Hej!

Märkte för ett tag sedan att kondensvattnet rinner av konstant i en tunn tunn stråle. Dock konstant.
Vad kan detta bero på? Fortsätter även om jag stänger av allt.
Har inte gjort detta tidigare. Något jag själv kan göra?

• Installation av värmepanna med kopplade rör och cirkulationspumpar, vissa delar markerade med färgade pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inget kondensvatten. Det är övertrycksventilen som läcker. Testa att motionera den.

Svårt att visa, men övertrycksventilen sitter inte kopplad där.
Kallvatten in visat i blått och grön pil är övertrycksventilen som kommer innefrån endast.

• VVS-installation med markeringar för kallvatten och övertrycksventil på en varmvattenberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, den gröna pilen pekar på en avluftningsventil.

Övertrycksventilen i fråga är till tappvattnet, avluftningen till radiatorvattnet.

OK, så det blå frågetecknet jag har med också, den fungerar lite som en kran när jag vrider på den.
Är det denna som är övertrycksventilen?

Bästa svaret

Ja, om du vrider på den så kommer det mer vatten. Men efter ett kvarts varv slår den igen. Vrid så några gånger och se om läckaget upphör. Annars får du byta ventil.

• Gilla
Hulleman
  • Laddar…
Blir byte, fortsätter att läcka.
Tack för hjälpen.

Du ska vrida den så det "smäller" till, inte låta den fjädra tillbaka. Kan behöva göras några gånger.

Jag vrider den så det blir fullt ös på vattnet, men det smäller inte. Den vill verkligen fjädra tillbaka.
Fortsätter att läcka.

Hur långt vrider du? Min slår igen efter ett kvarts varv.

Jag tror det blir svårt att vrida en kvart. Kommer till max 10 över.
Menar du att om jag kommer över en gräns så ska det stoppa?
Den går att vrida en kvart åt andra hållet utan motstånd, men då händer det ingenting.

Ja, du ska fortsätta vrida när det tar emot och du ska inte låta den fjädra tillbaka. Då kommet den att slå igen med en liten smäll. Krävs lite kraft på slutet innan den stänger.

Vrid den runt flera varv. Den ska då öppna och stänga ett par gånger. Hjälper inte det så byt ut den, de har begränsad livslängd

Ingen människa i världen kan vrida den till det tar stopp, haha.
Jag får återkomma när jag testat med polygripen :)

Hulleman Hulleman skrev:
Jag tror det blir svårt att vrida en kvart. Kommer till max 10 över.
Menar du att om jag kommer över en gräns så ska det stoppa?
Den går att vrida en kvart åt andra hållet utan motstånd, men då händer det ingenting.
Nej, det stoppar inte, ventilen slår igen och vredet går fritt ett kvarts varv tills samma sak händer igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.