Hej.
Jag ska bygga en inspelningsstudio från grunden, vilket självklart är hur kul som helst, men det blir ju väldigt många frågor som kräver svar, som t.ex. hur jag ska tänka kring väggar. Jag har gjort så mycket research jag kan, men man kan ju inte ställa en fråga för många gånger, och ni här är ju grymma på detta ;)

Jag har gjort en skiss i SketchUp på hur jag har tänkt. Det som jag själv är lite fundersam över är hur det funkar med att lägga en OSB-skiva under ytterpanelen. Jag har sett att väldigt många gör det och det verkar fungera, men är lite osäker på hur fungerar med vårt klimat..

Inifrån ut: 2 lager gips, 1 lager OSB, ångspärr, 45x90 regel med isolering, luftspalt, 45x170 regel med isolering, OSB-skiva, vindpapp (?), spikregel, 21x120 ytterpanel samt lockläkt 22x45 och så lite målning som grädden på moset.

Mvh

• 3D-skiss av en väggkonstruktion för inspelningsstudio med gips, OSB, isolering och ytterpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
De du sett är möjligen i staterna på tv? i Sverige är det inte många som sätter osb bakom panelen just för att de är känsliga mot fukt, aldrig bra med limmade träfiberskivor och fuktig miljö.

kolla på
https://www.traguiden.se/om-tra/materialet-tra/trabaserade-produkter/skivmaterial1/osb-skivor/
De skriver lite om osb skivan och är väll ganska opartiska till just det användningsområdet du funderar på.

Skivan bakom panelen är till för att ge stadga och som kryssning av reglarna, högre väggar kräver ofta gips på utsidan och träskiva på insidan för att du ska få stabila reglar som inte vill böja sig i veka riktningen.
låga väggar under 3 meter kräver ofta bara på insidan, gips är också bra som stabilisering av reglarna.
skivan på utsidan gör också att väggen blir tät och motståndskraftig mot vind, samma som din vindpapp.
sen kommer vi även in på små gnagare som tycker att isoleringen i väggen är trevlig, där finns det plåtkammar man kan sätta i botten om man använder vindduk.

Senaste rekommendationen för luftspalt är numer 34mm, värt att tänka på om när du bygger nytt.

• Gilla
Frekvens
  • Laddar…
pjapen pjapen skrev:
Hej
De du sett är möjligen i staterna på tv? i Sverige är det inte många som sätter osb bakom panelen just för att de är känsliga mot fukt, aldrig bra med limmade träfiberskivor och fuktig miljö.

kolla på
[länk]
De skriver lite om osb skivan och är väll ganska opartiska till just det användningsområdet du funderar på.

Skivan bakom panelen är till för att ge stadga och som kryssning av reglarna, högre väggar kräver ofta gips på utsidan och träskiva på insidan för att du ska få stabila reglar som inte vill böja sig i veka riktningen.
låga väggar under 3 meter kräver ofta bara på insidan, gips är också bra som stabilisering av reglarna.
skivan på utsidan gör också att väggen blir tät och motståndskraftig mot vind, samma som din vindpapp.
sen kommer vi även in på små gnagare som tycker att isoleringen i väggen är trevlig, där finns det plåtkammar man kan sätta i botten om man använder vindduk.

Senaste rekommendationen för luftspalt är numer 34mm, värt att tänka på om när du bygger nytt.
Tack för din input!

Inte så mycket på tv, men det stämmer att jag är med i forum där de flesta bygger just i staterna, därför ville jag bolla frågan här. Väggarna kommer att vara under tre meter höga, så jag oroar mig inte över själva stabiliteten, utan om ljudnivån ut. Därför måste jag få in minst ett skikt med nåt slags skivmaterial på ytterväggen.

Byt ut OSB-skivan mot utegips.

• Gilla
Frekvens
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Byt ut OSB-skivan mot utegips.
Ja, det låter ju klart mycket mer rimligt. Tack.

Ett tips till är att täta de båda innersta lagrena med gips. Innersta lagret tätas ju normalt med spackel och remsor i skarvarna men se även till att få det så tight som möjligt mellan takgips och väggips. Springan som blir tätar du lämpligast med en flexibel fog. T.ex. tec-7.

Täta också det nästa innersta lagret gips på samma sätt och förskjut skarvarna mellan de båda lagren gips om möjligt. Även utegipsen bör du täta skarvarna med. Här används lämpligast tejp avsedd för ändamålet.

Det kan låta fånigt, men just lufttätheten gör stor skillnad i ljudisolering. Av samma anledning bör du tänka till flera gånger över ventilationen.

• Gilla
Frekvens
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Ett tips till är att täta de båda innersta lagrena med gips. Innersta lagret tätas ju normalt med spackel och remsor i skarvarna men se även till att få det så tight som möjligt mellan takgips och väggips. Springan som blir tätar du lämpligast med en flexibel fog. T.ex. tec-7.

Täta också det nästa innersta lagret gips på samma sätt och förskjut skarvarna mellan de båda lagren gips om möjligt. Även utegipsen bör du täta skarvarna med. Här används lämpligast tejp avsedd för ändamålet.

Det kan låta fånigt, men just lufttätheten gör stor skillnad i ljudisolering. Av samma anledning bör du tänka till flera gånger över ventilationen.
Absolut! Lite glipor här och där kan ju jämföras med ett enda stort hål i väggen om man slår ihop dom. Då blir ju alla lager helt förjäves :) Där luft läcker ut läcker ju också ljud ut, så ventilationen blir ju en utmaning som du säger.

Jag antar att det är en semiflytande konstruktion du tänker bygga, dvs inte ett flytande inre skal men med frikopplade väggstommar och takbjälklag. På utsidan sätter du utegips som redan föreslagits. Dessa kan monteras mellan reglarna om du salar på lite virke insida regelfack. Antal lag du skivar beror ju på hur nycket ljudisolering du behöver.
Gipsen monterar du utan generalskarvar och med saxning (omlott) i hörnorna. Ljudfällor för ventilationen kan du integrera i takbjälklaget.
Ingen infälld el och vikten av täta genomföringar verkar du ha koll på.

Jag antar att det är en ljudstudio som ska byggas och då hjälper tyvärr inte denna typ av produkter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.