Fick idag börja felsöka hur det kunde komma sig att roboten startade med att klippa för att sedan så snart det började bli lite högt gräs stanna och klaga på blockerad knivdisk.

När jag vänder på klipparen så tycker jag att skivan snurrar lite trögare än vanligt, men inte anmärkningsvärt trögt dock. Så blir det ju ofta om det är lite blött gräs. Men den vägrade fortfarande klippa där gräset var lite högre/tjockare.

Vände på klipparen igen och snurrade, då ser jag att en knopp från en delvis utslagen maskros har lagt sig som en konisk rulle med helt perfekt lutning. Jag snurrade och snurrade på skivan (säkert 50-60 varv i alla fall), men den fortsatte bara att rulla med varv för varv ända till dess att jag tog en pinne och petade loss den. Sedan fungerade klipparen som vanligt igen.

Vad är den matematiska sannolikheten för att en maskros från omgivande dike skall lyckas falla in och kila fast sig just där, dessutom att den hade rätt koniska form och diameter? Den sannolikheten måste vara väldigt låg, förutom i mitt fall då den tydligen rakat upp i hela 100%!

Jag har aldrig varit med om något liknande under mina drygt tio år som Automower-ägare...

Man upphör aldrig att förvånas över vad som kan gå fel.

• Gilla
Gustav E och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.