Behövde ett nytt batteri till skruvdragaren (en dyr Elu 12 V av utmärkt kvalitet). Batterierna laddade dåligt och tänkte att ett nytt kan väl inte kosta en förmögenhet... Alltså stegade jag till lokal byggmarknaden och fick priset ca 1500:-!!! Kollade vidare hos andra leverantörer - samma prisbild. Skruvdragaren är visserligen några år men inte utsliten, den är både funktionell och stark och absolut inte skrotmässig.

Hur som helst så kolla jag prisbilden på ny motsvarande och hamnade på över 3000:-.

Valet stod alltså mellan att köpa ett nytt batteri eller köpa ny dragare.

Vid ett besök på ett Bahaus-varuhus så hade de 12 V DeWalt-skruvare till utförsäljning för 1200:-. Köpte en sådan då jag i bakhuvudet hade att DeWalt numer var samma sak som Elu. Väl hemma kunde jag konstatera att batterierna passade i min "gamla" Elu och att de "gamla" Elu batterierna fick ett nytt liv i den laddare som följde med den nya DeWalten.

Nu har jag alltså fyra 12V-batterier och två skruvdragare en multi-laddare som fungerar till alla möjliga Dewalt/Elu batterier samt en helt värdelös Elu-laddare.

Visst är det kul med en massa skruvdragare - men nödvändigt...

Ja jag gjorde en liknande erfarenhet med Boschprylar. Har en grön 14voltare där batteriet gav upp. Ersättningsbatteri var orimligt dyrt och det blev en ny maskin istället. Pratade med Bosch innan och förstod att en 14V maskin kan köras på 12V batterier vilket passade bra för jag var lite sugen på en blå gsr12v. Tre batterier följde med den nya maskinen.

Nu har jag två fungerande maskiner, tre batterier. Den gröna fungerar bättre än någonsin och de försvunna två volten i battspänning saknas inte i den gröna. Den är faktiskt starkare än den blå....

Hade Dewalten 2,6 Ah 3,0Ah eller kanske bara 1,3 Ah eller nåt sånt. Håller med om batterier e skitdyra men om det bara är 1,3:surprised:r så varar dom ju inte speciellt länge....

/ Staffan

Hej P-plats!

Ju högre ampere ju färre laddningar klarar dom.....

Avser Du laddströmmen som anges i ampere? Hög strömstyrka (snabbladdning) skulle alltså minska antalet möjliga omladdningar. Ja det är möjligt.....

Eller avser Du batteriets energiinnehåll? Exempelvis 3,0 Ah. Troligen inte...

Det är nog så, att alla batterier i gott skick, mår bra av att laddas med låg strömstyrka, gärna uppgående till 1/10 av den siffra som anger energiinnehållet.

per

pernitta skrev:
H

Det är nog så, att alla batterier i gott skick, mår bra av att laddas med låg strömstyrka, gärna uppgående till 1/10 av den siffra som anger energiinnehållet.
Det där beror faktiskt på vad det är för typ av batteri och hur det är uppbyggd. Om man tar några ordentliga genvägar i batteriteorin så kan man nog generellt säga att det är batteriets inre motstånd som styr vad som är lämplig laddström.

Hej MathiasS!

Tänker Du på något speciellt batteri som inte mår bra av låg laddström?

Under laddning ökar resistensen i batteriet, och laddströmmen minskar medan spänningen ökar. Knappast någon nyhet.

Jag tillät mig dock att ge ett enkelt råd gällande laddströmmens styrka, och mitt inlägg var närmast en fråga till P-plats. Jag förstor nämligen inte vad han menar.

per

pernitta skrev:
Hej MathiasS!

Tänker Du på något speciellt batteri som inte mår bra av låg laddström?
Nej, egentligen ville jag påpeka att det finns batterier som inte mår dåligt av HÖG laddström. Ett exempel är bilbatterier där den flytande elektrolyten har ersatts av en gele. Jag hade för några år sedan ett batteri där max fick trycka på hur mycket ström som helst så länge man höll spänningen konstant. Om laddaren orkade resulterade detta i laddströmmar på över hundra ampere. Under längre tid var en lämplig laddström kring 40A vilket gjorde att batteriet laddades väldigt snabbt.

Hur är det då med såna laddare som "underhållsladdar" batteriet? Såna där man (enligt instruktionsboken i a f) kan låta batteriet sitta kvar under lång tid efter att det är färdigladdat och låta laddaren hålla det "fräscht"? Hur påverkar det batteriets livslängd?

Jag har en sån laddare som följde med min AEG-skruvdragare med 2,4 Ah NiMH.

Hej P-plats.se

Har funderat och frågar... förhåller det sig så här?

Dina tekniker gör gällande, att ett 1,5 Ah batteri tål fler uppladdningar än ett 3,0Ah.

Det är nog så om båda batterierna laddas fullt på samma tid, exempelvis en timme. Under den tiden måste ju teoretiskt det större batteriet laddas med en strömstyrka som är dubbelt så stor. Och för att trycka i denna styrka måste spänningen ökas.

Därav följer som sagts att ju snabbare laddning ju kortare livslängd.

Vågar man därav dra slutsatsen att batterierna klarar lika många laddningar om dom laddas med samma effekt? (Under en respektive två timmar, teoretiskt).

per

Leif!

Delar Din uppfattning. 3,0 Ah avger dubbelt så stor mängd energi som ett 1,5 Ah. Full uppladdning kräver omvänt att det större, i förhållande till det mindre, tillförs dubbelt så mycket energi.

Om laddningen sedan sker med låg amperestyrka under lång tid eller med snabbladdning verkar inte ha annan betydelse än att antalet möjliga snabbladdningar minskar om man väljer det senare.

Sista stycket.... tar det längre tid att ladda..... LÄNGRE TID ÄN VAD DÅ...??

per

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.