Tommty
Möjligtvis diffus rubrik, men detta är ett område jag inte kan någonting om, så ber om ursäkt i förväg för felaktiga benämningar och förklaringar.

Sambons föräldrar bor i en hus med egen brunn.

För ett tag sedan så bytte de ut tanken (hydroforen, expansionskärlet?) som skapar trycket då den tog för mycket plats i badrummet,
Den gamla var cirka 1 meter hög och kanske 60cm i diameter.

Den nya är mycket mindre på 24L och problemet är att så fort man öppnar en kran så slår brytaren på/av med 1 sekunds intervall. Sambons föräldrar stör sig inte på det men jag blir tokig :)
Sen lär väll inte kontaktorn må så bra av så korta av/på gångar.

Så egenligen är frågan: Är det bara att acceptera att det är såhär då de bytte ut till ett mindre kärl eller kan man på något sätt lösa så att på/av får åtminstonde längre intervaller?

Se bifogad video (eventuell varning för högt ljud)
Bilden är kärlet jag menar som de bytt ut mot en mindre, efter detta började detta fenomenet uppstå.
 
  • Expansionskärl för vatten, metallfäste, installationsmärkning, teknisk etikett, väggmonterad, rörsystem, träpaneltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen luft i tanken troligtvis
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det där är inte bra för vare sig pumpen eller tryckströmbrytaren. Fyll på luft i hydropressen. Den normala proceduren är att notera tillslagstrycket, stänga av pumpen, spola i en kran tills det blir trycklöst och sedan fylla luft till strax under tillslagstrycket. När det är så där dåligt med luft kan det vara svårt att få en bra avläsning på tillslagstrycket. Man kan få göra det två gånger. Efter att man fyllt på en del luft kan man få en vettig avläsning av tillslagstrycket.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag skulle vilja påstå att förtrycket från fabrik i nya hydropressen AIRFIX P är för högt.

3,5 bar i förtryck från fabrik, enligt vad jag kan utläsa på typskylten.
Släpp ut luft till straxt under tillslagstrycket.

Vet du inte tillslagstrycket så är en bra grundinställning initialt 1,8 bar på förtrycket i blåsan.
Släppa ut luft gör du enkelt med endast en billig luftpåfyllare.

Etikett för Flamco expansionskärl, viktig information, tryck- och temperaturspecifikationer, modellnummer, CE-märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


15-458_xl_1.jpg
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
Möjligtvis diffus rubrik, men detta är ett område jag inte kan någonting om, så ber om ursäkt i förväg för felaktiga benämningar och förklaringar.

Sambons föräldrar bor i en hus med egen brunn.

För ett tag sedan så bytte de ut tanken (hydroforen, expansionskärlet?) som skapar trycket då den tog för mycket plats i badrummet,
Den gamla var cirka 1 meter hög och kanske 60cm i diameter.

Den nya är mycket mindre på 24L och problemet är att så fort man öppnar en kran så slår brytaren på/av med 1 sekunds intervall. Sambons föräldrar stör sig inte på det men jag blir tokig :)
Sen lär väll inte kontaktorn må så bra av så korta av/på gångar.

Så egenligen är frågan: Är det bara att acceptera att det är såhär då de bytte ut till ett mindre kärl eller kan man på något sätt lösa så att på/av får åtminstonde längre intervaller?

Se bifogad video (eventuell varning för högt ljud)
Bilden är kärlet jag menar som de bytt ut mot en mindre, efter detta började detta fenomenet uppstå.
Givetvis kan de inte ha det såhär, de flesta pumpar jag läst om anger runt 50 starter i timmen som max, den där lär ju starta 500 gånger på en 10 min dusch, så lär dom att fylla luft om det blir sådär
 
A Avemo skrev:
Det där är inte bra för vare sig pumpen eller tryckströmbrytaren. Fyll på luft i hydropressen. Den normala proceduren är att notera tillslagstrycket, stänga av pumpen, spola i en kran tills det blir trycklöst och sedan fylla luft till strax under tillslagstrycket. När det är så där dåligt med luft kan det vara svårt att få en bra avläsning på tillslagstrycket. Man kan få göra det två gånger. Efter att man fyllt på en del luft kan man få en vettig avläsning av tillslagstrycket.
Man måste ju tömma vatten till rätt nivå också, när luften är slut så kommer trycket vara 0 på en sekund när han öppnar kranen med avstängd pump
 
Pontus95 Pontus95 skrev:
Man måste ju tömma vatten till rätt nivå också, när luften är slut så kommer trycket vara 0 på en sekund när han öppnar kranen med avstängd pump
Det stämmer om det vore en hydrofor. Men det är en hydropress på bilden. Då finns ett gummimembran som skiljer vatten och luft. Och man skall kontrollera lufttrycket när den är tom på vatten.

Jag tänkte inte på det först. Men som @Krilleman skriver blir det inte heller bra om trycket är alldeles för högt.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Tommty
Tack för alla svar.

skönt att få det bekräftat att något inte stämmer.

Men det verkar vara lika olika svar på vad som skall göras. Vore guld om någon kunde reda ut vad jag ska göra nästa gång vi åker upp till dem. helst i nivå med steg för steg guide för dummies.

- Skall jag fylla på eller släppa ur luft ur hydropressen?
- Hur ser jag tillslagstrycket?
- Vad är rimlig nivå för till frånslag? hur vet jag att det blir bättre, längre av/på vet jag, men ska det vara 1 gång/minuten etc. kanske är omöligt att svara på?
 
Om du ska fylla eller tömma beror ju på vilket tryck det är.
 
Tommty
D Daniel 109 skrev:
Om du ska fylla eller tömma beror ju på vilket tryck det är.
alright, Gissningsvis har VVS'aren som var där inte gjort något åt trycket, och då borde det vara 3.5 bar.

Klarar jag mig med en lufttrycksmätare och en vanlig cykelpump?
Däcktrycksmätare med manometer, svart slang och guldfärgad anslutning på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver jag stänga av tryckströmbrytaren/pumpen och öppna en kran tills det inte finns något vatten kvar innan jag kollar trycket och fyller på eller tömmer hydropressen på luft?
 
Tommty Tommty skrev:
- Skall jag fylla på eller släppa ur luft ur hydropressen?
Stäng av pumpen och öppna kranen så att vattentrycket helt försvinner. Mät sedan lufttrycket. Är det högre än tillslagstrycket skall du släppa ut luft och är det mycket lägre än tillslagstrycket skall du fylla på.

Tommty Tommty skrev:
- Hur ser jag tillslagstrycket?
Det finns en manometer på vattensidan. Titta vad manometern visar när pumpen startar.

Tommty Tommty skrev:
- Vad är rimlig nivå för till frånslag? hur vet jag att det blir bättre, längre av/på vet jag, men ska det vara 1 gång/minuten etc. kanske är omöligt att svara på?
Ju längre intervall desto bättre. Det styrs av hydropressens volym och förtryck. Eftersom du har en ganska liten hydropress kommer det att vara ganska korta intervall. Troligen mycket kortare än en minut.

Tommty Tommty skrev:
Klarar jag mig med en lufttrycksmätare och en vanlig cykelpump?
Det går. Men om du behöver fylla mycket kan det vara tålamodsprövande.

Tommty Tommty skrev:
Behöver jag stänga av tryckströmbrytaren/pumpen och öppna en kran tills det inte finns något vatten kvar innan jag kollar trycket och fyller på eller tömmer hydropressen på luft?
Ja. Annars mäter du inte rätt tryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.