Jag har problem med mina fönster. Och jag är väldigt trög, så ni kan nog utgå ifrån att jag inte har fattat vad jag borde ha fattat.

Fönstren är 2-glas, med kassett, så ej öppningsbara mellan rutorna.

Erkänner att jag inte kollat noggrant på dessa fönster typ någonsin. Förrän nu.

De har kondens på insidan i nederkant och har börjat mögla och bitvis röta.

Det är alla fönster nere och uppe har jag inte ens vågat titta än, men säkert samma.
Det är både fönster med och utan element under. Såpass mycket kondens på ruta och ram att jag blir ordentligt blöt.

Varför blir det så? Är det fönstren? Isolering? Inomhusmiljön i stort? Vem kontaktar man?

Jag må vara korkad, men om det bli fönsterbyte så vet jag vem jag ska kontakta, men tänkte kolla om det på något sätt går att rädda upp läget först.

• Fönster med kondens och mögel på karmen, tecken på fuktskador och potentiella isoleringsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D dee79 skrev:
Jag har problem med mina fönster. Och jag är väldigt trög, så ni kan nog utgå ifrån att jag inte har fattat vad jag borde ha fattat.

Fönstren är 2-glas, med kassett, så ej öppningsbara mellan rutorna.

Erkänner att jag inte kollat noggrant på dessa fönster typ någonsin. Förrän nu.

De har kondens på insidan i nederkant och har börjat mögla och bitvis röta.

Det är alla fönster nere och uppe har jag inte ens vågat titta än, men säkert samma.
Det är både fönster med och utan element under. Såpass mycket kondens på ruta och ram att jag blir ordentligt blöt.

Varför blir det så? Är det fönstren? Isolering? Inomhusmiljön i stort? Vem kontaktar man?

Jag må vara korkad, men om det bli fönsterbyte så vet jag vem jag ska kontakta, men tänkte kolla om det på något sätt går att rädda upp läget först.
Oftast pga dålig värme och svag ventilation.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oftast pga dålig värme och svag ventilation.
Och hur varmt behöver det vara? Huset är byggt på 30-talet och har självdrag som i mitt tycke verkar funka bra., men jag kan ju ha fel.
Temp 18-22 grader beroende på om jag nyss eldat i kamin. Detta våningsplanet alltid varmast i huset.

Vad för typ av yrkesgrupp ska jag vända mig till för att få hjälp?

D dee79 skrev:
Och hur varmt behöver det vara? Huset är byggt på 30-talet och har självdrag som i mitt tycke verkar funka bra., men jag kan ju ha fel.
Temp 18-22 grader beroende på om jag nyss eldat i kamin. Detta våningsplanet alltid varmast i huset.

Vad för typ av yrkesgrupp ska jag vända mig till för att få hjälp?
Du behöver sprida värmen och få bättre luft omsättning. Har du ventiler i varje sovrum, v-rum? Fläkt i badrum/wc/tvättstuga?

BirgitS
D dee79 skrev:
Om det inte ser mycket värre ut när man kan se bättre så bör det gå att renovera och det kan du nog göra själv.

• Gilla
dee79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du behöver sprida värmen och få bättre luft omsättning. Har du ventiler i varje sovrum, v-rum? Fläkt i badrum/wc/tvättstuga?
I nästan alla rum och fläkt finns i badrum/tvättstuga.

BirgitS
Är det fritt fram för luften att cirkulera vid fönstren eller blockeras luften av t.ex. gardiner?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.