D
Jag ska gjuta två plintar med stolpskor i strandkanten. Det finns risk för elak is på vintern och jag funderar nu hur jag minskar risken för att isen flyttar plintarna.

I strandkanten är det berg. Plintarna behöver vara ungefär 30-45 cm höga.

Om jag har förstått det rätt så är det fördelaktigt att plinten smalna av upptill vilken minskar risken för att isen får tag i plinten. Därav tänkte jag använda en papperskorg som gjutform.

https://www.ikea.com/se/sv/p/fniss-avfallshink-svart-60295438/

Formen (hinken) är 28 cm i diameter i botten och kanske 18-20 i toppen.

Det kommer bli lite klurigt att få formen i lod eftersom klippan formar sig orgelbundet men det tror jag att jag kan lösa.

1 Hur många armeringsjärn ska jag skikta på att få ner?

2 Hur långt ner i berget ska jag borra för armeringen?

3 Vilken dimension bör armeringen ha?

4 Hur bör armeringen formeras? Kan man tänka sig att jag har tvärföbindelser mellan de uppstickande armeringsjärnen.

5 Tanken är att använda en del gamla uttjänta betongborrar i dimensionen 18-24 mm. De är ungefär 45 cm långa. De skulle kunna borras ner i 20 cm (?) och därmed sticka upp 25 cm i plinten.

6 Jag tänkte fästa armeringen i berget med ankarmassa.

D
Om jag har förstått isen rätt så kan den trycka upp mot land men även ta med sig ut.

Skulle jag uppnå en fördel om jag stillet för konformade plintar gjorde plintar som limpor med en sluttande del mot havet?

Det jag menar är i princip konformade plinar där jag istället lägger betong bakom konen mot land, dvs jag fyller ut mot bakomliggande berg.

På så vis borde jag minska risken för att isen får tag runt hela plinten.

• Schematisk illustration av en damm med vattenlinje och utloppsrör, enkla geometriska former, tvådimensionell.
I havsmiljö skulle jag överväga varmgalvad armering, annars tycker jag du tänker vettigt om än lite smått med plintarna.

D
tack!

Du tänker att det skulle vara större plintar?

Går ju att snickra en form också så får jag den precis.

D Derbyboy skrev:
tack!

Du tänker att det skulle vara större plintar?

Går ju att snickra en form också så får jag den precis.
Jag tänker att du väljer en större konformad hink i plåt eller plast och klipper/sågar den så den passar skapligt mot underlaget.
Ska du ha en 45 cm hög plint behöver hinken minst vara så hög.

D
Här ser man skillnaden i vattennivå vår/höst

• Vattenkant med stenar, vatten, mätstavar och träplank. Grått, natur, ingen person synlig, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Naturscen vid vattnet, våt sten, gröna växter, mossa, flytande träbit, stilla vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju stora krafter som går lös på plintarna om det blir mycket is på vintern. I skärgården där vi hänger en del så känns det som de bryggor som håller bäst är gjutna som en hel kista och fyllda med sten. Nu vet jag inte vad det är du ska bygga men är det möjligt att gjuta en ram som också är förankrad i berget så får du säkert störst chans att den står kvar länge.

D
Det här blir bara en liten brygga, säg 2x4 meter med ett överhäng på 1.70m

Jag hittade den här beskrivningen på olika varianter av bryggor. Jag tänkte nog på en lösning som de beskriver under Fribärande brygga, där man gör en lite större gjutning istället för separata plintar.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/bygga-brygga

Men plintar kan säkert funka också om de är bra förankrade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.