Hej!

Jag fick en Amina box med Enegic lastbalansering halvinstallerad av en firma. Det saknades ström till Enegic Monitor, så den biten har jag fått fixa med annan hjälp. Jag tror de kopplade ihop Hub och min Amina laddare dock. Men jag kan inte se något i min Perific app.

Nu när alla delar har ström ska ju resten konfigureras i appen. Jag följer instruktionerna men appen lyckas inte ansluta till någon av enheterna. Instruktionerna är dessutom inte helt korrekta, då de visar andra nätverksnamn. Tyvärr så gjorde ju inte firman klart denna biten eftersom de inte kunde strömsätta allt.

Båda enheterna hub/monitor blinkar blått och är i konfigurationsläge. Båda enheterna delar ett öppet wifi med namn EnegicHub_xxxx och EnegicConfig_yyyy.

Under konfigurationen så uppmanas man ansluta till ett nät som heter Enegic_**** så jag antar att instruktionen bara är slarvig och att man ska ansluta till något av de andra. I en instruktionsfilm på Youtube ansluter de till EnegicConfig_yyyy för att konfigurera Enegic Monitor. Jag har iallafall provat båda näten säkert 20 gånger nu, jag har provat starta om enheterna, hallå in knappen för att trigga konfigurationsläge, bryta strömmen, stängt av mobildata, men min app lyckas inte ansluta till enheterna. Wi-Fi ansluter utan problem till näten. Tyvärr finns inga loggar att tillgå i appen så man ser inte vad som misslyckas.

Det står något om att det finns installatörskonton hos Enegic/Perific. Men det verkar märkligt att ett sådant konto ska behövas, framförallt när appen också verkar göra det möjligt att konfigurera med ett vanligt konto. Installatörskonto verkar vara mer för att kunna administrera kunder.

Finns det någon med erfarenhet och kunskap om andra felsökningssteg jag kan ta för att få igång systemet?

• App-skärm för att lägga till en ny enhet, visar WiFi-inställningar och instruktioner för att ansluta till nätverket Enegic_xxxx.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av wifi-anslutningar på en smartphone med nätverk som "EnegicConfig_bdfc" och "EnegicHub_6a54". Anslutning kan ej ge internet.
    Skapa konto
  • Skärmbild av appen "Energitavlan" visar meddelandet "Inga Monitor-enheter hittades". Anslut och konfigurera i inställningarna.
    Skapa konto
Redigerat:
Problemet var att jag hade ett annat lokalt nätverk på samma nät 192.168.4.0/24 som enegic enheterna ville vara på. På det nätet har jag ett router interface som egentligen skulle vara blockat men som ändå exponerade ett admin gui för routern. Det admin gui redirectade port 80 till port 443 med en 301 moved permanently. När appen som först måste vara uppkopplad på hemma nätet gör ett anrop till port 80 så får den redirecten och fortsätter sedan försöka kommunicera på port 443. Där finns inget som svarar när mobilen bytt till confignätet.

Sjuk felsökning. Löste det genom att byta nätverksadress på nätet hemma då enegic inte tillåter konfig av nätverk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.