Lite sent att kommentera detta inlägg när det gått ett helt år. Jag håller precis på att bygga ett ångbad men förstår inte frågan riktigt. Lutningen i taket har man för att ångan som kondenserat till vatten inte skall falla ner som ett regn. Tätskiktet gör man precis som om det vore en vägg till en dusch, så även i taket. Soffan monteras efter det att utrymmet är färdigkaklat, soffan ingår alltså inte i tätskiktet. Man kan likna soffan i ett ångbad med ett WC fixtur som också ligger utanför tätskiktet.FreQa skrev:
Färdigställd sist i fuktresistent polystyren som man köper på metervara. Sitsen är homogen och kan inte suga åt sig fukt, den skall alltså inte ha något tätskikt. Ångbadet är kaklat och tätskiktet är komplett innan jag sätter in sitsen. Det är nämligen mycket svårt för att inte säja omöjligt att få sitsen helt tät och godkänd emot sidoväggarna med dom hörnprofiler som finns när man sätter tätskiktet. En mattläggare skulle kanske kunna klä in hela ångbadet med plastmatta och få tätt, men det är inget alternativ som jag förordar. Jag förordar att man inte försöker att sätta något tätskikt på sitsen, då riskerar man inte heller att fukt kommer in emellan tätskikt och sitsen. Sitsen tål fukt och ej fuktsugande, så den fukt som kommer in genom mosaikens fogar kan inte skada sisten och kan även torka ur med tiden (andas genom fogen). Hela konstruktionen bygger på att sitsen är homogen utan några luftfickor. Jag har sett sitsar med luftfickor mellan golv och sits, där skulle fukt teoretiskt kunna samlas och bli en grogrund för mögel.F FDT skrev:
Tack för tips & råd!
Dessa skivor (typ LUX..?) har ju förstärkta ytor.
Om man vill runda av - behöver man inte behandla de bearbetade ytorna då?
Och vad använder man lämpligen för att montera/limma ihop delarna?
Eller köper du kanske en ”tjock profilerad färdig bänk” liksom?
Ser att du nog menar ”färdigställd sits” , inte färdigställd sist
Redigerat:
Tycker att det verkar omständigt att göra egna sitsar/bänkar, om man inte gör dom mycket enkla. LUX ? Menar du Luxelements?F FDT skrev:Tack för tips & råd!
https://www.luxelements.com/lux/programm/concept/sitzvarianten.htm
Dom har färdiga sitsar/bänkar, men dyra. Jag köper en färdig sist som jag tror blir bekväm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder