14 982 läst · 23 svar
15k läst
23 svar
Kondensisolering frånluft
Sida 1 av 2
1.Vilken typ av isolering sätter man på ventilationsaggregatets utblås, hur tjock ska den vara och hur sätter man bäst fast den?
Isoleringen ska vara mot kondensbildning har jag förstått.
Egentligen rätt korkade frågor eftersom jag redan gjort momentet men vill få bekräftat att det här duger:
40mm gullfiber runt anslutningsrör + vägggenomföring, surrad med ståltråd
2. Kan spiroröret sitta "löst" genom väggen eller måste det fästas på något vis? Just det, utblåset går genom vägg, inte vertikalt.
3. Hur fäster jag ljuddämparen bäst, tänkte använda hålband men ska jag dessutom ha någon dämpning mellan band o fälla?
4. Har man någon form av spjäll i ventilationen i en vanlig villa?
5. Hur justerar man luftflödet, antar att det krävs instrument. Något för en fackman misstänker jag. Har en FLM30 dockad till
värmepump
Ett och ett halvt år som lärling på ventilationsfirma i början på 70-talet satte inte så djupa spår, men det gav bestående resultat eftersom jag träffade frugan på firmafesten. Häpp!
Kjell G
Isoleringen ska vara mot kondensbildning har jag förstått.
Egentligen rätt korkade frågor eftersom jag redan gjort momentet men vill få bekräftat att det här duger:
40mm gullfiber runt anslutningsrör + vägggenomföring, surrad med ståltråd
2. Kan spiroröret sitta "löst" genom väggen eller måste det fästas på något vis? Just det, utblåset går genom vägg, inte vertikalt.
3. Hur fäster jag ljuddämparen bäst, tänkte använda hålband men ska jag dessutom ha någon dämpning mellan band o fälla?
4. Har man någon form av spjäll i ventilationen i en vanlig villa?
5. Hur justerar man luftflödet, antar att det krävs instrument. Något för en fackman misstänker jag. Har en FLM30 dockad till
värmepump
Ett och ett halvt år som lärling på ventilationsfirma i början på 70-talet satte inte så djupa spår, men det gav bestående resultat eftersom jag träffade frugan på firmafesten. Häpp!
Kjell G
Produkter som diskuteras: "hålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Nu har jag bara monterat FTX-ventilationen som följde med huset men jag kan försöka svara efter bästa förmåga!
1. Den isolering jag använde till från/till-luften verkar vara runt 30mm tjock och är överdragen med en grå plaststrumpa som kondensskydd.
2. Jag kottlade på insidan och drog ett hålband runt där röret gick genom väggen.
3. Hålband har jag använt utan mellanlägg, men det kanske är bättre att ha något mellan?
4. Nej, inte på de villor jag sett i alla fall, man justerar med till/från-luftsdonen.
5. Med en "tratt" som man kan hyra så justerar man in flödet i varje don. (Eller lejer en yrkesman).
1. Den isolering jag använde till från/till-luften verkar vara runt 30mm tjock och är överdragen med en grå plaststrumpa som kondensskydd.
2. Jag kottlade på insidan och drog ett hålband runt där röret gick genom väggen.
3. Hålband har jag använt utan mellanlägg, men det kanske är bättre att ha något mellan?
4. Nej, inte på de villor jag sett i alla fall, man justerar med till/från-luftsdonen.
5. Med en "tratt" som man kan hyra så justerar man in flödet i varje don. (Eller lejer en yrkesman).
OK, vilket syfte har den grå plaststrumpan, för det är väl inte den som isolerar hoppas jag (eftersom jag inte har nån)Jesca_j skrev:
Kjell G
Den funkar väl som diffusionsspärr kan jag tänka mig....frågan är dock om det egentligen behövs på frånluften...skulle väl vara isf. om man fått en glepa på isoleringen och det är väldigt varm och fuktigt i utrymmet där röret är draget....
Anledningen till att jag använde detta var att det följde med bland materialet.
Anledningen till att jag använde detta var att det följde med bland materialet.
Frånluft med kondensisolering, tilluft utan - innan lösullisolering:
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/ventilation/spiro.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/ventilation/spiro.jpg
Vad är det gråa du har utanpå isoleringen?ByggaNytt skrev:
Sen ser jag att du har tejpat skarvarna, är det nödvändigt eller beror det på att dina böjar mm saknar gummitätning?
Och du har lagt isolering som dämpning i upphängningen, kanske nåt man ska följa efter
Kjell G
Jag förstår, anläggningen blir ju bara bättre med dina "uppfinningar", men själv blir jag lite orolig. Är det så att jag inte har kondensisolering med mina 40mm gullfiber? Behövs det alltså en grå strumpa, hur katten får jag tag på och inte minst, hur får jag på den i efterhand?ByggaNytt skrev:
Kjell G
Du har tekniskt sett inte kondensisolering utan en värmeisolering. Min oprofessionella bedömning är att du inte behöver kondensisol. på frånluften. Du har varm luft mot kall omgivning. Alltså skulle luften kondensera I kanalen om du inte isolerar. En aluminiumsfolie eller liknande förhindrar luft att tränga igenom skarvar och dyl. för att kondensera PÅ kanalen och sedan rinna ner längs med kanalen och skapa fuktsamlingar någonstans.
Jag tror du sitter säkert så länge du har koll på att isol. är tät mot omgivningen.
Jag tror du sitter säkert så länge du har koll på att isol. är tät mot omgivningen.
Jag ser nu att du har en FLM30 vilket jag f.ö. också har, den sänker ju temperaturen på frånluften för att föra tillbaka energin till grundvattnet/berget (via brinen). Rekommendationen är ju att kondensisolera vilket jag tror att du inte skall frångå p.g.a. den rätt höga temperaturskillnad som kan uppkomma mellan frånluften-omliggande isolering/luft. Som jag ser det har du följande alternativ:
1.) Gör om gör rätt, tråkigt men sant. Detta förefaller dock hyffsat jobbigt p.g.a. att du måste riva befintlig installation och skjuta på "strumpan" från början....
2.) Tag bort befintlig isolering, köp rätt "strumpa" och dela på längden och trä över spirorören samt täta med silikon + åldersbeständig tape.
3.) Tag vanlig byggfolie/plast som är diffusionstät och linda minst 2 varv runt din befintliga isolering, vid skarvar/övergångar kör du med silikon + åldersbeständig plast!
1.) Gör om gör rätt, tråkigt men sant. Detta förefaller dock hyffsat jobbigt p.g.a. att du måste riva befintlig installation och skjuta på "strumpan" från början....
2.) Tag bort befintlig isolering, köp rätt "strumpa" och dela på längden och trä över spirorören samt täta med silikon + åldersbeständig tape.
3.) Tag vanlig byggfolie/plast som är diffusionstät och linda minst 2 varv runt din befintliga isolering, vid skarvar/övergångar kör du med silikon + åldersbeständig plast!
Just när jag trodde att allt var OK.
...så kom jag på att röret genom väggen kanske också borde plastas in, eller? I såfall blir det ju till att börja om - och göra rätt som någon här har uttryckt det tidigare.
Kjell G
...så kom jag på att röret genom väggen kanske också borde plastas in, eller? I såfall blir det ju till att börja om - och göra rätt som någon här har uttryckt det tidigare.
Kjell G
använd iställe
http://www.paroc.se/channels/se/tec...attor&product_id=PAROC+Lamella+Mat+35+AluCoat
de är de vi använder (ventilations firma)
http://www.paroc.se/channels/se/tec...attor&product_id=PAROC+Lamella+Mat+35+AluCoat
de är de vi använder (ventilations firma)