S swirve skrev:
Ska det verkligen vara tätskiktsmassa över hela folien?! Den brukar ju vara under folien...?
Det är från system till system vad som är ok men jag tror ingen förbjuder att rulla gummi utanpå.
Jag rullar själv gärna gummi ovanpå golvets folie som avslutning för det ger ett bra skydd de ggr man sätter väggarnas plattor först då folien annars gärna luddar när man går på den.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
S swirve skrev:
Ska det verkligen vara tätskiktsmassa över hela folien?! Den brukar ju vara under folien...?
Ja, med detta system ja. Under också.
 
Besiktning idag. Blev ett par småsaker, inget stort. Bra fall (viktigt) och korrekt tätskikt anslutningar (brunnen och runtom)

Inga anmärkningar på rör.

Halvvägg ska tätskiktas in också …

Blindtröskel ev monteras? Lite oklart.
 
Redigerat:
En fråga till er som kanske kan. Är det den luddiga duken som tätar eller gummit? Eller båda? Duken känns mjuk och lite ruggig….är den verkligen tät i sig?
 
R
Ja den ska vara vattentät..
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
En fråga till er som kanske kan. Är det den luddiga duken som tätar eller gummit? Eller båda? Duken känns mjuk och lite ruggig….är den verkligen tät i sig?
Det i kombination ska enligt min leverantör ”Schönox” bli tätare än en petflaska.
Duken i sig är ju tät, men för att uppnå dom kraven som ställs så krävs ett lim som duken fästs i samt ev skarvlim för att försegla alla manschetter och skarvar.
I mitt fall så kör jag enbart 2k lim. Har aldrig förstått vitsen med att limma upp ngt som
Kan lösas upp med vatten. Även om det ska vara 100% tätt så finns det ändå en risk. Då är 2k lim lite som hängslen och livrem.
Jag river ut mitt badrum nu så jag kan ta lite bilder och skicka till dig under tidens gång.
 
Jag kör också med 2k lim för folien och överlappen.
Duken i sig själv är det som tätar och man kan sätta duken i gummi också vilket ibland är att föredra om man har t.ex stenväggar som kan vara lite porer i etc för då får man bättre vätning bakom som duken sätter sig i.
Gummi rollar jag bara på golvet annars som en extra safety framförallt som skydd när man springer på golvet.

Har svårt och se hur gummit ska lösas upp ur vatten när det torkat Fjonken. ;)
Att det är vattenlösligt innebär ju i icke torkad konsistens.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag kör också med 2k lim för folien och överlappen.
Duken i sig själv är det som tätar och man kan sätta duken i gummi också vilket ibland är att föredra om man har t.ex stenväggar som kan vara lite porer i etc för då får man bättre vätning bakom som duken sätter sig i.
Gummi rollar jag bara på golvet annars som en extra safety framförallt som skydd när man springer på golvet.

Har svårt och se hur gummit ska lösas upp ur vatten när det torkat Fjonken. ;)
Att det är vattenlösligt innebär ju i icke torkad konsistens.
Gummi bakom duken slutade jag med för ett par år sedan därav inte nämnd :)
 
F Fjonken skrev:
Gummi bakom duken slutade jag med för ett par år sedan därav inte nämnd :)
Ja jag kanske missförstod dig men jag syftade till att du menade att det inte var bra och limma upp med gummi för det är vattenlösligt. 🤔 ...och det har jag svårt och se att det är när det torkat.

F Fjonken skrev:
I mitt fall så kör jag enbart 2k lim. Har aldrig förstått vitsen med att limma upp ngt som
Kan lösas upp med vatten.
Även om det ska vara 100% tätt så finns det ändå en risk. Då är 2k lim lite som hängslen och livrem.
Jag använder som sagt också ytterst sällan gummi till folien eftersom 2k är så bra öppentid på numera.
Men som sagt i vissa fall rekommenderar t.o.m leverantörerna det för man får en bättre genomvätning.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja jag kanske missförstod dig men jag syftade till att du menade att det inte var bra och limma upp med gummi för det är vattenlösligt. 🤔 ...och det har jag svårt och se att det är när det torkat.



Jag använder som sagt också ytterst sällan gummi till folien eftersom 2k är så bra öppentid på numera.
Men som sagt i vissa fall rekommenderar t.o.m leverantörerna det för man får en bättre genomvätning.
Nej nej det jag tänkte på va att i vårat system är det godkänt att hänga duken i vattenbaserat lim, köper inte det riktigt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Nej nej det jag tänkte på va att i vårat system är det godkänt att hänga duken i vattenbaserat lim, köper inte det riktigt.
Aha... då är jag med... nä det låter ju lite märkligt
 
Det var 4 anmärkningar på tätskikt besiktning. 2st Bubblor som skulle lagar/korrigeras. Glapp i hörnmanchetter och förbättring av vägg manschetter

Fixat nu och en vecka kvarstår. Nu ska de bygga upp hallväggen, tätskikta den. Kakel, klinkers, Noah med gerberit fixtur och montera möbler. Så skönt att det flyter på och jag hoppas innerligt att de blir klara i tid. 6 veckor känns som lång tid.
 
Allt det kvar och endast en vecka återstår... 🙈

Du inser nog själv det omöjliga i det hoppas jag. 🤔😪
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Allt det kvar och endast en vecka återstår... 🙈

Du inser nog själv det omöjliga i det hoppas jag. 🤔😪
Hahaha. De har inte varit här på 3 arbetsdag (eller i helgen). Men projektledare säger att de kommer hinna. Bild på lagat tätskikt (bubblor). Jag tänker att det är svårt, men jag är kund och de har sagt tidsplanen för projektet så jag kan inte på eget bevåg ställa in slutbesiktning.
 
  • Lagning av tätskikt i duschhörna, synliga bubblor och borrade hål i vägg med logotypen "Höganäs". Dräneringshål och elektriska ledningar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan inte säga annat än att det är mycket tragiskt för det är sådana här som drar ner hantverkarna till smutsen. 🙃
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.