Hej

Det börjar bli dags att sätta bjälklaget till loftet i mitt attefallsprojekt. Jag har letat efter lämpliga beskrivningar över hur jag ska tänka, men jag hittar inte så mycket bra material.

Nedan kommer en skiss över min nuvarande plan. Bjälkarna är 195x45 mm. Skissen är inte skalenlig. Tänker jag rätt?

Bifogat finns också bilder på 195x45-bjälkarna som är fästa i väggreglarna där jag tänkte fästa balkskorna. På ena bilden syns också den bärande väggen som loftet ska gå över.

Framför allt undrar jag exakt hur skarven ska utformas:
  • Var bör skarven placeras? Bjälkarna är max 4 m tror jag. Ska jag sikta på mitt emellan bärarande väggen och motsatt sida?
  • Bör man ha genomgående bultar genom tvärbalken?
  • Ska man kanske göra på något helt annat sätt?
Tacksam för all hjälp!

Vänliga hälsningar
//Vilsen byggare

Skiss av bjälklag för loftprojekt, visar balklängder och placering av balkskor och vinkelbeslag i relation till bärande vägg och väggreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inomhusvägg i byggprojekt med träbjälkar och plastfolie synliga. Fönster och cykeldelar syns också i bildens vänstra kant.
Skapa konto

Byggarbetsplats med träbjälkar fästa vid väggreglar. Verktyg och material syns i rummet. En fönsteröppning och en golvlampa är också i bild.
Skapa konto

Jag skulle ha skippat den där skarven på mitten, åtminstone den där tvärgående lösningen med balkskor det blir inte bra och dessutom krångligt och onödigt dyrt.

Om du inte kan köpa reglar som spänner över hela vidden så är det bättre att du skarvar ihop dem två och två. Sida vid sida med lim och skruv. Ju längre sträcka de går omlott vid skarvarna ju starkare och bättre.

• Gilla
eiwallin och 1 till
  • Laddar…
Vilka mått är det som gäller? Hela längden ör 4,7 men måttet fram till skarven ör 7 m?

Z z_bumbi skrev:
Vilka mått är det som gäller? Hela längden ör 4,7 men måttet fram till skarven ör 7 m?
Måttet fram till skarv står ? m inte 7 m.

"skarva" på den bärande väggen?

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Varför inte köpa regler som spänner hela längden? Personligen tycker jag att man bör använda 45x220. Det är inte roligt med sviktande golv.

G Gabbe1 skrev:
Jag skulle ha skippat den där skarven på mitten, åtminstone den där tvärgående lösningen med balkskor det blir inte bra och dessutom krångligt och onödigt dyrt.

Om du inte kan köpa reglar som spänner över hela vidden så är det bättre att du skarvar ihop dem två och två. Sida vid sida med lim och skruv. Ju längre sträcka de går omlott vid skarvarna ju starkare och bättre.
Tack för svar. Ungefär som enligt den nya bilden nedan? Alternativt kan ju skarven ligga rakt på den bärande väggen som någon föreslog i tråden. Behöver man någon speciell typ av lim och skruv för den typen av skarv?

Tack för alla andra svar i tråden också.

Måttet till skarven skall vara ett frågetecken, inte 7 m.

Skälet till att jag har valt 45x195-bjälkar är att jag konsulterade med en snickare tidigt i projektet som menade 195 skulle räcka.

Jag förstår att det skulle vara lättare att använda bjälkar som går över hela längden. Men jag har helt enkelt inte sett några sådana i de byggvaruhus jag har besökt. De längsta jag har sett har varit 4.0 eller 4.2 m tror jag.

Skiss över byggstruktur med bjälkar, bärande vägg och skarvförslag. Inkluderar måttangivelser och instruktioner för infästning av balksko och vinkelbeslag.
Skapa konto

Det måste väl räcka att skarven läggs på den bärande väggen? Spännvidden blir ju bara ca 2,7 m.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Allt annat än hela bjälkar eller skarv över den bärande väggen är fel och sämre bärighet.

• Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Det måste väl räcka att skarven läggs på den bärande väggen? Spännvidden blir ju bara ca 2,7 m.
Är inte på plats för att mäta just nu, men tror spännvidden är strax över 3 m. Circamåttet till bärande väggen är nog närmre 1.5 m än 2 m när jag tänker efter. Men oavsett funkar det ju att skarven läggs på den bärande väggen om det skulle vara en fördel.

Verkar som att många är överens om att skarven bör läggas över den bärande väggen, så här kommer en ny version på skissen där jag också rättat till måtten.

Bör man tänka på något när man fäster bjälkarna i den bärande väggen? Räcker vinkelbeslag och skruv?

Skiss av bjälklag ovanifrån visar skarv över bärande vägg och vinkelbeslag. Måttangivelser och fästanvisningar visas tydligt.
Skapa konto

R
Balksko är att föredra sedan är det bra att ha en lask på varsin sida av bjälken som du har ritat så har du bara en på ena sidan..

• Balksko av stål, Simpson Strong-Tie BSN 56X190X2, för användning i byggprojekt, visas mot en vit bakgrund.
    Skapa konto
R Rejäl skrev:
Balksko är att föredra sedan är det bra att ha en lask på varsin sida av bjälken som du har ritat så har du bara en på ena sidan..
Tack! Planen är balkskor mot ytterväggarna. Jag funderade mest på infästningen i bärande väggen vid skarven. Där ser jag inte hur en balksko skulle vara tillämpbar.

Då siktar vi på lask på båda sidor. Förutom kanske för den yttersta bjälken? Där blir det väl kostigt med en lask på utsidan? Eller är det värt att det blir lite fult för en starkare skarv? Vad är lämplig längd på lasken, 1 m?

Skiss som visar planerat bjälklag med balkskor, laskar och vinklar; måttangivelser och infästningar i bärande vägg är markerade.
Skapa konto

Bästa svaret

R
E eiwallin skrev:
Tack! Planen är balkskor mot ytterväggarna. Jag funderade mest på infästningen i bärande väggen vid skarven. Där ser jag inte hur en balksko skulle vara tillämpbar.

Då siktar vi på lask på båda sidor. Förutom kanske för den yttersta bjälken? Där blir det väl kostigt med en lask på utsidan? Eller är det värt att det blir lite fult för en starkare skarv? Vad är lämplig längd på lasken, 1 m?

[bild]
På den bärande väggen räcker det med en enkelt vinkelbeslag.

Vi brukar laska med 34x170mm virke ifall du har 45x195bjälklag längd 1800mm..
Mot yttervägg så räcker en..

• Vinkelbeslag i metall med flera hål för skruvning, användbart för trä- och betongfogar.
    Skapa konto
R Rejäl skrev:
På den bärande väggen räcker det med en enkelt vinkelbeslag.

Vi brukar laska med 34x170mm virke ifall du har 45x195bjälklag längd 1800mm..
Mot yttervägg så räcker en..
Toppen, tack! Nu vet jag hur jag ska gå vidare.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.