Hej

Har köpt hus och på väggen under elakåpet sitter en dosa med ett reglage som jag inte förstår vad den används till. På ritningarna till huset syns en värmekabel i betongplattan, kan det vara den som man justerar med dosan? Det är också en märklig symbol till vänster som jag är nyfiken på.

Hoppas nån kan hjälpa mig!

Väggmonterad regleringsdosa med vred och symbol för eventuell värmestyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mina föräldrar har en liknande. Man kan dra på en värmekabel i betongplattan om man vill. De har haft den avstängd i samtliga år utom det första (1978). Det finns inte något direkt o vinna på o ha den på. Ställ den på noll o spara några kronor på elräkningen.
 
Och symbolen är bara tillverkaren av brytarens logo det är Krauss & Naimer.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Tusen tack! Kan man vara hyfsat säker på att det är till värmekabeln i plattan eller finns det nåt sätt att kolla det. Finns ingen märkning någonstans?
 
Det kan eventuellt vara en värmekabel för att värma något rör som inte får frysa??

Att värma bottenplattan skulle kräva åtskilliga tusentals Watt. ( En trefasmatning).
 
Tobbe_3 skrev:
...
Att värma bottenplattan skulle kräva åtskilliga tusentals Watt. ( En trefasmatning).
Det behöver det ju inte göra, beroende på hur stor plattan är och vad syftet är... om det är att hålla ute fukt kanske det inte behövs så många100 w., det är troligen inte "elgolvvärme"....men även om det är mer kan det ju vara relästyrt så en trefasomkopplare behöver inte behövas...

/K
 
hsd
Där ser man hur viktigt det är att tyligt märka strömbrytare (och övriga reläer mm.)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det kunde vara en trefasbryare för 16 A, dvs. nästan 11 kW (400 V).
 
Om du har en säkring märkt med "värmekabel" eller liknande kan du öppna locket och mäta om spänningen försvinner när du slår ifrån säkringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.