1 644 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Konstruktionsritning för modulhus
Jag är ute efter ritning över hur man bygger upp en modul som går att lyfta i sin helhet. Dvs jag är inte ute efter bara väggelement som man lyfter på plats. Lyfter man bara i golvkassetten eller måste väggarna vara konstruerade på annat sätt än i ett vanligt väggelement?
Tanken är att bygga en (eller två moduler mot varandra) som ska få fungera som tillfällig bostad några dagar i veckan i några år. Sedan lyfta bort modulerna till annat ställe och få bli som sommarstuga.
Tanken är att bygga en (eller två moduler mot varandra) som ska få fungera som tillfällig bostad några dagar i veckan i några år. Sedan lyfta bort modulerna till annat ställe och få bli som sommarstuga.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Finns nog många lösningar.
Går att lyfta med traktor och pallgafflar, då måste botten vara styv, inte bli som en banan.
Går att lyta med kran och stroppar runt hela bygget, kräver hög kran för att inte trycka ihop övre delen av huset/taket.
Bygga ihop golv och väggar stadigt och sätta lyftöglor uppe vid taket.
Börja med en plåtkontainer, det finns de som bor i sådana också.
Köp ett Älvsbyhus.
Protte
Går att lyfta med traktor och pallgafflar, då måste botten vara styv, inte bli som en banan.
Går att lyta med kran och stroppar runt hela bygget, kräver hög kran för att inte trycka ihop övre delen av huset/taket.
Bygga ihop golv och väggar stadigt och sätta lyftöglor uppe vid taket.
Börja med en plåtkontainer, det finns de som bor i sådana också.
Köp ett Älvsbyhus.
Protte
Skulle det fungera att lyfta en modul på typ 8-10m längd med pallgafflar så skulle det vara kanon.
Jag är ute efter en lösning som inte innefattar massa metall som kyler och skapar fuktproblem.
Hur konstruerar man en stabil bottenplatta/golv i trä?
Jag är ute efter en lösning som inte innefattar massa metall som kyler och skapar fuktproblem.
Hur konstruerar man en stabil bottenplatta/golv i trä?
Hur har det gått? Byggt någon stuga?. Fick du tag på ritningar?
S StefanNn skrev:
Liknande trådar
-
Typiska konstruktionsritningar för hus på 50-talet
Lösvirke & Timmerhus -
% av totalkostnad för arkitekt- och konstruktionsritningar
Utbyggnad och tillbyggnad -
Förbättra vindskydd på 70-tals modulhus?
Fasad -
Konstruktionsritningar för ett äldre hus
Bygglov -
Räcker dessa konstruktionsritningar inför tekniskt samråd?
Bygglov