Hur går ni med kondensvattnet från utedelen?.
Det är väl inte så bra när det rinner ut vid grunden?
 
Luta en skiva av plåt eller plast under utedelen mot väggen för att leda bort vattnet en bit från husgrunden/väggen.
 
Nu är det för sent. Men nästa gång ska den ledas till stupröret med ett rör med värmeslang i. Och denna ska anslutas till avfrostningen i utedellen.

Just nu har jag mest problem med pumpen på öv.
Stor 20 l murback placeras under. Blir den fylld med is, dras backen ut och iset trycks ut.
 
kamilenski skrev:
Nu är det för sent. Men nästa gång ska den ledas till stupröret med ett rör med värmeslang i. Och denna ska anslutas till avfrostningen i utedellen.
Jag hade en halv hockeyrink under pumparna förra året, men ganska nära till stuprör. Har du någon bra konstruktion för röret med värmeslang?
 
Cabron skrev:
Jag hade en halv hockeyrink under pumparna förra året, men ganska nära till stuprör. Har du någon bra konstruktion för röret med värmeslang?
Nej. Men det hittar jag nog på. Man får kolla tempen på kabeln. Är den hög bör den begränsas med en tyristor. Kebeln måste ju gå ner en bit i stupröret och hänga lös där.
 
kamilenski skrev:
Nej. Men det hittar jag nog på. Man får kolla tempen på kabeln. Är den hög bör den begränsas med en tyristor. Kebeln måste ju gå ner en bit i stupröret och hänga lös där.
Tyristor???
Förklara hur du begränsar temperaturen med en tyristor.
 
Jag menar i princip en vanlig dimmer om kabeln har effekt som den klarar av. Med kort kabel blir det inga problem. Den får inte smälta.
 
Det kan hända att det finns redan kablar som klarar lös montering som år självreglerande.

edit. det finns QTVR upp till 110grader. Perfekt!
 
Redigerat:
Det finns ju som sagt självreglerande kabel avsedd att just ligga i häng/stuprännor :) Att kondensvattnet rinner rakt ner gör väl inte så himla mycket, det är ju inga hundratals liter/dygn direkt.
 
Danne031 skrev:
Det finns ju som sagt självreglerande kabel avsedd att just ligga i häng/stuprännor :) Att kondensvattnet rinner rakt ner gör väl inte så himla mycket, det är ju inga hundratals liter/dygn direkt.
Kan hända att det är inga stora mängder. Men hamnar det på fel ställe, är det problem. Ingen vill ha det framför entren t.ex!
 
Håller på med förberedelser för installation. Har gjort avlopp med en stenkista. Dräneringsrören ligger för grunt hos mig. Grävde nästan 1m djupt ca 50-60 cm diameter med spade och fyllde botten med sten. Satte dit PEM-rör 20x2mm och fyllde på med mera sten drygt en halvmeter upp. Trädde på armaflex rörisolering ca 1,5m, vek rören inåt i ett grunt dike mot markstativet och lade över dubbel markduk. Täckte sedan med sand och jord.
 
Jaaa. Det är riktig skit med isen. Varje år får jag hacka bort den.
Men i nästa hus blir det annat :D
 
Jag gjöt en betong fundament som har en uppsamling / lutning till ett 3" avlopps rör som leds bort till ett stuprör (ligger ca 60-70 cm djup).

Jag hade som ni problem med is bildning under pumpen. Så jag köpte en värme kabel på Harald nyborg som jag sedan bara la i en kringla under pumpen (behövde ingen sladd ner i rören eller så den ligger löst liggandes under bara) Nej! det frös inte i röret utan det rann undan hela tiden...

Man ska inte tro att all is försvinner (bara den is som ligger några cm runt om försvinner så lägg den där tö vattnet rinner ner så smälter det undan efter hand. Alltså isen ligger kvar under men byggs inte på.

Jag fuderar på att ansluta kabeln till uttaget för original värme tråg men gillar inte att den ska vara igång när det är + ute :@ läste att den kopplas på vid +3 eller +2 känns onödigt... Pratar Nibe 2025 då...
 
_chrille_

Kan du inte koppla den parallert med avfrostningskabel?
 
Det är nog den han menar med original i tråget som kickar igång vid plusgrader ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.