Jag är väldigt grön på detta så skulle uppskatta all hjälp och input!

Vi köpte ett litet nybyggt hus i början på sommaren, enplansvilla på 80kvm. Besiktningsmannen hade inga synpunkter på ventilationen som då bestod av inluft i vardagsrummet, pax-fläkt i badrummet och köksfläkt, så okunnig som jag var utgick jag ifrån att det var rimligt dimensionerat. När temperaturen började sjunka fick vi en kondensrand runt samtliga fönster i alla rum. Efter lite googling misstänkte vi att ventilationen var otillräcklig, och tog kontakt med en ventilationsfirma som satte in ventiler i båda sovrum. Vi har även pax-fläkten på max 24/7 och har alla dörrar öppna så mycket som möjligt. Det blev bättre, men inte bra. Istället för att ha en kondensrand på 2cm är det nu en kondensrand på typ 2-5mm.

Vi har nu köpt en hygrometer och en IR-termometer, och kan konstatera att fuktigheten i huset ligger under 40% överallt, 35-36% vid fönstren i sovrummen och 39% i badrummet. För mig framstår det som att fukten inte borde vara boven då, eller har jag fel?

Vi kan även konstatera att det är 16 grader i luften vid fönstren, mot 23 längre in i rummen. Däremot är det minusgrader på fönsterbrädan i flera rum, och bara ett fåtal plusgrader i fönsterbåge och fönsterkarm.

Jag har nu som ett test även ställt en fläkt mot ett av fönsterna i hopp om att öka luftflödet men kondensen kommer ändå.

Fönstren är treglasfönster med aluminiumram och de är lika unga som huset dvs lite över ett år gamla. De sitter i liv med fasaden, vilket jag har förstått kan bidra till kondensbildning men samtidigt verkar vara standard för träfasader?

Rätta mig om jag har fel här, men låter inte detta som att det är dåligt isolerat runt fönstren? Alternativt att de är felaktigt placerade i väggen? Är det värt att undersöka detta vidare, och är det i så fall något man gör själv eller behöver hyra en fackman till?

Alternativt, ska man istället tänka att om det blev bättre av att förbättra ventilationen så bör man fortsätta förbättra ventilationen, och satsa på FTX även om det svider i plånboken?

Stort tack på förhand!!

Om det är minusgrader på fönsterbänken och nästan det på karmarna så är det där du har problemet.
Dina fönster sitter för långt ut i konstruktionen. Eftersom jag inte vet hur din vägg är uppbyggd så är det svårt att rekommendera lämpligt djup.
Däremot är rekommendationen att dom ska sitta i den varma delen av väggen och absolut inte som i ditt fall i luftspalten.

Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Har ni golvvärme? Isf är det extra känsligt
Ja, det har vi! Extra känsligt på vilket sätt?

E Ellie Nej skrev:
Ja, det har vi! Extra känsligt på vilket sätt?
Har man element har man varma luftströmmar förbi elementen och upp över fönstren. Golvvärme så står luften mer stilla. Sitter fönstren långt ut blir dom dessutom onödigt kalla. Fönster ska inte sitta utanför isoleringen.

Redigerat:
Det räcker tyvärr inte med att blåsa luft på kondens. Luften måste vara tillräckligt varm också, sen kan ventilation göra resten.

Fanns en tradition tidigare, att sätta radiatorer under fönster för att undvika kallas och kondens

Matti_75 Matti_75 skrev:
Om det är minusgrader på fönsterbänken och nästan det på karmarna så är det där du har problemet.
Dina fönster sitter för långt ut i konstruktionen. Eftersom jag inte vet hur din vägg är uppbyggd så är det svårt att rekommendera lämpligt djup.
Däremot är rekommendationen att dom ska sitta i den varma delen av väggen och absolut inte som i ditt fall i luftspalten.
Tack! Jag försökte mäta lite och tror du har helt rätt i att fönstret sitter i luftspalten.. Är det något som man med lite tid och tålamod kan åtgärda själv, eller är det smartare att ta hjälp av ett proffs? Jag föreställer mig att om man demonterar fönstret kommer man se vart i väggen fodret börjar och placera fönstret i linje med det.

Absolut kan du göra det själv. Det enda att tänka på är att fönsterna kan vara väldigt tunga om dom är lite större. Du kan behöva hjälp.

• Gilla
Ellie Nej
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Absolut kan du göra det själv. Det enda att tänka på är att fönsterna kan vara väldigt tunga om dom är lite större. Du kan behöva hjälp.
Underbart, tack!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.