Hej,
Min panna/inomhusmodul i ett luft/vatten-system från Nibe tappar ca 1bar (enligt inomhusmodulens manometer) under det att den tillverkar värme. Efter att systemet tillverkat varmvatten återgår trycket som manometern mäter tillbaka till inställt värde på 1-2 sekunder och håller sedan det inställda trycket fram tills dess att den börjar tillverka värme igen varpå trycket sjunker med ca 1 bar igen. Och så håller den på. Någon som vet vad detta kan bero på?
Tacksam för alla svar!
Min panna/inomhusmodul i ett luft/vatten-system från Nibe tappar ca 1bar (enligt inomhusmodulens manometer) under det att den tillverkar värme. Efter att systemet tillverkat varmvatten återgår trycket som manometern mäter tillbaka till inställt värde på 1-2 sekunder och håller sedan det inställda trycket fram tills dess att den börjar tillverka värme igen varpå trycket sjunker med ca 1 bar igen. Och så håller den på. Någon som vet vad detta kan bero på?
Tacksam för alla svar!
Systemet är luftat och trycket i expansionskärlet när inomhusmodulen inte tillverkar värme är 1.37bar (mätte precis). Om jag fyller på med vatten sker det en omedelbar ökning av trycket enligt manometern, dvs det går fort att se tryckförändringen som sker pga påfyllningen.S0MMER skrev:
Förtrycket är inte det tryck som manometern visar. Manometern visar heller inte endast trycket i expansionskärlet utan i hela systemet. Förtrycket är det tryck som är på andra sidan gummibälgen i expansionskärlet. Är bälgen trasig, eller om du har noll tryck där kan inte kärlet fungera ordentligt vid tryckförändringar. På kärlet har du någonstans en liten ventil, likt den på ett bil eller cykeldäck, tryck lite på piggen och kolla om det då kommer, luft, vatten eller ingenting, meddela sen så utgår vi därifrån! 👍M MarcusH77 skrev:
Jag kanske missförstod dig iof, du kanske har mätt trycket från ventilen?
Precis, jag har mätt trycket med ett litet digitalt instrument på ventilen till expansionskärlet som du hänvisar till (ser ut som en vanlig cykelventil), det är 1.37 bar. Trycket i hela systemet som manometern visar är ca 1.55bar.S0MMER skrev:Förtrycket är inte det tryck som manometern visar. Manometern visar heller inte endast trycket i expansionskärlet utan i hela systemet. Förtrycket är det tryck som är på andra sidan gummibälgen i expansionskärlet. Är bälgen trasig, eller om du har noll tryck där kan inte kärlet fungera ordentligt vid tryckförändringar. På kärlet har du någonstans en liten ventil, likt den på ett bil eller cykeldäck, tryck lite på piggen och kolla om det då kommer, luft, vatten eller ingenting, meddela sen så utgår vi därifrån! 👍
Jag kanske missförstod dig iof, du kanske har mätt trycket från ventilen?
Om trycket ökar fort vid lite volympåfyllning vatten så har du ingen/väldigt lite med luft i din hydropress vilket gör att trycket slår hej vilt vid små volymförändringar som när man värmer vatten och sedan kallnar igen (vatten expanderar lite när den värms upp) .M MarcusH77 skrev:
Det fins flertal beskrivningar i hur man fyller på dessa hydropresser. Första steget är en kontroll är att leta upp hydropressens bilventil som kanske finns gömd under någon platslock - trycker på dess mittstift så att luft pyser ut - kommer det vatten ur denna så är gummiblåsan i hydropressen trasig men man kan behöva pysa ut mer luft innan vatten kommer om bilventilen är uppåt medans vattnet kommer direkt om bilventilen är nedåt eller på sidan när blåsan är trasig.
Är blåsan trasig så är det ny blåsa eller helt ny hydropress som gäller.
För påfyllning av luft när man kontrollerat att det inte kommer någon vatten ur bilventilen så tappar man trycket på systemvattnet med kran eller via dess övertrycksäkerhetsventilen till manometer visar noll och vattnet mer eller mindre slutar att rinna med någon tryck.
Sedan tar du din hand eller fotpump med bilventil och ansluter det mot expansions-kärlets bilventil, pumpar upp till ca 0.5 bar enligt fotpumpens manometer, kom ihåg att tappa ut ytterligare systemvatten via säkerhetsventilen så fort det visar minsta tryck på värmesystemets manometer och så fortsätter man pumpa tills att hand/fotpumpens manometer är stadigt på 0.5 Bar (vid 1 bars systemtryck på systemvattnet) och trycket på anläggningens manometer fortfarande visar 0.
Med detta så har man tömt hydropressen på vatten och fått en förtryck på 0.5 bar i lufttryck.
Efter detta är gjort så kan du fylla på ny vatten i systemvattnet och fylla på till 1 Bars tryck eller vad det nu gäller för ditt system - från 0 till 0.5 Bar kommer trycket att öka fort - därefter kommer tryckökningen att ske långsamt trots vatten fortsätter att rusa in eftersom det i praktiken fyller på hydropressen med vatten och när det nått 1 Bar eller några mm innan rödmärkningen på manometern så stänger du av på fyllningen och det är klart.
I det läget så är hydropressens volym fyllt till ungefär 50% med systemvatten och kommer vara volymbufferten när temperaturen åker upp och ned i systemet och utan att trycket ändras speciellt mycket och inte når nivåer att pressar ut vatten via säkerhetsventilen för att trycket blir för högt vid värmning efter att du nyss fyllt systemet med vatten som det skedde tidigare
Redigerat:
Tack för ditt svar. Jag förstår dock fortfarande inte varför jag skulle tappa nästan 1 bar enligt manometern när inomhusmodulen tillverkar värme och att trycket (återigen enligt manometern) sedan återgår tillbaka till det som var när den är klar med värmetillverkningen. Så om trycket enligt manometern är 1.5 bar och inomhusmodulen börjar då tillverka värme så sjunker trycket enligt manometern till 0.5 bar. När den är klar med att producera värme så återgår trycket till 1.5bar.X xxargs skrev:Om trycket ökar fort vid lite volympåfyllning vatten så har du ingen/väldigt lite med luft i din hydropress vilket gör att trycket slår hej vilt vid små volymförändringar som när man värmer vatten och sedan kallnar igen (vatten expanderar lite när den värms upp) .
Det fins flertal beskrivningar i hur man fyller på dessa hydropresser. Första steget är en kontroll är att leta upp hydropressens bilventil som kanske finns gömd under någon platslock - trycker på dess mittstift så att luft pyser ut - kommer det vatten ur denna så är gummiblåsan i hydropressen trasig men man kan behöva pysa ut mer luft innan vatten kommer om bilventilen är uppåt medans vattnet kommer direkt om bilventilen är nedåt eller på sidan när blåsan är trasig.
Är blåsan trasig så är det ny blåsa eller helt ny hydropress som gäller.
För påfyllning av luft när man kontrollerat att det inte kommer någon vatten ur bilventilen så tappar man trycket på systemvattnet med kran eller via dess övertrycksäkerhetsventilen till manometer visar noll och vattnet mer eller mindre slutar att rinna med någon tryck.
Sedan tar du din hand eller fotpump med bilventil och ansluter det mot expansions-kärlets bilventil, pumpar upp till ca 0.5 bar enligt fotpumpens manometer, kom ihåg att tappa ut ytterligare systemvatten via säkerhetsventilen så fort det visar minsta tryck på värmesystemets manometer och så fortsätter man pumpa tills att hand/fotpumpens manometer är stadigt på 0.5 Bar (vid 1 bars systemtryck på systemvattnet) och trycket på anläggningens manometer fortfarande visar 0.
Med detta så har man tömt hydropressen på vatten och fått en förtryck på 0.5 bar i lufttryck.
Efter detta är gjort så kan du fylla på ny vatten i systemvattnet och fylla på till 1 Bars tryck eller vad det nu gäller för ditt system - från 0 till 0.5 Bar kommer trycket att öka fort - därefter kommer tryckökningen att ske långsamt trots vatten fortsätter att rusa in eftersom det i praktiken fyller på hydropressen med vatten och när det nått 1 Bar eller några mm innan rödmärkningen på manometern så stänger du av på fyllningen och det är klart.
I det läget så är hydropressens volym fyllt till ungefär 50% med systemvatten och kommer vara volymbufferten när temperaturen åker upp och ned i systemet och utan att trycket ändras speciellt mycket och inte når nivåer att pressar ut vatten via säkerhetsventilen för att trycket blir för högt.
Just detta kan jag inte förklara - men se till att hydropressen är lagom fyllt enligt beskrivningen och se om variationerna är kvar efter detta - försvinner effekten eller nästan blir omärkbar så skulle jag inte lägga någon krut på att försöka hitta orsaken, då det räcker med att behållaren där varmvattnet görs expanderar några cm³ för att den blir varmare - då i en närmast stumfylld system räcker det med väldigt små volymförändringar för att trycket skall svaja mycket.M MarcusH77 skrev:Tack för ditt svar. Jag förstår dock fortfarande inte varför jag skulle tappa nästan 1 bar enligt manometern när inomhusmodulen tillverkar värme och att trycket (återigen enligt manometern) sedan återgår tillbaka till det som var när den är klar med värmetillverkningen. Så om trycket enligt manometern är 1.5 bar och inomhusmodulen börjar då tillverka värme så sjunker trycket enligt manometern till 0.5 bar. När den är klar med att producera värme så återgår trycket till 1.5bar.
Redigerat:
Du har ju en växelventil som slår om från tanken tiöl
Värmesystemet när pumpen matar ut värme. I den slingan är det troligen lägre tryck och så jämnas trycket i värmesystemet ut pga det.
Testa att sätta på cirkulationspumpen på 100% så ser du om det är lika stor skillnad.
Värmesystemet när pumpen matar ut värme. I den slingan är det troligen lägre tryck och så jämnas trycket i värmesystemet ut pga det.
Testa att sätta på cirkulationspumpen på 100% så ser du om det är lika stor skillnad.
Först och främst. Sänk systemtrycket. Om Du bor i en villa så är det helt onödigt med 1,5 bar.( 15 meter vattenpelare)M MarcusH77 skrev:Tack för ditt svar. Jag förstår dock fortfarande inte varför jag skulle tappa nästan 1 bar enligt manometern när inomhusmodulen tillverkar värme och att trycket (återigen enligt manometern) sedan återgår tillbaka till det som var när den är klar med värmetillverkningen. Så om trycket enligt manometern är 1.5 bar och inomhusmodulen börjar då tillverka värme så sjunker trycket enligt manometern till 0.5 bar. När den är klar med att producera värme så återgår trycket till 1.5bar.
1 bar räcker gott. Du nyttjar expansionskärlet bättre då.
Beror ju lite på hur många våningar och om han har källare eller inte.Christer G.V. skrev:
Normalt är iofs 1-2 våningar + ev källare, men det finns de som har källare och 3 våningar med
räkna med 0.3bar / våning + samma för ev källare
Tack för din input. Hydropressen som du hänvisar till vet jag inte hur jag kommer åt, om den inte är samma sak som expansionskärlet som är lättillgänligt. Jag har den här inomhusmodulen https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/varmepumpar/luft-vattenvarmepumpar/vvm-s325 och inställt förtryck i expansionskärlet när den kommer från Nibe är 0.5bar. Sen har en VVS-tekniker varit här och fyllt expansionskärlet på egen hand när han bytte det (garantiärende), jag mäter som sagt 1.37 bar i det just nu.X xxargs skrev:Just detta kan jag inte förklara - men se till att hydropressen är lagom fyllt enligt beskrivningen och se om variationerna är kvar efter detta - försvinner effekten eller nästan blir omärkbar så skulle jag inte lägga någon krut på att försöka hitta orsaken, då det räcker med att behållaren där varmvattnet görs expanderar några cm³ för att den blir varmare - då i en närmast stumfylld system räcker det med väldigt små volymförändringar för att trycket skall svaja mycket.
Men är expkärlet nyss bytt så kan det ju vara tvärt om att förtrycket är för högt. Å har du dessutom mätt dessa 1.37 bar med nolltryck på värmebärarsidan så är det ju för högt å då måste det ju sänkas