Hej!
Min källare behöver putsas efter all rivning. Det ska dels läggas kakel och dels målas på dessa väggar. Men hur gör man?
Eftersom jag har puts kvar och har hackat bort all gammal lös puts så måste jag hitta ett putsbruk som är av samma sort?! Kan man ta med en bit till varuhuset så kan de välja rätt?
Måste man sedan spika fast träreglar som man putsar/drar efter.

Hur gör jag runt en dörr som jag har skumfogat, efter att jag har skurit ner överblivet skum?

Snälla ge mig lite tips från era erfarenheter.

Skickar med en bild så ni kan se skicken och vilket slags jobb som behövs

/Sam

• putsa.jpg
C
Det första du bör fråga dig är om du inte skall putsa om alltsammans. Ytjämnheten på putsen på dina bilder ser inget vidare ut - inte bra när man skall kakla/måla. Kolla också med en rätkäpp hur det är med planheten. Saken är nämligen den är det förmodligen är både billigare och enklare att putsa helt nytt än att jämna till den befintliga ytan om det är stora avvikelser. Är det bara fläckvis så är det förstås bäst att bara putsa i. Var noga med underarbetet (borsta bort alla gamla putsrester med stålborste och borsta/dammsug ordentligt).

Ang. putssort så är det ingen idé att fråga på byggvaruhuset då de förmodligen vet precis vad du skall ha fast de i själva verket inte har någon koll överhuvudtaget. En grundregel är att om det är gammal puts (- 40-tal) så är det kalkputs, något annat fanns inte förr. Räkna inte ens med att muraren har någon koll (min hade det inte), de är nöjda så länge det inte lossnar under de närmaste 5-10 åren, och då spelar det ingen roll vad man använder. Ytterligare en anledning till att putsa om hela rasket.

Putsa inte på/mot dörrkarmen, det kommer garanterat att lossna efter en tid pga rörelserna, utan lämna en glipa som du täcker med fodret.

Sen är det ju det här med själva putsjobbet. I början känns det helt hopplöst innan man fått in tekniken. Sen är det lätt som en plätt. Men det tar ett tag innan man kommer dit. Räkna med mycket spill och svett i början.

Även om du nu är grymt nogran vad du tycker när du putsar så välj ett litet kakel typ 15*15 så döljer det ev svakor bättre än de stora då de lätt hamnar på topparna och vickar då ut med hörnen. :( Detta är även att tänka på vid kakling av gamla väggar som man tycker ser raka och fina ut.

Cpalm, Menar du att jag ska hacka bort all gammal puts och börja om från början? Varför inte. Det blir bara så j*vla dammigt men vad gör man inte för att få det fint.

/Sam

Hyr en maskin för att bila ner putsen eller köp en liten billig mejselhammare för en femhundring. Då är det inte så jobbigt.

Precis som skrivits redan så är det ingen på bygghandeln som vet. Men putsbruk C kan du utgå ifrån, det är smidigt att jobba med.

Men putsning är en av få saker som jag inte rekommenderar att hemmafixare ger sig på eftersom det krävs en del träning och kunskap som är svår att förmedla i text eller bild. Men för att svara på dina frågor.
Du spikar inte fast några reglar utan sågar till sk banor. De kan du såga ut från en regel. Några mm tjock. Sen blöter du ner dem i omgångar och rätar ut dem efterhand så kommer de inte att slå sig när du sen putsar. Sen slår du på bruk i en sträng från golv till tak och fäster banan i bruket. Lodar in den och justerar för rätt tjocklek på väggen.
Vid dörren behöver du inte ha någon bana utan kan göra det på frihand. När det är putsat och brukat torkat till lite så skär du ett snitt mellan dörrkarm och vägg så att putsen inte ligger mot dörrkarmen. Dels för eventuella rörelser men också ifall dörren någon gång ska bytas så behöver man inte förstöra så mycket av putsen. Det görs också runt fönster t.ex.
Har du mycket som ska putsas kan det vara en idé att ta dit en murare som visar dig hur du ska göra under en dag. Då besparar du dig nog mycket svett och bekymmer. Annars får du väl köra på och lösa det efterhand. Är det betongvägg under putsen bör du dessutom grunda först med "välling" av cement. Finns även massa specialmärken för grundning men jag misstänker att det mest är cement i de där säckarna men kostar mer. Sånt fanns inte på min tid som murare :-?

Åhh tack Bagera ;)

Bra info.
Tack alla
/Sam

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.