Hallå, har en 20mm PEM-slang som jag tänkte dra genom en lecamur utomhus, till en tappventil på andra sidan. Ingen husvägg, utan bara vid uteköket.

Kan ju få en del kondens när man drar på kallvattnet även om det blir sällan jämfört med inomhus. Om jag vill slippa detta, finns det rör jag kan trä PEM-slangen igenom? Alltså inte de där vanliga rörisoleringarna i skumplast, det blir lite väl stort hål i muren. Snarare som ytterhöljet i vanliga rör-i-rör. Eller använder man bara en grov flexslang helt enkelt?

/A

R
Ska slangen bara gå igenom muren och utomhus så behöver du inte isolera något , blir det en kran rakt på kan du ansluta den direkt på dennes baksida , finns sådana , kranarna är lite smala i infästningen så se hur du gör .vill du kan du sätta något rör som skyddar slangen från att gnagas mot muren men behövs inte

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Ok, skippar nog kondensskydd då, det är ju inte så ofta det kommer vara kallt vatten i röret.

Tittat på dessa från vvsochbad.se, för att ansluta till pem-slangen bakom lecamuren:

Ingen riktig platta på tappventilen för att skruva den på väggen som på de vanliga, men troligen onödigt att använda en sån där frostsäker med spindel i fast rör etc, när denna står utomhus helt o hållet.

Tappventil av nickel från FM Mattsson utan väggfästplatta, för anslutning till PEM-slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PRK rak koppling i mässing för anslutning till PEM-slang, visas på en webbsida.
Skapa konto

R
Hur kommer du med slangen , rakt bakifrån rakt igenom muren eller upp utmed murens baksida , räknat från kranplacering
den typ du visar ska ha ett kranfäste som fästes i väggen , ett sådant fäste har anslutning underifrån , , kanske inte passar så bra för ditt tänkande

R rävlyan skrev:
Hur kommer du med slangen , rakt bakifrån rakt igenom muren eller upp utmed murens baksida , räknat från kranplacering
den typ du visar ska ha ett kranfäste som fästes i väggen , ett sådant fäste har anslutning underifrån , , kanske inte passar så bra för ditt tänkande
Hmm, pem-slangen kommer idag upp en bit ifrån uteköket, egentligen skulle jag bara dra den till kranen vid diskhon, men kom på att jag kan grena först o dra till en extra utkastare för bevattning. Så måste borra igenom lecan o dra in slangen på baksidan, sen annat hål för att komma ut igen till tappkranen som är på anslutande vägg. Tänk leca-mur i form av "E" uppifrån. Skulle säga att den isåfall kommer upp utmed murens baksida, sen är det vinkelkoppling så den kommer rakt ut genom väggen där kranen ska sitta.

Du menar att jag behöver ett kranfäste till den tappventilen? Verkar logiskt iofs.

Kanske enklast, om än inte lika snyggt, satt skippa genomföringarna och låta pem-slangen komma upp genom marken på utsidan. Och fästa en sån här på muren:

Men vad använder man för vred till den?
Vill helst ha lös nyckel som man kan lägga undan, försvåra ev bus från nån som går förbi o öppnar som en kul grej :rolleyes:

Ventilfäste i metall för pem-slang med text "PRK Ventilfäste 418 plast-invändig gänga 20 x G15" på en webbsida.
Skapa konto

R
Den kran som du visar är det en speciel nyckel till som du kan med in , det med att fästa kranfästet i lecan ,?
Lecan är porös så det blir att ha långa skruvar så det biter , en sak till att tänka på , är frysrisk , PEM-slangen klarar sig bra , men alla metalldelar spricker nog , så någon for av avtappning bör du ha på lägsta punkten på PEM-slangen och alla kranar ska vara öppna annars fryser dom

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Jadå, det har jag koll på, fyrkantsnyckel till FM Mattsson tappventilen. Men om man kör helt utanpåliggande montage, låter PEM komma upp genom dräneringsgruset på utsidan av muren, vilket tappkran med lös nyckel kan man använda då? Skulle isåfall använda anslutningen ovan tänkte jag, men då är det invändig G15, finns det nåt kranstycke man kan skruva in där??

R
Bara gå till varuhuset och fråga personalen vad du behöver så får du rätt grejer , enklare kan det inte bli

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.