Av vad jag kan se (hos Träguiden bla) så kan rännkrokar monteras på pappremsan under fotplåten eller infällda i råsponten (om man har förstärkningsregel). Jag valde att fälla in. Nu har jag under montering noterat att kondens bildas på rännkrokarna (se bild). Är detta ett försumbart problem eller borde man lägga små pappbitar under krokarna med?
 
  • Innanmätet av en takfot där en svart rännkrok är monterad i råsponten. Små kondensdroppar syns på rännkroken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När pappen är lagd finns inte längre har ett luftflöde runt kroken så då finns det minimalt med fukt som kan kondensera. Det borde alltså vara lugnt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
A Arga ingenjörn skrev:
När pappen är lagd finns inte längre har ett luftflöde runt kroken så då finns det minimalt med fukt som kan kondensera. Det borde alltså vara lugnt.
Med det resonemanget borde väl pappremsan under fotplåten också vara onödig?
 
R
Det var för några år sedan som dom nya rekommendationerna om att kroken ska monteras på underlagspappen kom innan dess gjordes det precis som du har gjort alltid och dom husen står kvar än vad jag vet😊
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Rickard.
L LukasK skrev:
Med det resonemanget borde väl pappremsan under fotplåten också vara onödig?
Den är snudd på onödig, men istället för att själv avgöra när den är eller inte är nödvändigt är det ganska klokt att bara slänga dit den jämt. Under en fotplåt har du förutom kondens en liten risk för att det sugs kaprilärt, min erfarenhet är att det bara ett praktiskt problem vid låga lutningar men den är kanske inte värd så mycket.

Någon dyr special fotplåtspapp har jag dock aldrig någonsin köpt utan en remsa av det man lägger på resten av taket räcker gott och väl.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
L LukasK skrev:
Med det resonemanget borde väl pappremsan under fotplåten också vara onödig?
Nåja. Fritt från minnet nu, men jag vill påstå att utförandet på rännkroken på bilden är korrekt enligt AMA. Där föreskrivs också att ha papp under fotplåten.
 
A Arga ingenjörn skrev:
Nåja. Fritt från minnet nu, men jag vill påstå att utförandet på rännkroken på bilden är korrekt enligt AMA. Där föreskrivs också att ha papp under fotplåten.
Det stämmer, försöker följa AMA. Men blev orolig när jag såg kondensen…
 
Jag tror jag vet vad jag gjorde för fel nu. I min iver att göra försänkningen fullständig - dvs inklusive skruvskallarna - gjorde jag att pappen nu inte ligger tätt mot rännkroken och därmed kan luften utan problem komma in över den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.