Vi har ett rum där det alltid bildas bubblor när man målar väggen.

Det blir 0.5-1 cm stora bubblor i färgen, utspridda över hela väggen (se bild).

Det händer på alla väggar, trots att den ena väggen är från 1920-talet år gammal, och den andra är en ”ny” vägg i gips. Så det är inte i själva väggen.

Jag har provat tre olika färger, och på bilden är det spärrfärg, men det bubblar ändå.

Någon som vet vad man ska göra?

Det skulle vara segt att behöva sätta upp EasyCover för att måla ett rum på 6 kvm. Och jag är lite orolig för att det ska bildas bubblor under den också.

• Vägg med målarbubblor i olika storlekar på nymålad yta som problemexempel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tompax
A arwa02 skrev:
Vi har ett rum där det alltid bildas bubblor när man målar väggen.

Det blir 0.5-1 cm stora bubblor i färgen, utspridda över hela väggen (se bild).

Det händer på alla väggar, trots att den ena väggen är från 1920-talet år gammal, och den andra är en ”ny” vägg i gips. Så det är inte i själva väggen.

Jag har provat tre olika färger, och på bilden är det spärrfärg, men det bubblar ändå.

Någon som vet vad man ska göra?

Det skulle vara segt att behöva sätta upp EasyCover för att måla ett rum på 6 kvm. Och jag är lite orolig för att det ska bildas bubblor under den också.
Kan det vara så att bubblorna uppträder på samma ställe, och att det är små stickhål i väggen som i sin tur ansluter till en otät yttervägg bakom, som orsakar detta?
Dvs. att det blåser på utifrån, in genom en otät vägg, så mynnar det ut genom små stickhål på tapeten och där "blåser upp" den nymålade färgen?

Bara ren gissning, men liknande har hänt mig, kanske inte exakt som här, men att det helat iden bildats små små hål i målningen. Till slut fick jag foga där för att det skulle bli tätt och så jag skulle kunna måla riktigt på ytan.

tompax tompax skrev:
Kan det vara så att bubblorna uppträder på samma ställe, och att det är små stickhål i väggen som i sin tur ansluter till en otät yttervägg bakom, som orsakar detta?
Dvs. att det blåser på utifrån, in genom en otät vägg, så mynnar det ut genom små stickhål på tapeten och där "blåser upp" den nymålade färgen?

Bara ren gissning, men liknande har hänt mig, kanske inte exakt som här, men att det helat iden bildats små små hål i målningen. Till slut fick jag foga där för att det skulle bli tätt och så jag skulle kunna måla riktigt på ytan.
Nope. Ingen av väggarna är ytterväggar. Det är ett litet avdelat rum utan fönster, mitt i lägenheten.

Vad har du för färg? Fabrikat och typ? Är det direkt på gipsskivan där det är ny vägg?

tompax
A arwa02 skrev:
Nope. Ingen av väggarna är ytterväggar. Det är ett litet avdelat rum utan fönster, mitt i lägenheten.
Märkligt. Ser ut som helt perfekta runda bubblor.

Och det var alltså verkligen helt slätt före målningen?

Kan det ha hamnat något i målarburken som råkat smetas med när du rollade då?

tompax
Är färgen ordentligt blandad förresten? Så skulle det kunna bli om den inte var riktigt blandad och där är små klumpar i färgen. Din färghandlare kan skaka om burken ordentligt för dig.

tompax tompax skrev:
Märkligt. Ser ut som helt perfekta runda bubblor.

Och det var alltså verkligen helt slätt före målningen?

Kan det ha hamnat något i målarburken som råkat smetas med när du rollade då?
Jag har slipat bort bubblorna flera gånger, målat igen med helt olika färgtyper (alcro milltex, jotun balance och jotun spärrfärg) och bubblorna återuppstår. Bara i yttersta färglagret.

Spärrfärgen skakade jag själv, väggfärgen färgen är nyblandad i färghandel (gångavstånd).

Det kan inte vara handhavandefel. Jag har nog målat flera hundra väggar/varv i mitt liv, och aldrig sett en bubbla tidigare. Det här är bara ett enda litet rum i lägenheten, och bara 3 av 4 väggar, varav den ena väggen är gipsskiva men de andra väggarna är bärande i 20-talshus. Bubblorna dyker upp efter kanske 10 minuter, när fukten från färgen trängt ner.

Väggen som inte verkar bubbla var målad som en blå fondvägg när vi flyttade in. Jag tror att de bubblande väggarna målats med någon konstig vit färg, men att man haft riktig väggfärg för den blå väggen. De som bodde här innan hade tummen mitt i handen. På ett ställe hade de försökt laga skruvhål med häftmassa.

Jag har målat rummet tidigare, men då löste jag det genom att slipa bort bubblorna och måla igen flera gånger tills det blev bra. Men nu vill vi byta färg, och problemet med bubblorna återuppstår. Trots att det alltså ligger några lager milltex emellan.

tompax tompax skrev:
Är färgen ordentligt blandad förresten? Så skulle det kunna bli om den inte var riktigt blandad och där är små klumpar i färgen. Din färghandlare kan skaka om burken ordentligt för dig.
Den var välblandad, ny, och jag har testat flera olika sorter/fabrikat. Jag beskrev mer i detalj i föregående inlägg.

Jag ska testa med häftgrund ikväll, för att se om det funkar bättre.

tompax
A arwa02 skrev:
och bubblorna återuppstå
Återuppstår bubblorna på exakt samma ställe hela tiden? Eller ploppar det upp nya, på andra ställen än tidigare?

tompax tompax skrev:
Återuppstår bubblorna på exakt samma ställe hela tiden? Eller ploppar det upp nya, på andra ställen än tidigare?
Det är lite oklart, men det verkar tendera att komma på samma ställen. Men även på nya.

Färgen innan hade lite konstig matthetsgrad. Mer som en takfärg än en väggfarg.

tompax2
A arwa02 skrev:
Det är lite oklart, men det verkar tendera att komma på samma ställen. Men även på nya.

Färgen innan hade lite konstig matthetsgrad. Mer som en takfärg än en väggfarg.
Sorry, något hände och jag blev avstängd?, kanske jag kan svara med denna användare.

Om det tenderar att komma på samma ställen så kan man nästan helt utesluta att det är färgen det är fel på. Då är det alltså något lokalt i underlaget som du målar på.
Och om då inte spärrfärg fungerar, ja då vet jag inte vad faktiskt. Denna var en svår en.

tompax2 tompax2 skrev:
Sorry, något hände och jag blev avstängd?, kanske jag kan svara med denna användare.

Om det tenderar att komma på samma ställen så kan man nästan helt utesluta att det är färgen det är fel på. Då är det alltså något lokalt i underlaget som du målar på.
Och om då inte spärrfärg fungerar, ja då vet jag inte vad faktiskt. Denna var en svår en.
Jag slipade bort bubblorna i spärrfärgen, och målade med häftgrund igår kväll. Där det var spärr+häftgrund blev det inga nya bubblor nu, så det var bra.

Men på en liten del där jag inte hade spärrat alls blev det jättemycket bubblor i häftgrunden.

Det är verkligen konstigt. Bubblorna bildas alltså OVANPÅ min milltex som jag målade för några månader sedan. Då "löste" jag det genom att slipa ner alla bubblor i milltexen och måla upprepade gånger på de ställena tills det blev bra. Men det är kämpigt att problemet återuppstår nu när jag målar om ovanpå milltexen. Jag trodde att milltexen skulle vara så tät, att det som är under inte längre kunde orsaka problem.

Jag tror jag ska försöka måla hela rummet med spärrfärg ändå, och slipa ner bubblorna, och måla på mer spärrfärg tills det är bubbelfritt och spärrat överallt. Då kanske jag slipper bubblor när jag går på med ytfärgen.

tompax2
A arwa02 skrev:
Jag slipade bort bubblorna i spärrfärgen, och målade med häftgrund igår kväll. Där det var spärr+häftgrund blev det inga nya bubblor nu, så det var bra.

Men på en liten del där jag inte hade spärrat alls blev det jättemycket bubblor i häftgrunden.

Det är verkligen konstigt. Bubblorna bildas alltså OVANPÅ min milltex som jag målade för några månader sedan. Då "löste" jag det genom att slipa ner alla bubblor i milltexen och måla upprepade gånger på de ställena tills det blev bra. Men det är kämpigt att problemet återuppstår nu när jag målar om ovanpå milltexen. Jag trodde att milltexen skulle vara så tät, att det som är under inte längre kunde orsaka problem.

Jag tror jag ska försöka måla hela rummet med spärrfärg ändå, och slipa ner bubblorna, och måla på mer spärrfärg tills det är bubbelfritt och spärrat överallt. Då kanske jag slipper bubblor när jag går på med ytfärgen.
Alltså jag tycker faktiskt jag känner igen beteendet. Jag undrar om inte är att det kommer igenom luft där på något sätt, trots allt.

Och möjligen är det någonting med den tidigare färgen som inte klaffar? Men fungerar spärrfärg + slipning och hålla på till det blir slätt, så får du göra så helt enkelt. Lider med dig lite, för sådant här är inte roligt!

tompax2 tompax2 skrev:
Alltså jag tycker faktiskt jag känner igen beteendet. Jag undrar om inte är att det kommer igenom luft där på något sätt, trots allt.

Och möjligen är det någonting med den tidigare färgen som inte klaffar? Men fungerar spärrfärg + slipning och hålla på till det blir slätt, så får du göra så helt enkelt. Lider med dig lite, för sådant här är inte roligt!
Det är verkligen ett mysterium. Man undrar ju om det finns någon billig väggfärg som kan ställa till det såhär.

Det här är ett större sovrum som är avdelat i två mindre sovrum, och det är bara ett av rummen som är drabbat. När jag tänker efter så är det omöjligt att det är något med väggen. Tre av väggarna delas ju med det andra rummet, och det rummet målade jag utan problem.

tompax2
A arwa02 skrev:
Man undrar ju om det finns någon billig väggfärg som kan ställa till det såhär.
Färg med silikon är "omöjligt" att måla riktigt på, typ hammarlack. Men jag har svårt att tänka mig att just någon sådan typ av färg skulle använts i sovrummet.

Men ja, absolut skulle en tidigare färg kunna ställa till det. Något som inte matchar rent kemiskt med det man stryker på därefter. Eller något sådant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.