Altanen på torpet byggdes in förra sommaren. Gamla enkelglasfönster användas i väggarna. Väggarna är isolerade med träfiber.
I altanen bildas kondens på insidan av fönstren vilket leder till ganska mycket vatten på träet längst ner på rutorna. Skulle fönstervadd hjälpa situationen? Eftersom det inte finns innerfönster går det att hålla vadd på plats med tegel eller liknande? Finns det andra knep i såna situationer?
I altanen bildas kondens på insidan av fönstren vilket leder till ganska mycket vatten på träet längst ner på rutorna. Skulle fönstervadd hjälpa situationen? Eftersom det inte finns innerfönster går det att hålla vadd på plats med tegel eller liknande? Finns det andra knep i såna situationer?
Är torpet uppvärmd? Vilken temperatur i så fall?
Vilken temperatur är det på inglasade altanen?
Är det någon ventilation i inglasad altanen?
Kondensen på insidan av rutorna kommer utav att det är "varm & fuktig" luft i inglasad altanen och när luften kyls av mot rutan så fäller fukten i luften ut och blir kondens.
Vilken temperatur är det på inglasade altanen?
Är det någon ventilation i inglasad altanen?
Kondensen på insidan av rutorna kommer utav att det är "varm & fuktig" luft i inglasad altanen och när luften kyls av mot rutan så fäller fukten i luften ut och blir kondens.
Just i vinter är inte torpet uppvärmd men den kommer vara det. Altanen är inte uppvärmd och inte heller har ventilation.
• Skulle det vara bra med ventilation i altanen för att balansera temperatur och RF i altanen med utomhusmiljön?
• Skulle fönstervadd kunna användas för att suga upp det värsta av vattensamling på rutorna?
• Skulle det vara bra med ventilation i altanen för att balansera temperatur och RF i altanen med utomhusmiljön?
• Skulle fönstervadd kunna användas för att suga upp det värsta av vattensamling på rutorna?
Medlem
· Stockholm
· 4 197 inlägg
Det kommer bli kondens vad i än gör, men att hålla grundvärme i torpet torkar ut huset och det kommer hjälpa lite när ni kommer dit och drar igång verksamheten.
Men, radialfläktar under fönstren, gärna med lite uppvärmning minskar kondensen, som en defroster på en bil.
Jag hade nog gillat läget bara, därmed inte sagt att jag inte förstår problemet.
/W
Men, radialfläktar under fönstren, gärna med lite uppvärmning minskar kondensen, som en defroster på en bil.
Jag hade nog gillat läget bara, därmed inte sagt att jag inte förstår problemet.
/W
Golvet har isolering för att förhindra kallras under fötterna.A AndersS skrev:
Taket i altanen har ingen isolering, vilket kanske låter tokigt i och med att väggarna är isolerade. I för sig skulle jag kunna isolera taket.
Det blir väldigt varmt i altanen när solen ligger på. Ventilation vore kanske inte så dumt.
Bilden visar läget i höstas. Det är inte klart än. Eftersom torpet renoveras är det provisorisk dörr och golv i altanen.
Två möjligheter för att lösa problemet, eller?Oldboy skrev:
1. Bygg innanfönster: https://gds.se/fonster-och-dorrar/fonster/innanfonster-bygg-dina-egna-innanfonster
• Måste det vara glas eller skulle det kunna vara plexiglas?
2. PAX fläkt: https://www.byggahus.se/varme/fraga-experten/kondens-i-uterum.103722/
Nej, endast 1.lllusion skrev:
Har ett par enkelfönster i två ekonomibyggnader (höloft och vedbod = välventilerade) och båda får kondens. Ventilering har uppenbarligen ingen betydelse, endast temperaturskillnad på in- och utsida. Även i ouppvärmda byggnader diffar temp mellan inne och ute. Inte mkt, men det räcker för kondens (på enkelglas).
I garage och verkstad, som också är ouppvärmda, har vi kopplade tvåglasfönster och där har vi inte problem med kondens annat än om bilen är blöt och ger upphov till väldigt hög fukthalt i garaget, men även då är det begränsad mängd/utspridning på kondensen.
Plexiglas fungerar också.lllusion skrev:
Klicka här för att svara