Hej
Skulle dra igång värmen igen på vår frånluftsvärmepump då det började bli lite kyligt inne.(Bockat ur värme i driftläge)
Tittade då av en slump på historiken gällande framledningstemperatur och blev lite fundersam på hur det kunde se ut såhär?
Bifogar två bilder, den första är beräknad framledning(S1) och den andra är framledningstempen (BT2)
Graf som visar beräknad temperatur över tid, fluktuationer, data mellan 6:e och 29:e september 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tidsserie-diagram med dagliga fluktuationer, framledningstemperatur, över tidsintervall, lila färgschema, numeriska värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enligt grafen så är framledningstempen över 50grader flera ggr per dag trots att det tidigare inte funnits värmebehov eller att värmen varit på. Kurvan har inte heller ändrats nämnvärt efter att jag drog igång värmen igen.

Den gör väl nytt varmvatten och håller varmvattnet varmt? Det är säkert värmeförluster från tanken på minst 100 W.

J Josth skrev:
Den gör väl nytt varmvatten och håller varmvattnet varmt? Det är säkert värmeförluster från tanken på minst 100 W.
Fast det är ju kurva för framledning av värme till golv och radiatorer?

S Skiren skrev:
Fast det är ju kurva för framledning av värme till golv och radiatorer?
Jag vill minnas att sensor bt2 sitter före växenventilen och då skjuter det det upp i temp när den gör varmvatten. Samma hos oss.

C Cadeex skrev:
Jag vill minnas att sensor bt2 sitter före växenventilen och då skjuter det det upp i temp när den gör varmvatten. Samma hos oss.
Det skulle ju förklara peakarna i kurvan, men är inte det väldigt konstigt upplägg att sätta den innan?

Värmepumpen behöver ju veta framledningstemperaturen oavsett den gör varmvatten eller värme i huset.

J Josth skrev:
Värmepumpen behöver ju veta framledningstemperaturen oavsett den gör varmvatten eller värme i huset.
Ok så BT2 är då både varmvatten och värme?

Bästa svaret

Ja på sprängskissen ser man tydligt att BT2 sitter efter elpatronen och innan växelventilen. Alltså mäter den oavsett värmepumpen gör varmvatten eller husvärme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.