Vi håller på och bygger badrum och har satt upp isolering samt ångbroms. Vad kommer härnäst på väggarna? Som jag förstår det bör vi köra konstruktionsplywood och sedan gips? Men behöver verkligen plywooden vara 15 mm? Och är det nödvändigt med våtrumsgips - vanligt gips funkar inte?
Eller räcker det med våtrumsgips inne i duschen?

15mm är nog vettigt för handdukstork, spegelskåp och handfat med mera.

Vanligt gips funkar överallt, även i duschen. Utanpå kommer ju tätskiktet så gipset utsätts aldrig för fukt.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Smisksågen Smisksågen skrev:
Men behöver verkligen plywooden vara 15 mm?
Du behöver ingen plywood över huvud taget. Men om du vill kunna fästa upp grejer på väggen vart som helst utan att behöva leta upp en regel eller kortling så är det 15 mm plywood som gäller.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Modigt av er att påbörja en större renovering utan att veta från start hur man gör! Gillar det på nåt sätt!

• Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
K
Vi håller på och bygger badrum och har satt upp isolering samt ångbroms. Vad kommer härnäst på väggarna? Som jag förstår det bör vi köra konstruktionsplywood och sedan gips? Men behöver verkligen plywooden vara 15 mm? Och är det nödvändigt med våtrumsgips - vanligt gips funkar inte?
Den här är inte så dum att bläddra i.
https://sakervatten.se

Edit - Länken funkade inte.
Skulle gå till broschyren "bygg badrummet rätt".

• Gilla
Smisksågen
  • Laddar…
R
Det finns inga krav på våtrumsgips utan vanlig gips går ypperligt och är prisvärt..
Du behöver ingen plywood om du kortlar bakom gipsen vid varje infästningspunkt som du tänker göra igenom tätskiktet, vilket inte alltid är så lätt..
Därav så har branschen tagit fram en typgodkänd vägg med 45x70 reglar som klenast och 15mm konstruktions plywood och gips innnan du börjar med tätskiktet..
Så det är bara själv att avgöra om du på förhand vet vart alla infästningar ska vara så kan du skippa plyfan men den är ett väldigt enkelt och tryggt alternativ..

• Gilla
Smisksågen
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
15mm är nog vettigt för handdukstork, spegelskåp och handfat med mera.

Vanligt gips funkar överallt, även i duschen. Utanpå kommer ju tätskiktet så gipset utsätts aldrig för fukt.
Stort tack, då kör jag på 15 mm.

Angående gips, duger det med typ en sån här standardskiva? Hur tjock kan man tänkas behöva?

https://www.beijerbygg.se/privat/sv...sskivor/vagg-takgipsskivor/gipsskiva-standard

R Rejäl skrev:
Det finns inga krav på våtrumsgips utan vanlig gips går ypperligt och är prisvärt..
Du behöver ingen plywood om du kortlar bakom gipsen vid varje infästningspunkt som du tänker göra igenom tätskiktet, vilket inte alltid är så lätt..
Därav så har branschen tagit fram en typgodkänd vägg med 45x70 reglar som klenast och 15mm konstruktions plywood och gips innnan du börjar med tätskiktet..
Så det är bara själv att avgöra om du på förhand vet vart alla infästningar ska vara så kan du skippa plyfan men den är ett väldigt enkelt och tryggt alternativ..
Ja, det får bli plyfa. Tack!

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Ja standard gips blir bra 👍

• Gilla
Smisksågen
  • Laddar…
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Modigt av er att påbörja en större renovering utan att veta från start hur man gör! Gillar det på nåt sätt!
Modigt - eller korkat, haha. Det kan inte mer än gå åt helvete, tänker jag. Och man lär sig alltid något.

För själva tätskiktet tar jag dock in någon, det vågar jag mig inte på. Men fram dit borde man kunna klara av för att hålla kostnaden nere.

• Gilla
Padde Kvist och 1 till
  • Laddar…
Men har våtrumsgips inga fördelar kontra vanligt gips? Ifall man bara skulle satt det i duschen blir det inte så mycket dyrare. Men om det inte blir bättre är det ju ingen mening.

Fördelen är väl att det blir högre vinst för butiken.

Om tätskiktet görs korrekt så kommer gipset aldrig i kontakt med fukt.

• Gilla
Smisksågen
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Fördelen är väl att det blir högre vinst för butiken.

Om tätskiktet görs korrekt så kommer gipset aldrig i kontakt med fukt.
Haha, jag sa samma till frugan - kommer fukten igenom tätskiktet känns det rätt kört ändå.

Grymt, nu är det bestämt. Tack för svar!

Nu kapar jag min egen tråd här. Jag har som sagt satt upp ångbroms, men så läste jag att man inte ska ha det på innerväggar. Det låter förvisso logiskt.

Grejen är bara att det är ett gammalt trähus med gamla brädor bakom. Kör jag inte ångbromsen runt innerväggarna också kommer det bli rätt svårt att få tätt, tänker jag? Även om jag tejpar “avslutet” på ångbromsen.

Lägg ut en planlösning så är det lättare att förstå var du bör sätta ångbromsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.