bonkar på spolröret/inspektionsröret med en sko, hörs inget ljud i pumpbrunnen som ligger cirka 20 meter bort. Jag är orolig för att dräneringsröret kan vara blockerat eller vattenfyllt. Kan det vara så att ljud inte transporteras bra i dräneringsrör? Jag har hyrt en kamera för att filma dräneringen genom inspektionsrör, eftersom jag misstänker bakfall eller att en plugg som användes i rören inte har tagits bort innan nästa sektion kopplades. Är det något särskilt jag bör tänka på eller vara uppmärksam på när jag filmar?
  2. När jag tittar ner i pumpbrunnen ser jag att ett dräneringsrör har väldigt lite instick, eller kanske till och med låter vattnet rinna utanför brunnen. Vad tror ni om det? Jag tänker att markrörelser kan göra att röret glider ut helt med tiden.? Se även bild hur det såg ut utanpå innan återfylning.

Tar tacksamt emot alla funderingar_tips på hur man kan se om allt är som det ska.

• Vy inuti ett vitt dräneringsrör som visar vatten längst ner och en kabel som löper genom röret, relaterat till diskussion om dräneringsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insida av pumpbrunn med kamerautrustning och reflekterande vattenyta, visar dräneringsrörets tillstånd inför eventuell inspektion för blockeringar.
    Skapa konto
  • Plastdräneringsrör med orange kopplingar vid en pumpbrunn, omgivna av grus i en utgrävd jordhög innan återfyllning vid dräneringsprojekt.
    Skapa konto
Dräneringen på bilden har vissa brister i min mening. Med en hyrd kamera är det svårt att se bakfall men du kan se blockage.
Att höra i brunnen när man slår på en vanlig drän är svårt.
Att det inte sticker in så mycket ser jag inte som så stort problem, markrörelser så djupt uppstår bara vid fyllningen, sedan ligger de frostfritt så det rör sig inte speciellt med tiden.
Men var är dränerande materialet kring ledningen mot dig i bild? Platonmatta? Markduk?
Vill du få riktigt undersökt är det inte jättedyrt att få filmat och profil mätt enligt Svenskt vatten.

O Onkelberry skrev:
Dräneringen på bilden har vissa brister i min mening. Med en hyrd kamera är det svårt att se bakfall men du kan se blockage.
Att höra i brunnen när man slår på en vanlig drän är svårt.
Att det inte sticker in så mycket ser jag inte som så stort problem, markrörelser så djupt uppstår bara vid fyllningen, sedan ligger de frostfritt så det rör sig inte speciellt med tiden.
Men var är dränerande materialet kring ledningen mot dig i bild? Platonmatta? Markduk?
Vill du få riktigt undersökt är det inte jättedyrt att få filmat och profil mätt enligt Svenskt vatten.
Tack för svar🙏Ligger makadam samtmarkduk ovanpå ser det okej ut?

• Svart dräneringsrör i en grävd grop med makadam och markduk runtom, del av byggprojekt.
    Skapa konto
Ja det såg lite mer ut som förväntat, det är ju noga att duk och makadam följer med hela vägen in till brunnen, så att inte finmaterial kommer i ledningen.
Att fallet är dåligt just på en drän är inte hela världen, när nivån stiger hamnar vattnet till slut i brunnen även om den bara når toleransklass C.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.