2 251 läst · 27 svar
2k läst
27 svar
Konstruktiva lösningar isf eller delvis med SYR efterfrågas
Sida 1 av 2
Har följt trådar med SYR som ämne men inte hittat något som direkt handlar om andra alternativ. Jag har pratat med SYR tillverkaren och där var ju skillnaden mellan den stora och den lilla att den stora pytsade in vatten i pannan och när vattnet i hydroforen är slut ( strömavbrott ) släpper den ut ånga. Det är den stora som man ska/bör ha när man har egen brunn.
Så till den lilla, den är kopplad till pannans kylslinga och kyler genom denna. Och denna har man om man har kommunalt vatten som inte tar slut vid strömavbrott.
Nu så har jag valt att ha den lilla då jag inte ville få in nytt vatten i kretsen hela tiden, fast jag har eget vatten som tar slut vid strömavbrott. Så skulle man inte då för att kunna dryga ut det vatten som man har i hydroforen kunna ha en typ av shunt som återvänder vattnet lite. Jag vet inte hur varmt vattnet hinner bli på att åka igenom kylslingan en gång. Men det kanske skulle göra lite.
Kanske att man sedan skulle kunna jämte säk.ventilen kunde sätta en till ventil som jobbar " med " vatten och luft, för att släppa ut ev. ånga? Då har man ju samma funktion som den andra modellen, eller?
Men vad är det då som har hänt när det börjar komma ånga har all cirkulation avstannat?
2x1500l
35cu rör mellan tank och panna
ctc v40
slutet system
Så till den lilla, den är kopplad till pannans kylslinga och kyler genom denna. Och denna har man om man har kommunalt vatten som inte tar slut vid strömavbrott.
Nu så har jag valt att ha den lilla då jag inte ville få in nytt vatten i kretsen hela tiden, fast jag har eget vatten som tar slut vid strömavbrott. Så skulle man inte då för att kunna dryga ut det vatten som man har i hydroforen kunna ha en typ av shunt som återvänder vattnet lite. Jag vet inte hur varmt vattnet hinner bli på att åka igenom kylslingan en gång. Men det kanske skulle göra lite.
Kanske att man sedan skulle kunna jämte säk.ventilen kunde sätta en till ventil som jobbar " med " vatten och luft, för att släppa ut ev. ånga? Då har man ju samma funktion som den andra modellen, eller?
Men vad är det då som har hänt när det börjar komma ånga har all cirkulation avstannat?
2x1500l
35cu rör mellan tank och panna
ctc v40
slutet system
Frågan är vad du vill uppnå? Om det räcker med att inte pannan ska koka torr och bli förstörd räcker det gott att ha en säkerhetsventil placerad högt och laddomat med backventil eller liknande.
Blir det strömavbrott precis när pannan är full i glöd och tankarna fulladdade så stannar fläkten och i värsta fall kokar det lite. Ånga avgår och nytt vatten strömmar till via laddomatens backventil. Det finns inte en chans att ens en full panna ved räcker till att koka slut på vattnet som ligger över pannans nivå så resultatet är att det bildas lite ånga och du får fylla lite vatten när du kommer hem. Inte så farligt...
Har man däremot en säkerhetsventil lågt placerad kan allt vatten tryckas ut via den istället för ånga och pannan blir tom på vatten. Då kanske pannan tar stryk men att huset brinner ner är långsökt.
Blir det strömavbrott precis när pannan är full i glöd och tankarna fulladdade så stannar fläkten och i värsta fall kokar det lite. Ånga avgår och nytt vatten strömmar till via laddomatens backventil. Det finns inte en chans att ens en full panna ved räcker till att koka slut på vattnet som ligger över pannans nivå så resultatet är att det bildas lite ånga och du får fylla lite vatten när du kommer hem. Inte så farligt...
Har man däremot en säkerhetsventil lågt placerad kan allt vatten tryckas ut via den istället för ånga och pannan blir tom på vatten. Då kanske pannan tar stryk men att huset brinner ner är långsökt.
Det borde ju gå att strypa flödet till efter kylsingan så att man värmer kylvattnet många grader. Jag tror att kylslingan inte behöver fullt flöde i många lägen. Har man egen brunn kan man ju prova att trimma in ett bra flöde genom att stänga av pumpen och simulera en nödkylning när man fått upp bra temp i pannan.
Usch för SYR eller liknande räcker väl gott med en eller flera säk, sunt förnuft och att man har rejäl tank(ar) och rejäla rör 35 mm eller mer, Laddomat 21 för självcirk. En annan sak är att man behöver inte ladda tankarna till 100 grader, en UPS är inte fel heller. Konstruera ett system med öppet exp kärl är väl tydligen en annan lösning, annars är jag med på Matss resonemang, det verkar klokt.
Det där var intressant info!Matss skrev:Frågan är vad du vill uppnå? Om det räcker med att inte pannan ska koka torr och bli förstörd räcker det gott att ha en säkerhetsventil placerad högt och laddomat med backventil eller liknande.
Blir det strömavbrott precis när pannan är full i glöd och tankarna fulladdade så stannar fläkten och i värsta fall kokar det lite. Ånga avgår och nytt vatten strömmar till via laddomatens backventil. Det finns inte en chans att ens en full panna ved räcker till att koka slut på vattnet som ligger över pannans nivå så resultatet är att det bildas lite ånga och du får fylla lite vatten när du kommer hem. Inte så farligt...
Har man däremot en säkerhetsventil lågt placerad kan allt vatten tryckas ut via den istället för ånga och pannan blir tom på vatten. Då kanske pannan tar stryk men att huset brinner ner är långsökt.
Jag har bara placeringen kvar av säkventilerna i mitt system.
På min skiss från atmos vilken verkar vara samma som termoventilers sitter säkventilen på utloppet från pannan nära pannan.
Men är det bättre att sätta den på ett rör precis ovan acktank?
Det hade faktiskt varit enklare i mitt fall.
Måste det vara 3 av varann
oberoende säkerhetssytem?
Varför köpte du inte rätt syr ventil vattnet syresäts inte hela tiden endast om pannan kokar och det ska den inte göra om allt funkar som det ska. Anledning att man ska ha syr ventil vid slutet kärl är att när säkerhetsventilen öppnar och nån är inne i pannrummet kommer en massa ånga att strömma ut och kan bränna den som är där det blir mycket ånga av 1 liter vatten här hört det ska bli 8000 liter ånga men vet inte om det stämmer. Om pannan kokar brukar det mullra i hela huset så risken att nån är i pannrummet när säkerhets ventilen öppnar är stor men har man möjlighet är det bäst med öppet kärl vid eldning med ved.
Tror att säk högt på panna är att föredra eftersom det är i pannan det kokar först, jag har lyckats öppna säk en gång i början av säsongen förra året kom ca 10 liter.
Att få en panna att koka är inte så lätt speciellt inte moderna panninstallationer här är några anledningar:
1 fläktermostat löser vid 90 (stänger av fläkten)
2 överhettningsskydd löser vid 97 grader ( panna måste komma under 90 grader innan det går att återställa)
3 Laddomat 21 med självcirkulation (grova rör förutsättning)
4 rejäla tankar som kan ta emot minst ett fullt inlägg
5 undvik att fylla tankarna till 100 grader ( det är bara mästarna som klarar detta)
6 UPS=nödströmsanläggning om strömmen försvinner
7 pannan eldas av utbildad person (instruerad om mängd ved som ska eldas)
Att få en panna att koka är inte så lätt speciellt inte moderna panninstallationer här är några anledningar:
1 fläktermostat löser vid 90 (stänger av fläkten)
2 överhettningsskydd löser vid 97 grader ( panna måste komma under 90 grader innan det går att återställa)
3 Laddomat 21 med självcirkulation (grova rör förutsättning)
4 rejäla tankar som kan ta emot minst ett fullt inlägg
5 undvik att fylla tankarna till 100 grader ( det är bara mästarna som klarar detta)
6 UPS=nödströmsanläggning om strömmen försvinner
7 pannan eldas av utbildad person (instruerad om mängd ved som ska eldas)
Min panna kokar inte även om det är fullt med ved i pannan och tankarna är full laddad (frun har provat) men om det blir strömmavbrott då vet jag inte vad som händer för självcirkulation genom laddomat funkar dåligt i alla fall hos mej. Provade elda utan ström med öppen lucka för fläkten går ju inte heller och då och det funkade skit dåligt fick plocka ur termostaten ur 21 an för att cirkulationen skulle funka hyffsat jag har rätt grova rör 32 tror jag och kort rördragning men det funkar dåligt i alla fall tror inte det skulle bli bättre med 35 mm rör så ups är nog ett måste om man ska elda vid strömavbrott själv har jag elverk numera som fixar ström.
Tips: dator UPS ca 1000 lappen, finns överspänningsskydd (blixtnedslag) laddning av batteri, lite omkoppling behövs eftersom batteriet i UPS:n klarar inte mycket tror att det är på ca 7Ah, sätt dit ett bilbatteri eller ett 100Ah. Detta är en billig lösning ingen proffsutrustning men funkar förvånansvärt bra,
här kommer länken www.dustin.se/apc-back-ups-es-700va/product/5010447903 då kan du köra cirkpump eller och Laddomat 21 utan att koppla in elverk, den slår ju till utan att du behöver ansluta - den är alltid ansluten.
här kommer länken www.dustin.se/apc-back-ups-es-700va/product/5010447903 då kan du köra cirkpump eller och Laddomat 21 utan att koppla in elverk, den slår ju till utan att du behöver ansluta - den är alltid ansluten.
Har nästan slutat elda har installerat bergvärme och den går inte via en enkel ups. Brukar endast elda när det är riktigt kallt är samma jobb med eldningen men spar i alla fall lite mer då har gratis ved så räknar endast jobbet.
Nej, bergvärme - då är du elberoende, blir svårt att köra den på UPS.
Hej igen!
Det var mycket på en gång...
Matss, det jag vill uppnå är en säker anläggning som klarar kraven, det med tre av varandra oberoende säkerhetssystem. Vill ha det säkert, då pannrummet ligger i källaren utav huset. Skall man ha säkerhetsvent. högt? Jag trodde man skulle ha den direkt ovanför pannan? Var hade lämplig placering isf varit?
GordonE, det verkar som det finns en till som tror lite grann på att strypa kylslingan.
Silversmeden, håller med dig det borde räcka med det som du nämner. Just nu så har jag bara en säk.ventil i anläggningen, eller två. En till pannan, och en till tryckexp.kärlet. Var skall man sätta in fler någonstans?
Smurfen, jag var väl löjligt rädd för att det ska komma in en massa nytt vatten i mina gamla järnrör och få dom att rosta sönder. När jag pratade med syr tillverkaren så sades att när vattnet i hydroforen tog slut skulle syren släppa ut ånga. Så vad jag nu kommer fram till är att syren kan förhindra att säkerhetsventilen öppnar och släpper ut ånga, eller tänker jag fel?
Det var mycket på en gång...
Matss, det jag vill uppnå är en säker anläggning som klarar kraven, det med tre av varandra oberoende säkerhetssystem. Vill ha det säkert, då pannrummet ligger i källaren utav huset. Skall man ha säkerhetsvent. högt? Jag trodde man skulle ha den direkt ovanför pannan? Var hade lämplig placering isf varit?
GordonE, det verkar som det finns en till som tror lite grann på att strypa kylslingan.
Silversmeden, håller med dig det borde räcka med det som du nämner. Just nu så har jag bara en säk.ventil i anläggningen, eller två. En till pannan, och en till tryckexp.kärlet. Var skall man sätta in fler någonstans?
Smurfen, jag var väl löjligt rädd för att det ska komma in en massa nytt vatten i mina gamla järnrör och få dom att rosta sönder. När jag pratade med syr tillverkaren så sades att när vattnet i hydroforen tog slut skulle syren släppa ut ånga. Så vad jag nu kommer fram till är att syren kan förhindra att säkerhetsventilen öppnar och släpper ut ånga, eller tänker jag fel?
Jag har 2 säk som du har, en på panna en på tryckexpkärl, sedan tillkommer fläkttermostat, överhettningsskydd, UPS detta gör att det finns 5 olika säk om de är oberoende eller inte är väl en tolkningsfråga.
Ovanför pannan eller på övre uttag är högt. Att sätta en säk lågt ät vansinne, likafullt görs det pga okunskap.mfstyle skrev:...
Matss, det jag vill uppnå är en säker anläggning som klarar kraven, det med tre av varandra oberoende säkerhetssystem. Vill ha det säkert, då pannrummet ligger i källaren utav huset. Skall man ha säkerhetsvent. högt? Jag trodde man skulle ha den direkt ovanför pannan? Var hade lämplig placering isf varit?
Fläkt som stannar vid övertemp, säk och laddpaket med självcirkulation är tre säkerhetssystem